Lär er spanska medan ni väntar, om ni inte redan kan, det gör en enorm skillnad att kunna behärska språket.
Härligt med 6 månader där, jobbade ni på distans då? Hur var det med att träffa folk, var det många i liknande situation?
Vi tittar mest på hus strax utanför Valencia för tillfället.
Skönt att höra att du tycker priserna fortsatt är så låga, ibland tycker jag man hör att det börjar gå upp, men när jag varit i i södra Spanien tycker jag också att det känns väldigt billigt.
Är väl inte uteslutet på något sätt, men prisnivån i Frankrike känns betydligt högre, speciellt runt rivieran. Annars är Portugal ett starkt alternativ för oss.
Som sagt svårt med bart, som vi har två stycken av. Vi kommer ha kvar ett sommarhus i Sverige så planen är att vara där under barnens sommarlov i Juli/Augusti, så då slipper vi dom sämsta månaderna i Spanien och får dom bästa i Sverige ![]()
Förstår att det kan vara svårt, jag har redan flyttat från Sverige så då känns det betydligt enklare att flytta till ett nytt land skulle jag säga.
Jag känner nog lite motsatt dig, känns väldigt svårt att flytta tillbaka till Sverige när man väl lämnat ![]()
Ska ni utvandra eller vara skrivna i Sverige?
Valencia är ju katalansktalande (eller valenciansktalande, om man ska lyssna på dem själva, men det är samma språk), så det är ju två språk man får chansen att lära sig. Katalanska med valencianskt uttal är till och med lättare än centralkatalanska, eftersom de inte reducerar e och a, så det följer mer det skrivna ordet. Är ju en stor fördel att få tillgång till flera språk på samma plats*! Hade tänkt besöka katalonien i höst, så håller själv på att plugga katalanska nu.
*I teorin får man väl det i södra Frankrike också, men occitanskan är tyvärr på dekis och man får leta ordentligt för att hitta någon som talar det. ![]()
Det var fantastiskt! Nu är vi i Sverige Juni-Augusti (blir en kortare visit till Italien och Albanien).
Jag driver eget inom e-handel och har merparten av mina tillgångar i hyresfastigheter som hyrs ut. Sambon jobbar remote inom iGaming och frilansar genom Cypern så vi har bott 6 månader i Tbilisi (Georgien) och 6 mån i Spanien.
En av mina barndomsvänner driver restaurang i Torrevieja så vi har lärt känna nya bekanta via dem och även grannar osv… Svenskar i Spanien är så oerhört trevliga jämfört med här hemma (tänk vad lite solsken kan göra)!
Vi fick intrycket av att många Svenskar/Skandinaver är periodare och besöker sina semesterbostäder ca 4-8 ggr/år. Vi träffade inte på så många bofasta Svenskar men de finns, de flesta mäklar eller driver någon typ av restaurang.
Valencia är kanon! Bra priser på villor som ligger 20-30 min utanför staden dessutom, den enda nackdelen för oss är att det inte finns direktflyg utanför högsäsong och att vår hund inte gillar långa flygresor.
Flera, Belgien (men får nästa år 10%) och Schweiz. Nämnde de jag känner till i EU, finns förstås fler, t ex UAE.
Det kanske beror på att svenskarna i Spanien är salongsberusade hela tiden. Tyvärr verkar det vara väldigt mycket alkohol och dekadent livsstil bland Spanien-svenskarna.
Finns fler. Cypern har 0% på internationella kapitalvinster - kan vara av intresse. De har dessutom bara 5% skatt på övriga inkomster från utlandet.
För att klargöra, jag pratar om pensionsinkomst från utlandet - den ligger på 5% i Cypern.
Annan inkomst faller under vanliga inkomstskatten.
Hej, Det låter som en bra plan. Tänk på att ni bör sälja av alla innehav inom ISK konton året innan ni blir skattskyldiga i Spanien, annars riskerar ni spansk reavinstskatt när ni väl säljer, även tillgångar ni haft i många år i ISK. När ni väl sålt av så kan ni givetvis köpa tillbaka samma andelar med nytt högre anskaffningsvärde. Ett tips är att kika gärna på Deklarera som Resident i Spanien | Taxadora.com Spanska skatter enkelt för mer info eller maila info@taxadora.com så får man bra hjälp. Det är viktigt kolla upp skattedelen noggrant innan flytt så det inte blir några dyra överaskningar.
Uppdatering Mars 2026:
Portföljen hade ett okej andra halvår och vi har nu ca €2,2m + €500k i husbudget. Känns som att vi ekonomiskt sett är redo men blir nog att vi fortsätter jobba ett år eller två till.
Planen är att åka till Spanien några dagar i sommar för att besöka potentiella skolor och hitta områden vi kan tänka oss bo i.