(Har bott utomlands sedan 20 år och har nyligen flyttat tillbaks… så jag har begränsad erfarenhet av svensk skattelag…)
Jag har kikat på en del olika länder att spendera vinterhalvåret och ha som hemskattevist.
Vet att Sverige har infört SINK-skatt sedan några år för att förhindra skatteflykt.
Min lista har för närvarande följande toppkandidater: Frankrike, Grekland.
Frankrike:
Fördel: mitt i Europa, nära till hela kontinenten. Bra klimat, OK levnadskostnad, bra vin!!!, fördelaktig beskattning om man har make/maka med lägre pension då man sambeskattas. Ca 15% lägre skatt på pensionen (~35% i Sverge vs 20%), jag pratar franska.
Nackdel: Kapitalvinstskatt är densamma på 30%.
Grekland:
Fördel: Billigt att bo och leva, utmärkt klimat, god mat. Fördelaktig skatt på kapitalvinster för “Foreign Pensioneer” 7%!!! Ca 10% lägre skatt på pensionen (25% vs 35% i Sverige)
Nackdel: Lite isolerat jämfört med Frankrike. Sommaren för varm, men den planeras att spenderas i Sverige på sommarställe. Jag pratar inte grekiska och tror att utanför storstäder så är engelska inte gångbart…
Låter det som att jag har summerat korrekt från de som har erfarenheter av de länderna, och finns det andra länder som jag har missat?
(Andra länder som jag har tittat på är Kroatien/Montenegro/Slovenien, Italien, Malta men de är inte lika aktuella som Frankrike och Grekland)
Nja, skatteavtalet med Grekland är ju uppsagt, så du lär ju åka på SINK-skatt + grekisk skatt (25+7=32)? https://sparsamskatt.se/grekland-skatteregler
För övrigt:
35% skatt i Sverige blir det väl väldigt sällan om du inte bor i Norrlands inland.
Se till att inte använda ISK om du tänker byta skatte hemvist. ISK är ett sätt att skatta i förhand istället för att flexibelt kunna skatta noll eller lågt senare.
Grekland är bra om man har UCITS ETFer. Har man stor portfölj så kan 0% vara värt 6 månader i Grekland per år för att realisera lite vinster, iaf till en början… Speciellt om man byggt upp en stor vinst över många år.
Har man sedan låg inkomst pension kan det vara värt att växla över till svensk hemvist för garantipension och andra bidrag senare, men helst inte realisera kapital där.
Du kan sambeskatta i Frankrike, vilket innebär att ifall en person har hög pension och en annan låg, så slås det samman till en “skatteinkomst” - det kan vara väldigt fördelaktigt.
Dessutom läste jag precis att SINK har förhandlats bort med Frankrike - det är därmed ett av de bästa länderna i EU från ekonomisk synvinkel.
Sink skatt kan Sverige endast ta på inkomst (eller pension) som kommer från Sverige. Det blir inte så många kronor om du inte jobbat så mycket där och ej heller bor där. Man kan välja om man vill ha SINK eller vanlig skatt på inkomst från Sverige.
Har sommarställe i Sverige och kommer att spendera sommarmånaderna där (dvs typ 4-5 månader max). Min fru är inte svensk och jag har inga barn, så det går väldigt bra att argumentera emot anknytningskravet.
Spanien har jag inte tänkt på… de har bättre kapitalvinstskatt än Frankrike (19-23% vs 30%), men man sambeskattas inte såvitt jag vet. Jag har alltid antagit att det är krångligt men det verkar som att de har förenklat typ Portugisisk modell. Hmm…
Ja det stämmer, jag har (kommer att ha) jobbat 25 år totalt i Sverige och 15 år utomlands.
Projekterar 40% av min pension kommer att vara svensk allmänpension+tjänstepension+privatpension, 10% utländsk allmän pension, 10% svensk ISP/kapitalförsäkring och 40% utländska kapitalvinster. Med andra ord är kapitalvinstskatt av intresse… Därav intresset för Grekland med 7% kapitalvinstskatt
SINK på pension gäller alltid för de med begränsad skatteskyldighet, om inte skatteavtal med nya landet innehåller avsteg från den regeln (t.ex. Frankrike).
Jag har ränkat ut hur det ser ut i olika länder, genom en tjänst jag hittat online. Den tjänsten har tagit i beräkning dubbelbeskattningsavtal, SINK, etc.
Korrekt. Tjänstepensionen är ganska blygsam, ca 40 tkr per månad.
Dessutom är frugan är inte så intresserad av att bo på Malta, därför det inte är med på min short list… Den största posten som det kan besparas på är kapitalvinster, räknar med 50-100 tkr per månad i genomsnitt. Det suger just nu med 30% i Sverige…
Jag har för mig att de med lägre siffror från Sverige med fördel kan välja bort SINK (välja att inte ansöka om SINK) då de kan få lägre med vanlig beskattning. Speciellt efter höjningen, tidigare var det 20%
Om jag förstår rätt har du >100k per månad brutto under pensionen samt inga barn som ska ärva? Är det då verkligen viktigt att spara några % skatt? Jag skulle isf bara bosätter mig där jag trivs mest, blir ju aldrig problem med pengar oavsett vilket land.
Annars tycker jag även köpkraft är viktig. Frankrike må ha lite mindre skatt men är annars inte billig, i Ungern elller liknande får man säkert mer köpkraft.
Instämmer om köpkraften. Jag har min semestervåning i södra Katalonien, ca 380 km från franska gränsen. Här är det fullt med franska pensionärer som kommer hit för låga priser och billigare boende än i Frankrike. Boende längs Medelhavet är mycket dyrare i Frankrike.