Jag är 50 år och har under årens lopp haft turen att kunna bygga upp ett ganska OK sparande. Majoriteten av mitt sparande är låst i tjänstepensionsförsäkringar respektive ett av mig helägt passivt holdingbolag som nu ligger i träda för att med 5/25-reglerna kunna dela ut kapitalet till 25% skatt.
En utlandsflytt (till t.ex. Cypern) skulle gagna mig ekonomiskt på följande sätt:
Dels kan tjänstepensionen plockas ut till betydligt lägre skatt än hemma i Sverige. SINK-skatten på tjänstepensioner sänks till 20% f.o.m. 2026-01-01. Detta jämfört med att betala ca 50% hemma i Sverige. Bäst effekt får man med s.k. “pensionsoptimering” (plocka ut allt kapital på kortast möjligta tid d.v.s. 5 år).
Dels kan utdelningen från holdingbolaget bli helt skattefri, alltså 0% skatt.
Båda dessa effekter får stor effekt för mig, särskilt då sparkapitalet är stort i jämförelse med den lön jag har (och kan antas fortsätta ha om jag jobbar vidare).
Jag har räknat på 2 olika scenarios:
Sluta jobba helt vid 55 år ålder då jag flyttar (och skattskriver mig) utomlands. Ta ut mina tjänstepensioner på 5 år (till 20% SINK-skatt). Tar också ut kapitalet ur holdingbolaget till 0% skatt. Överskottet som jag inte behöver som normal “månadslön/pension” återinvesterar jag för att sedan plocka ut under 10 års tid (ålder 60 år till 70 år). Från 70 års ålder har jag bara vanliug statlig pension.
Bo kvar i Sverige. Jobba på fram till jag är 65 år. Ta ut min tjänstepension under 15 år (till vanlig svensk skatt ca 50%), från 55 år till 70 år. Kapitalet från mitt holdingbolag plockar jag ut (till 25% skatt) och återstoden reinvesteras för att sedan plockas ut under 15 år (samma 55 år till 70 år). Från 70 års ålder har jag bara statlig pension.
Att jag bara skulle leva på statlig pension från 70 års ålder är orealistiskt men behöver inte beaktas här. Dels har jag tillgångar (t.ex. huset) som inte tagits med i den här kalkylen, dels kommer jag under dessa 15 år från 55 till 70 ha kraftiga överskott som jag inte kommer bränna av utan som på ett eller annat sätt kommer kvarstå som sparande. Så strunta i det.
Nu till det intressanta. P.g.a. skatteeffekterna kommer mitt scenario 1) ge ett kraftigt överskott jämfört med scenario 2). Jag kommer alltså “få betalt” för att sluta jobba 10 år i förtid, och för att flytta till solen. Totalt sett handlar det om flera miljoner extra under de 15 åren. Eller sagt på ett annat sätt, jag kommer ha 30% mer “kvar i fickan” trots att jag brutto tjänat 15% mindre under perioden. Min genomsnittskattesats blir ca 11% istället för ca 42%.
Är det någon som gjort liknande kalkyler och kan kommentera? Det finns onekligen en del fällor man kan trampa i och det är lätt att göra små fel i stora Excelark.
Nja, man måste väl ändå få känna att man med gott samvete kan få flytta till varmare ställe när man inte längre är bunden av jobbet. Inte alls samma sak.
Det är intressant att staten tillåter tidsarbittage på skattebetalningen, som kan förvandlas till platsarbitrage på skatteregler om man flyttar innan skatten slår till.
Det är just detta arbitrage som är intressant att räkna på. Allt är 100% kosher och det handlar inte om några upplägg i gråzonen eller om att dölja något för de svenska skattemyndigheterna. Det är så här skatten för utlandssvenskar ser ut.
Jag kan tycka att det är korkat att leva i ovisshet om man är i samma situation. Bättre att transparent kika på alternativen som finns, och väga dem på guldvåg. Om man sedan anser sig ha en moralisk kompass som pekar åt ena eller andra riktningen må så vara. Vissa blandar dock ihop moralisk kompass med klassisk Jante….
För info, jag har betalt (och betalar fortfarande) rätt mycket svensk skatt så definitivt en pluspost i Moder Sveas resultaträkning.
Om du skatteskriver dig på cypern så tar du alltså ut utdelning fr svenskt AB till 0% istället för 20%? Hur många pr innan du kan skriva dig i Sverige på nytt?
För att närma sig 50% skatt på pension så måste du typ ta ut drygt 200 tusen kr/månad dvs ha runt 36 Mkr i TJP kapital.
Statliga inkomstskatten kickar ju bara in över brytpunkten så i snitt blir skatten typiskt runt 40% även för höginkomsttagare/pensionärer
I övrigt så hade jag anlitat en skatteexpert vardera i både Cypern och Sverige för att säkerställa att du verkligen får de fördelarna du tar upp.
Jag skulle tro att en parameter är skattestatus dvs att du sannolikt behöver bli begränsat skattskyldig i Sverige för att SINK skatt. Det i sin tur innebär att du inte får ha vesäntlig anknytning till Sverige dvs ingen bostad, partner, barn, företag för att ett sådant yrkande ska gå igenom.
Just företagets varande för skattestatus är något jag hade kollat upp med skatteexperten speciellt eftersom du har ett 25/5 bolag men råknar med SINK.
Personligen hade jag nog räknat på 25% SINK för det krävs väl bara ett regeringsskifte för att den ska höjas igen. Åtminstone ta med den osäkerheten
Andra grejer som du nog bör kolla upp och hantera i kalkylen är boendekostnader och sjukvårdsförsäkringar som kan dra iväg rätt häftigt för att täcka även svåra sjukdomsfall på liknande sätt som i Sverige. Min erfarenhet är att sådant kan vara bra mycket dyrare utomlands.
Så länge som man står för det och inte försöker komma tillbaka och använda sjukvård, äldrevård etc som de där skattepengarna skulle gått till så är det moraliskt helt ok i min mening.
Man kunde räknat samman sin totala skattebörda över livet och sedan kan man diskutera moral. En del betalar skyhögt mycket mer skatt än andra även om de gör som TS.
Nja. För det sättet att tänka bör man väl även beräkna värdet på vad man fått tillbaka? Dvs, om du själv betalade ur fickan för allt det skattemedel nu istället bekostat/subventionerat (skola, sjukvård, vägar, vatten, elnät, säkerhet, ambulans, brandkår etc etc etc) vad hade du då fått betala.
Sen kan vi prata om mellanskillnaden.
Om vi nu ska hålla räkning istället för att köra på dealen “betala skatt enligt reglerna och ta del av skattefinansierad välfärd enligt reglerna” alternativt dealen “flytta härifrån och ta del av ingetdera”
Sitter med samma tankar men enbart resonemang kring TJP. Är också 50år, ser ut som att TJP kommer vara 22-24MSEK om fem år. Är väldigt attraktivt att plocka ut det på fem år till 20% i skatt.
Som någon annan sa så är nog det största hotet mot din plan att Sverige anser dig obegränsat skatteskyldig efter att du flyttat. Speciellt stor risk ifall man äger företag eller boende i Sverige. Kontakta skattejurist är nog att föredra.
Så är det definitivt. Men det är tämligen binärt, uppfyller man villkoren så blir man begränsat skattskyldig. Innebär bl.a. att man inte får ha några som helst bolagsengagemang i Sverige, ej heller permanentbostad eller familj och att man bara får vistas iu Sverige ett visst antal dagar per år. Men i mitt fall så funderar jag på en ”riktig” utflyttning och då kommer jag uppfylla alla dessa rekvisit. Och yes, jag har redan konsulterat skatteexperter och kommer göra det igen om/när det eventuellt blir dags.
Innan utflyttningen startar jag ett cypriotiskt “AB” (Ltd). Jag för över värdet i mitt svenska AB till mitt cypriotiska Ltd genom en så kallad underprisöverlåtelse (helt godkänt, samma regler inom EU som inom Sverige).
Då gäller cypriotiska skatteregler för utdelningen från mitt cypriotiska Ltd. De har väldigt generösa regler för kapital. Jag behöver faktiskt inte bo på Cypern (och skatteskriva mig där som privatperson) för att kunna nyttja detta, man kan också bo på t.ex. Malta eller i Spanien och få ut utdelningen från sitt cypriotiska Ltd skattefritt.
Ett cypriotiskt Ltd måste de facto agera från Cypern, bl.a. ha ledning och styrelse där. Därför tillkommer en hel del kostnader för att köpa dessa tjänster lokalt. Det finns färdiga paket att köpa.
Jepp, det är ju det som är tiotusenkronorsfrågan. Alltså om jag räknat rätt eller inte.
Har räknat på 25 mkr i TJP-kapital och 10 mkr i kapital i bolaget.
Räknat med real avkastning på 3% och real kostnad (typ ISK-/KF-skatt) på 1% årligen för insatt/återinvesterat kapital.
Räknar med att “parkera” de pengar jag ska ta ut 12 månader (rullande) i förväg, typ fasträntekonto. 0% real avkastning på parkerat kapital.
Har räknat på 32,7% skatt på lön/pension upp till brytpunkten 633.000 kr/år, och 52,7% över det.
I case 1 (fortsätta jobba) så kommer jag under 15 år dra in ca 59 mkr brutto (i lön, pension och avkastning/utdelning på kapital), betala ca 25 mkr i skatt och alltså ha kvar ca 34 mkr i fickan. Snittskatt 41,8% över 15-årsperionden. Alla siffror i reala termer.
I case 2 (flytta utomlands) så blir samma siffror 52 mkr brutto, 6 mkr i skatt och 46 mkr kvar i fickan. Snittskatt 11,0% över perioden.
Och jepp, jag har redan viss kontakt med skatteexpertis och kommer ta ordentlig hjälp om/när det blir aktuellt (som sagt närmare 5 år kvar för mig).
Kalkylen ser bra ut oavsett om SINK-skatten skulle återgå till 25% (som idag) eller bli kvar på nya nivån 20%. Faktum är att man i vissa länder med skatteavtal med Sverige kan komma ännu lägre än 20%. Men jag håller med om attt man ska hålla kalkylen konservativ.
Tänker att just “pensionsoptimering” under kort tid minskar exponetringen mot risken att ny regering höjer skatterna. Såna höjningar tar ofta lång tid att tröska igenom systemet och brukar vara kända åratal i förväg. Men visst, risken finns och det ska man ta höjd för.
Stämmer också attr det blir en massa extra kostnader med att bo utomlands.