Tjänar på att göra FIRE (jämfört med att jobba)

Nej men jag försöker hålla mkalkylen konservativ. Tänker att det är svårare att landa ett jobb över huvud taget i syderuopa, och definitivt svårare att landa ett välbetalt jobb. Så jag räknar på 0 i lön och ser all eventuell lön som en eventuell bonus på toppen.

Tänker att det blir attans tråkigt att bara spela golf. Men kan vara intressant att kunna välja jobb/sysselsättning utan att behöva välja så mnycket efter lönenivån. Kanske hade varit trevligt att göra något lågavlönat som att driva en B&B eller restaurang eller liknande.

1 gillning

Det låter ju som ett bra upplägg. Jag ser bara ett problem och det är “vem fan vill bo på Cypern?”:grinning_face_with_smiling_eyes:

Var väl del av upplägget att bara bolaget behövde vara reggat där. Sen framgick det inte för mig om ts var tvungen att bo i Spanien eller Malta eller ifall det gick att bo kvar i Sverige.

Det verkar för mig som att ts får en viss glädje av planering och optimering, en läggning som förmodligen går hand i hand med intresset för privatekonomi vi som hittat till forumet har. Sen kanske Cypern lockar för vissa. Aldrig varit där själv så jag har ingen åsikt att komma med. Jag har ingen vilja att flytta från Sverige, men fråga mig igen om två månader efter en buss slaskat ner mig i förbifarten och vintervinden viner på Södermalmstorg så kanske jag ändrat mig…

Man behöver vistas där 60 dagar om året, resten kan man vara någon annan stans. Men inte i Sverige, där bör man inte vara mer än 90 (om jag minns rätt)

Stämmer. Just Cypern behöver man inte vara på mer än 60 dagar om året. Men Sverige ska man definitivt inte vara i resten av tiden (och definitivt inte vara bosatt/skatteskriven i, då faller hela upplägget). Nya regler på G om hur många dagar man får vistas i Sverige per år. Max 160 dagar år 1, och sedan max 120 dagar året därpå.

1 gillning

Kommer nog aldrig förstå att man vill driva en restaurang som tidsfördriv….

Är många som ska/vill driva en restaurang bara för arr det är kul. Går oftast åt pipsvängen med ganska stor kapitalförlust. En komplex bransch med massor av timmar bakom kulisserna.