Jag vill bara göra lite reklam för EUs “Patientrörlighetsdirektiv”. Man kan vara skattemässigt vara bosatt i t.ex. Cypern eller Schweiz och samtidigt söka planerad sjukvård i Sverige. Allt enligt EUs och Sveriges regler.
Finns det någon frågeställning du vill diskutera?
Jag noterar att lite tvärtom vad jag uppfattade från dig tidigare i annan tråd så innebär direktivet visserligen att du kan söka vård i andra länder men inte att du nödvändigtvis får associerad kostnad (som du själv först behöver betala) fullständigt ersatt. Tvärtom ersätts vad jag förstår endast en summa motsvarande vad vården skulle kostat där du är försäkrad.
Inget speciellt att diskutera. Vill bara göra forumdeltagarna uppmärksamma på det faktum att man kan t.ex. som svensk skattebetalare söka vård i Schweiz eller som Cypriotisk skattebetalare söka vård i Sverige. Som du säger måste din försäkring täcka ditt vårdbehov, ett S2-intyg krävs. Läs mer här Planerad vård utomlands - Försäkringskassan
Tycker du det känns rätt att vården inte betalas av landet man söker att få vården utförd i utan av landet där man har sin försäkring i, eller hade du sett det som mer moraliskt om det omvända gällde och det andra landet även behövde stå för kostnaden?
Det här är EU/EES regler, en politiskt majoritet har beslutat detta. Det finns kritiska höger/vänster extrema som motsäger sig detta, men vi lämnar det utanför tråden.
Svårt att se vem som skulle motsätta sig att ett land man inte bor/skattar i ska slippa betala notan för ens sjukvård, men det finns ju iofs som du säger extrema folk.
Bra grejj oavsett.