Intressant ämne. Borde @janbolmeson göra ett avsnitt om
. Pensionera sig utomlands dvs.
Vore verkligen intressant, det finns massor av fantastiska ställen bara inom EU med avseende på livskvalitet, levnadsstandard, skatte upplägg, cost of living, coworking bra sjukvård osv.
En djungel att navigera, men man ska nog med fördel gå på platser som betyder något speciellt för en. Men… man bör definitivt ta hänsyn till allt det som nämns ovan också i sitt val, speciellt skattefördelar.
Det finns massor att göra avsnitt på runt detta. Det har dock nämnts tidigare att RT avråder från att leta bra skatte upplägg, vilket är väldigt synd.
0% kapitalvinstskatt på UCITS-fonder i Grekland låter ju otroligt lågt, kan du berätta mer?
Kan komplicera saken om huset är möjligt att bo i året runt och ta sig till året runt på rimligt sätt.
Begränsat / obegränsat skattskyldig avgörs ju i efterhand i deklarationen enligt ens yrkanden och är en ”samlad bedömning” av SKV dvs inget svart/vitt utan mer av en bedömningssport.
Så det kan bli vanlig skatt eller SINK. Så ta med båda caset i din beräkning.
Se tex mer på denna länken
Ja det kan ju vara en ide för UCITS fonder att inte skatta via ISK om man har planen att vara utomlands ett tag senare. Det var så jag tänkte. Grekland är kanske speciellt bra om man sparar länge under många år i UCITS och inte vill betala skatt alls.
Själv gillar jag inte Grekland (kan inte språket heller) men jag får ändå låg skatt via annat val vid Medelhavet.
Dock inte noll. ![]()
Det kanske är högt för en person, men jag har en fru som har nästan ingen pension alls, så det är 100 tkr för 2 personer…
Tack, jag har läst på om fritidshus.
Mitt nuvarande fritidshus har inte ens tvättmaskin, men har vatten/avlopp.
Det är inte åretrunt-beboeligt, om man inte är en eremit och anser att öppen spis är tillräcklig uppvärmning eller att köra direktverkande element från 70-talet är “åretrunt”-standard.
Blev nyfiken. Vad är det för tjänst du hittat dom gör en jämförelse mellan olika länder?
Det hade jag också behövt ![]()
Det var på en sida som heter Sparsam Skatt, där man lägger in sin pensionsinkomst och får svar vad det skulle innebära i olika populära Europeiska länder jämfört med Sverige.
En stor fördel med att bo i Frankrike under pensionen är också de generösa grundavdragen.
Upp till ca €11 000 är skatten 0%, wow! Sedan trappar det upp. Du nämner 25% som skattesats, det stämmer nog men är en annan siffra än jag har sett. Olika sorters pension beskattas nog på olika sätt? Beror nog på vilket land pensionen kommer ifrån också, om den ska beskattas som lön eller annat.
Kroatien t ex skulle ha en fördel med lägre priser och ingen fastighetsskatt.
Har nu tänkt och kollat lite mer.
Jag har pensionsspar i Schweiz som kommer att betalas ut som pension den dagen jag fyller 65.
Det innebär, att om jag bor i Sverige kommer det att skattas som pensionsinkomst och det blir drygt 50% skatt!
Det innebär vidare att jag kommer att flytta utomlands när jag är 64 så att jag inte förlorar mer än hälften av de pengar jag sparat för pension.
Sverige är inte klokt…
Hej!
Det låter som att du funderat en hel del över dina alternativ för att bo under vinterhalvåret utomlands. Både Frankrike och Grekland har sina fördelar och nackdelar. Jag gillar båda!
I Frankrike kan sambeskattning vara fördelaktig om din partner har en lägre pension, vilket kan sänka er totala skatt. Däremot är kapitalvinstskatten högre, vilket kan påverka dina investeringar.
Grekland lockar med lägre levnadskostnader och en fast skatt på 7% för utländska pensionärer under vissa förutsättningar. Språkbarriärer och heta somrar kan dock vara utmanande.
Det är viktigt att komma ihåg att skatteregler kan förändras, så det är klokt att konsultera en skatterådgivare med erfarenhet av både svenska och lokala skattesystem.
För mer information om pensionering utomlands kan du läsa följande artikel på utlandspension.se:
Lycka till med ditt beslut!
Håller med att detta hade varit superintressant! ![]()
Hej @Suilegew Intressant tanke och ämne! Hur har det gått? Blev det Frankrike eller Grekland?
Mvh Stefan
Jag tänker land att pensionera sig i borde avgöras var man trivs.
Hur kul är det bo på en plats där man varken gillar kulturen, språket, maten eller platsen - bara för att det råkar ha lägst skatt?
Om man ska pensionera sig utanför Sverige så ska boxarna vara icheckade samt enkelt att ta sig till barn och barnbarn.
På ålders höst ska man må bra.
Gammal tråd men noterar en grej som inte verkar ha varit uppe: Frankrike har ju arvsskatt. Så dör den ena makan behöver den andra skatta för arvet, inkl ägd bostad. Detta bör man kolla upp noga, jag har förstått det som att testamente kan vara en bra idé även för gifta för att ekonomin ska bli bra.
Under förutsättningen att man inte har några barn eller att man ärver sin maka i Frankrike om bröstarvingar finns. Gör man det?
Jag läste på lite mer och så här verkar det vara: makar är de enda som inte skattar, däremot skattar alla andra. Om man är gift utan några barn och ekonomin är helt okomplicerad betalar man ingen skatt på arvet som maka (det verkar dock vara värt att kolla med jurist så fort det är minsta komplicerat).
Har man barn oavsett egna eller gemensamma har de rätt till sin del av arvet direkt. Både makan och barnen ärver, dvs inte som i Sverige där makan har förfoganderätt men inte ärver.
Bostäder kan man som maka dock ha möjlighet att få bo kvar i även om man inte längre äger den fullt ut pga barnens arv och alltså inte kan sälja hur som helst eller fatta större beslut om den. Barnen och ev andra arvtagare skattar på sitt arv. Om man som sambo ärver (testamente) så behöver man skatta.
Har man inga barn kan man fundera på hur arvet ska fördelas på lång sikt. Om jag förstått reglerna rätt så är det den sista kvarvarande makens släkt som ärver allt, också det skiljer sig från reglerna i Sverige. Släkten till den som dör först ärver inget, om det inte är avtalat juridiskt.
För tillfället är det Cypern som ligger i topp. 5% i skatt på alla utländska pensioner, och har skatteavtal vilket innebär att man bara betalar svensk SINK. 0% skatt på utländsk kapitalvinst.
Då jag kommer att få all min skatt från internationellt arbete utbetalt som en engångspension då jag blir 65 så kommer jag att betala 5% mot Sveriges dryga 50% och innebär en besparing på flera miljoner.
Ok, så det skiljer sig en hel del
Cypern, Frankrike eller Grekland i topp tre alltså. Jag läste lite om olika saker som benäms som: Capital Gains Tax hos PwC. Eller rättare sagt Headline Individual Capital Gains Tax i olika länder och nog skiljer det sig en del! Frågan är ju vilket land som är trevligast att leva i på ålderns höst, någon som har fler förslag eller ideer?