Svenska regeringen har i en promemoria publicerad den 19 maj 2025 föreslagit att skattesatsen för den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta ska sänkas från nuvarande 25 procent till 20 procent. Denna förändring planeras att träda i kraft den 1 januari 2026, med tillämpning på inkomster som tas emot efter den 31 december 2025.
Belgien och Holland har visst 0% Capital Gains Tax enligt PwC (skattefirman). Dom har en aktuell sammanställning av skattenivån för CGT & PIT skatterna runtom i deras worldwide tax summary på deras globala hemsida
Jag tror att ordinary residence är bättre för många. Som non-dom betalar man ändå inte skatt på utländska kapitalvinster, och som EU-medborgare har man i princip rätt att bo här så länge man kan visa att man kan försörja sig.
” The Malta Retirement Programme (MRP) is a programme designed to attract nationals of the EU, non EU nationals, EEA and Switzerland who are not in an employment relationship and are in receipt of a pension as their regular source of income.”
Inget land inom Eu har väl något vidare klimat på vintern. Spanien är kanske det minst dåliga. Bättre och billigare än Frankrik tycker jag på många sätt Spanien är. De är språkbegåvade så italienska och engelska funkar. Fransmännen är ju hopplösa. De förstår ju inte ens italienska och jag antar inte spanska. De kan ju inte stava så det går inte att begripa vad de skriver. Spanjorerna har ju perverterat det vackra latinet betydkligt mindre.
Ah du har rätt, jag kollade på Malt Retirement Visa. MRP gäller som du säger även för EU-personer och ger en fördelaktig skatt om 15%. Då SINK ligger på 25% och Sverige har dubbelbeskattningsavtal, så kommer du inte att betala någon skatt på den Svenska pensionen.
Enligt min erfarenhet fungerar nog italienska i Spanien (språken är ganska lika ljudmässigt och grammatiskt men stavar ljuden olika), men åtminstone där jag brukar vara i Katalonien är det få av de äldre som talar engelska överhuvudtaget. Min bild är att spanjorer i allmänhet är ungefär lika språkkunniga som fransmän.
Jag tror Västkusten kommer bli Bästkusten när jag är pensionär. Ialla fall perioden april-oktober.
.
Söder om Östersjön kommer värmeböljorna göra livet outhärdligt.
Runt Medelhavet kommer befolkningen flytta norrut sommartid men ett visst antal pensionärer kommer vilja bo där vintertid.
Så det troligaste är att man bor 50/50 som utflyttad och det blir svårt att inte ha ett skattesystem som täcker kostnaderna för en äldre befolkning boende där.
I synnerhet för Medelhavsländerna som kommer få stora delar av sin ekonomi sönderbränd.
Fastighetsmarknaden tycks inte prisa in det där alls. Om du har rätt bör du kunna bli väldigt förmögen genom att gå kort mot fastighetsbolag kring Medelhavet och lång mot fastighetsbolag i kyligare länder.
Jag slogs när jag kom hem från semestern (i Ostasien) av hur behagligt klimatet här i Medelhavet är. Själv har jag svårt att tänka mig att jag skulle flytta till någon del av EU som inte är Medelhavsnära.
Nu är skatterna i Spanien lägre än i sverige, men fortfarande ganska höga. Kapital vinster 19/21%, progressiv skatt 19-45% är alldeles för högt jämfört med Malta och Cypern till exempel.
Jag kan inte argumentera mot dig vad gäller skattesatser då jag har noll koll på dessa eftersom jag fortfarande huvudsakligen är i Sverige och inte ser en framtid med begränsad skatteskyldighet i Sverige. Men din kalkyl bör innefatta mer än bara skattesatser. Som jag har skrivit tidigare i tråden så är prisläget både på fastigheter nära havet och dagligvaror betydligt lägre i Spanien än i Frankrike. Räkna inte bara på skatt utan se även efter vad du får för dina skattade inkomster i respektive land.
I ditt fall så kanske Frankrike är bättre, men det hade det inte varit för mig.
Om man skulle flytta till tex Malta eller Cypern som pensionär, hur gör man lämpligast med sin förmögenhet på ISK?
Om jag förstått saken rätt får man inte ha ISK om man inte är obegränsat skattskyldig i Sverige?
Ska man ha kvar fonderna på vanlig depå i svensk bank, eller ta med dom till en bank i det nya landet? Eller kan man ha dom i någon annan Europeisk bank i ett tryggt land som Schweiz eller Luxemburg?