Hur håller man motivationen uppe?

Tänkte fråga om lite motiverande råd!

Vi är nu ungefär halvvägs mot mål FIRE och har på senaste tiden (sedan i höstas) känt att vi börjar tappa motivationen att fortsätta månadsspara pga att avkastningen varje månad vida övertiger vad vi sparar… Det känns inte längre lika meningsfullt att månadsspara när avkastningen är 2-3X månadssparandet och vi ligger flera år före ursprungsplanen… Men vi vill inte heller “slösa bort pengarna” på ökad kunsumtion då vi lever “bra svenssonliv” och inte vill vänja oss med dyrare vanor inför FIRE (Då måste vi spara mera innan vi uppnår FIRE)

Vad ska vi lägga pengarna på som inte är konsumtion eller sparande?

Vi funderar lite på att köpa lite “dyrare” konst eftersom det kan ses som en investering samtidigt som det är något som kan förgylla vardagen… Eller investera i en fastighet till som vi kommer använda i ca 10 år… Finns det flera saker man kan lägga pengarna på?

(Vi kommer återuppta sparandet om/när avkastningen inte är lika hög som nu , så det är en tillfällig ändring av planen…)

Lite av ett I-lands problem men hoppas ni har överseende med det :slight_smile:

En tanke! Jobba lite mindre?

Lägga mer tid på era relationer, hobbies, resor, upplevelser och annat kul. :blush:

8 gillningar

Jag skulle nog säga att allting att lägga pengar på är antingen konsumtion, sparande eller en form av kombination. Det finns helt enkelt inget annat.

2 gillningar

Låter som att ni har en rätt låg sparkvot? Jag skulle försöka öka den.

Har ni funderat på välgörenhet? Kanske bidra till någon förening eller forskning ni vill stödja eller varför inte starta en stiftelse?

2 gillningar

tidigarelägg FIRE målet?

7 gillningar

Res, se världen, skaffa intryck utanför “svenssonlivet” :smiley:

2 gillningar

Jag vågar nästan lova att detta inte kommer hålla i sig för jämnan. Fortsätt på den inslagna vägen.

8 gillningar

Vi har ingen aning om vad som händer med börsen och världsekonomin framöver. Har vi otur blir det en rejäl krasch följt av ett decenniums kräftgång. Eller så skjuter globalindex på med raketfart 15 år till.

Hade jag varit er hade jag snarare ökat på sparandet ännu mer för att nå FIRE så fort som bara var möjligt. Bara för att ni ”ligger före planen” just nu behöver inte situationen se likadan ut om ens ett år.

Trist svar - jag vet :grin:

5 gillningar

Vill ni ha fire eller inte?
Att köpa konst i det här läget känns som att vacklar i er övertygelse. Tidigarelägga fire låter som det enga rimliga om det är fire ni är ute efter.

Alternativet är ju att sikta på nåt annat och just nu låter det som ni hellre vill konsumera mera vilket också är ok, men det är inte fire.

1 gillning

FIRE är målet men flera har påpekat (bland annat här på forumet) att det inte är så smart att flytta barnen till ett annat land mitt i skolgången (vilket fått oss att tänka till) där av att vi ligger före planen eftersom målet är att flytta när ungarna står på egna ben… Känns inte aktuellt att vara ledig här i Sverige, då är det trevligt med lite socialt på jobbet… + Att ungarna har skolplikt så svårt att komma iväg på något…

Ja man vet aldrig, kanske bara bita i det sura äpplet :slight_smile:

Svårt med ungar i skolåldern…

Inte utöver ungarnas indrottsklubbar…

Sparkvoten är 60%, det skulle säkert kunna höjas mera men känns som en rimlig nivå…

Vi jobbar “bara” 80% redan för att ha en dag tillsammans när ungarna är i skolan, känns inte aktuellt med mera ledigt pga att det kan bli knas på jobb… Att vara ledig en dag (måndagar för att inte sticka i ögonen på “folk” med den “heliga” fredagen) känns som det är accepterat men mera känns som det bara blir problem…

2 gillningar

Tror personligen att man ska satsa på det man själv vill. Det kommer alltid finnas andra som tycker hit och dit, men det är ditt liv. Det viktigaste är vad du och din familj tycker är ett bra liv.

1 gillning

Med detta och sparkvot på 60% så kan jag väl förstå din tankegång och känsla här.
Men. FIRE betyder att avstå från konsumtion i syfte att inte (löne)arbeta mer. Eller att lönearbeta mkt lite, när man själv vill. Som flera påpekat här i tråden.

Så det du säger är att du vill öka konsumtionen istället för att minska (löne)arbetet, därför att barnen är “för små” och går i skolan – samt att vara FIRE i Sverige är inte värt tillräckligt mycket. Så tolkar jag det iaf. Detta är motsatt mot FIRE tankar.

Att det finns marginaleffekter runt deltidsarbete, olika tröskelvärden s.a.s. är sant. Inte minst i ett land som Sverige.
Men att hitta nåt jobb som är bara 3 dagar/v ist.f. 4 kan gå. Men det kanske är så att du/ni inte vill byta jobb/AG heller.
Ja då blir det ju filosofiskt: FIRE el inte? Man måste bestämma sig, till sist.

Nu har du (och flera) missförstått lite, vi vill inte öka konsumtionen (konsumtion = förbrukning) utan letar efter alternativa investeringar (investering = värdet behålls eller ökar över tid) eftersom vi sliter med motivationen just nu att investera traditionellt (aktier) som jag beskrev ovan.

Dessa nya investeringar behöver inte vara optimal (ur avkastnings perspektiv) utan vi tänker att dom kan förgylla vardagen… Att köpa en ny ”vanlig” bil ser vi som ökad konsumtion medans att köpa en veteranbil är en investering eftersom värdet (med stor sannolikhet) håller över tid… (Just Veteranbil är inte intressant för oss men bra exempel)

Det vi funderat som jag skrev ovan på är konst eller att köpa en jordbruksfastighet detta är inte konsumtion eftersom vi om 10 år med stor sannolikhet kan sälja och göra en mindre vinst… (Men det förgyller tillvaron under tiden)

Men finns det flera exempel på investeringar som förgyller tillvaron?

Och JA det avviker från FIRE tanken så får använda ett annat namn för vår plan att pensionera oss tidigt :blush:

Jag tycker att ni ska göra det ni har lust med. Om ni är intresserade av att köpa något konstverk tycker jag absolut att ni ska göra det, speciellt som det går så bra med ert sparande :grinning::+1:

Bara nyfiken, vad för slags typ konstverk är det ni funderar på?

1 gillning