Vi tog ett flyg till Paris med vår 16-åriga dotter där vi stannade i två nätter, därefter flyg direkt från Paris till Alicante där vi har en lägenhet. Jag vill inte vara en sådan som bara reser till samma ställe hela tiden och det blev bara en 1000-lapp dyrare för hela familjen att “mellanlanda” i Paris (exkluderat hotell förstås). Dock var det dyrt i Paris vilket förtog lite av resan. I Spanien äter vi tre förrätt och varmrätt inkl. alkoholhaltig dryck för oss föräldrar för runt 600 kronor, men i Paris fick vi inte ens varma mackor och en öl för den summan. Det märks verkligen hur svag svenska kronan är.
Italien; 3städer Ryanair Sthlm-Bologna 13.000kr ToR 2vuxna o 2 tonåringar
Rimini, 7 nätter frukost+middag, knappa 11.000
Florens, över dagen med hyrbil
San Marino, över dagen med hyrbil
Hyrbil, en vecka 3700kr
mat+bensin+övr förströelse 12.000kr
Alles: knappa 40.000kr
Litauen; 2städer Ryanair Sthlm-Kaunas 2.000kr ToR 2vuxna o 2 tonåringar
Vilnius, 2 nätter knappa 2.000kr
Kaunas: 1 natt 750kr
Hyrbil, 3dgr 1600kr
mat+bensin+övr förströelse 4.650kr
Alles: ca 11.000kr
Vi åkte på en längre sommar semester till Sverige som vanligt (bor annars medelhavsnära). Det har varit helt kanon och väldigt billigt tack vare stark Euro. Flyg för 4 tur och retur gick på ca 7-8kSEK.
Nu ser vi dock fram emot att snart komma hem till lite skönare sol och värme och en härlig höst. Hemma bra men hemma bäst (typ).
Med tanke på utmaningen med att inte köpa nya kläder under året så har jag själv med mig en halv resväska “gamla” / “nya” (alltså EJ inköpta) kläder från Sverige. Så länge ingen sätter sig på mina solglasögon så ser det väldigt bra ut! Mina 1 euros flip flops är fortfarande svagaste länken inför hösten, men har hittills överraskat i kvalitet.
Du menar att det är skillnad på Euro och Euro? Det är väl snarare så, om det nu inte var så att ni reste något annat år att ett visst OS gjort att man kan tjäna en extra slant…
Svenska kronan är förstås svag gentemot Euron oavsett var Euron spenderas, men det märks mindre i ett land som är billigare generellt (Spanien i detta fall) gentemot Paris som var betydligt dyrare. Procentuellt är förstås skillnaden samma, men inte monetärt. Nu var det några år sedan jag var i Paris senast, men möjligt att min (upplevda) prisuppgång (oavsett valutakurs) till viss del påverkades av OS.
I år blev det bara ett par dagar i Norge med boende och mat hos släktingar så kostnaden blev för lite bensin för att komma dit och några kaffepaket + vinflaskor som present!
Kanske återkommer efter nästa sommar, det blir dyrare…
Jag och min fru är ju inga som gillar 30-40 grader värme så vi håller oss i Sverige på sommarsemestern.
Denna sommaren blev det tre-fyra nätter på hotell, 6-7 500 kr + mat.
Men i vinter bär det av till Gran Canaria en vecka, all inclusive, samma bungalow hotell som förra året, var kanon .
Ca 27 000 kr inkl all inclusive, privat transfer + 1 400 kr (valt sittplatser på flyget). Utöver det blir det inte många hundralappar extra, tack vare all inclusive…nån vattendunk kanske.
Gillar man Paris så är det perfekt att flyga dit, stanna någon/några dagar och sedan fortsätta till Spanien. Vi besökte Disneyland Paris (finns fyra entusiaster i familjen där den yngsta är 31 år) ett antal gånger 2016-2019. Det var något billigare utanför Paris.
Men det finns en anledning att det är VÄLDIGT MÅNGA franska turister på “min ort” i södra Katalonien. Allt är billigare här. Jag har talat med fransmän från Lyon om detta och de bekräftade det. Är man från franska inlandet och vill till havet så är det dessutom oerhört mycket dyrare att hyra boende i Frankrike…
Som en (tidig) 50-årspresent till mig själv åkte jag med barnen (8 resp 11 år) till Japan i två veckor, en kompis till mig följde också med så priserna är för 2 vuxna och 2 barn. Flygresa, hotell och rail pass gick på ca 100 000:- sen mat, shopping, inträden mm gick på ca 30-40 000:- till (jag har inte räknat vad allt kostade med exakta växelkurser).
För detta fick vi först 3 nätter i Tokyo inklusive en dag på Tokyo Disneyland, tågresa t/r till min kompis familj (där vi även bodde 5 nätter), dagsutflykt till Nagoya, dagsutflykt till Osaka med besök på akvariet, dagsutflykt till Yokohama med besök på nudelmuseum. Vi avslutade med 6 nätter i Tokyo där vi utöver shopping bla besökt flera olika stadsdelar, fina tempel, zoo och Tokyo sky tree. Vi har ätit ute hela tiden (förutom när vi bodde hos min kompis familj), och vi har valt restauranger utifrån vad vi velat äta, det skulle gå att äta billigare och det skulle definitivt gå att äta dyrare också
Från början hade vi planerat fler museum/aktiviteter men vi planerade om då vi alla och främst barnen kände att vi behövde dra ner på tempot i värmen. Sista 2 dagarna valde vi även att ta taxi till och från utflyktsmål för att barnen skulle orka. Det har varit i snitt 35-36 grader varje dag och trots fläktar, solparaplyer och diverse kylande hjälpmedel så tog det på krafterna
Jag rekommenderar egentligen inte att åka till Japan/Tokyo i juli månad, men för oss var det den period vi kunde åka där allas scheman synkade. Jag rekommenderar däremot alla att åka till Japan för det är ett fantastiskt land! Det här var en betydligt dyrare resa än vi brukar göra, jag har sparat i närmare 2 år, men det var fantastiskt roligt att visa barnen det land där jag bodde under en period för 30 år sedan.
Jag har en lägenhet i södra Katalonien (Spanien) sedan 15 år. Reser med fru och en handikappad dotter. Fram till pandemin flög vi alltid ner och hyrde bil. Sedan dess har bilhyra blivit så mycket dyrare så vi har åkt bil ner i stället sedan 2021.
Årets resa var 600 mil tur och retur i egen bil. Kostnaden för det kan man räkna på många sätt. Det minsta är bränslekostnaden som var ungefär 10 000 kr. Broavgifter 1200 kr (vi har bropass med rabatt på Öresundsbron). Motorvägsavgifter i Frankrike ungefär 2000 kr.
Övernattningar ca 2000 kr per natt för fyra nätter tur och retur. Hög kostnad då vi är tre vuxna och vill ha lägenhet med kylskåp, parkering och som dessutom är tillgänglig.
Väl på plats i Katalonien så lagade vi mer mat än vi brukar göra. Maten är kanske 20 % billigare än i Sverige. Vi var på restaurang kanske 2-3 gånger per vecka. Kostnad för tre personer ca €60 + vin (€12-€40, ungefär Systembolagspriser men efter restaurangpåslag) . Vi hämtade mat kanske 5 gånger per vecka som kostade €25-30.
Vi bodde i vår lägenhet i 32 dagar. Kostnaden för det är ca 4000 kr i rörlig elkostnad, övriga kostnader är fasta (och höga, men väl värda det), totalt på årsbasis 10 000 + kapitalkostnad för 1,8 MSEK i obelånat lägenhetsvärde.
Så extrakostnader för semester (1 € =12 SEK) = 35 kSEK. Vi hade ätit och hämtat lika mycket mat hemma. Det jag utelämnar är kapitalkostnaden som är allt mellan 0 och 10 % beroende på vem du frågar. Just nu så är den nog i alla fall 2,8 % då jag får 4% på bankkonto med insättningsgaranti. Kostnaden för lägenheten är min bästa utgift som jag kommer att betala med glädje så länge som jag orkar resa dit. Dessutom är jag där åtminstone fyra veckor till per år…
Tillägg: Flyg för tre personer under sommaren är närmare 12 000 kr. Hyrbil som rymmer rullstol och bagage kostar 5000 - 8000 kr per vecka. Före pandemin kunde jag lösa detta med 6000 kr för flyg och 5000 eller mindre för 4 veckors bilhyra. Då var bilresa inte något intressant alternativ. 2021 fanns inget flyg att åka med, bil var enda alternativet. Under 2024 har hyrbilspriserna återhämtat sig och i september kostar en bil mindre än 2000 kr per vecka.
Får jag bryta formatet och berätta om senaste vinterresan då jag aldrig tar semester på sommaren?
Thailand två månader. Mitten på december till mitten på februari. Totalt ca 35.000kr.
Flygresor Göteborg-Bangkok t/r 7500kr
Inköp av Thai simkort, hotell någon natt, träffa vänner 3000kr
Inrikesflyg Bangkok-Chiang Mai t/r 1000kr
En månad i norra Thailand ca 6000kr
(Hyra av hus, mat, bensin, gym, träffa vänner, nöjen inkl ta Thai MC kort).
En månad i Bangkok ca 17000kr.
(Hyra av lägenhet 7000kr resten mat, nöjen etc)
Extra hemförsäkring/reseförsäkring 1000kr.
Kul med så många svar! Det är roligt att läsa om era resor och vad dem faktiskt kostat, tänka sig att man skulle få så bra svar på ett forum kring privatekonomi!
Åkte till Thailand 7 dagar i Juli, Thailand kan man åka till året runt och det är både billigare nu och inte riktigt lika varmt, regnperioder har man mer i norra Thailand
Resa till Bankok (via Österrike) i business class - Kostnad 4000 Kr (Skatter. mm)
Hotell i Thailand 6 nätter, 11.000 (Hotell i diplomatdelarna med balkong, frukost, infinity-pool, gym, skybar mm)
Mat, alkohol en vecka: 1.500
Resan betalades med SAS eurobonus poäng men flögs via Austrian + Thai Airways + Lufthansa. Hemresan tog 24 timmar så inget jag rekommenderar till en barnfamilj.
Jag spenderade bara eurobonus poäng, som inte kostar något.
Jag betalade dock flygskatt på runt 2000 och runt 2000 för att välja ett speciellt säte på mitt Austrlian flyg till Bangkok
Legoland danmark 2 dagar på nöjesfältet o tot 5 dagar i danmark på hotell o vandrarhem.
Pris kanske 15k
Barnen 4 o 6 o ett halvt år älskade det. Vi pratade om att en resa för 50k knappast hade kunnat ge dom mer glädje och lite kul som vuxen med.
Stark rekommendation att inte lägga 3ggr mer på ett boende precis intill legoland. Man hinner dit o hem även om man bor 1 mil bort om man bilat dit.
Inne på legoland är det lite turistfälla såklart med en sockervadd för 82kr som äts till hälften en lunch gick på 1000kr utan att vara nåt särskilt osv. Men man fick blunda o komma ihåg att det som helhet inte kostar i närheten av mycket annat.
Tälta på öland är inte utomlands men också en höjdpunkt för barnen. Skärmarna borta och de får fullt fokus, bad o boll. Priceless men billigt