Så mycket lägger barnfamiljer på semesterresan 2024

Svenska barnfamiljer planerar att lägga 18 522 kronor på resor under 2024 års sommarsemester. Det visar en ny undersökning av Länsförsäkringar, genomförd av Verian. Men de med lägre inkomster planerar att lägga betydligt mindre belopp, och bland dessa funderar 20 procent att ta ett privatlån för att ha råd med semesterresan. –Trots två år av sämre ekonomiska tider är det tydligt att många har en redig semesterkassa och prioriterar att resa i väg i sommar. Men i den mån man har sämre marginaler är det viktigt att ha koll på sina utgifter och tänka en eller två gånger innan man tar ett privatlån för semesterresan, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Tycker ni det är rimliga summor att lägga på semesterresor för 2024?

4 gillningar

Frågan är vad man menar? Är det utomlandssemester? Eller är det alla aktiviteter man gör under sin semester på 4 veckor, inklusive restaurangbesök etc.

Är de det senare så låter det inte så mycket.

8 gillningar

Jag har en planerad semesterbudget för oss på minst 15’000kr i år så för oss stämmer väl siffrorna hyfsat bra :slightly_smiling_face:

• Hushållets inkomst 50 000 - 84 000kr

• Ålder på barnet/n 2-12 år

Semestern kommer dock bara vara inom Sverige i år.

Edit: Och nej, inga lån för att bekosta semestern :wink:

5 gillningar

Att ta lån för att finansiera en dyr semesterresa är väl inte särskilt smart ur ekonomisk synpunkt men om man inte behöver göra det och klarar sin löpande ekonomi vid sidan om så tycker jag inte att det finns en “rimlig nivå” som gäller för gemene man utan det är helt upp till var och en vad man vill prioritera sina pengar till. En del vill lägga mycket pengar på resor, andra på prylar, andra på kläder etc…

Jag tycker inte att det låter orimligt med siffrorna som anges.

2 gillningar

Är det total semesterbudget för fyra personer eller per person? Gäller den en vecka eller fyra?

2 gillningar

Låter väldigt lite tycker jag. Men visst, många gör väl nästan ingenting på semestern och det drar ju ner snittet. Vi lägger minst 30 000 kr på semestern i ökade utgifter med utemat, dricka, fika, boende, transport och upplevelser. På ett år lägger vi ca 100 000 kr på ”guldkant” dvs det jag nämnde ovan. Precis enligt plan.

3 gillningar

Eftersom man inte vet hur de som svarat tänkt är det ju svårt att dra några slutsatser. Är det flygbiljetten man ska ange eller även boendet…och maten…och aktiviteter…och kostnad för hundpensionatet? Och bilresan till Halmstad…ska jag beräkna bränslekostnad, kostnad för lunch och glassen på stranden. Och airbnb en natt? Och resan till stranden i grannbyn…det är ju en resa också…

2 gillningar

rimligt vaddå? vad menar du? förklara gärna

Nej, tycker det låter väldigt lite. Två vuxna och två barn (en familj) som lägger 18 000. Det blir endast 9000 med en vuxen och ett barn. När jag inte hade barn lade jag 20 000 själv på semester och då var det ofta billiga (men långa) resor. Då var det dessutom betydlig billigare att resa.

Detta måste ju vara medelvärde där en hel del svarar 0. Även en billig all inclusive är ju lätt 8000kr/vuxen per vecka plus utgifter för middagar ute, utflykter osv.

Medianen vore intressantare tror jag.

Vi tog just en rätt billig resa och totalt är vi väl runt 30 på 2 vuxna och en liten en.

Tycker det verkar svårt för en vanlig barnfamilj (2vuxna+2barn) att komma under 40.000kr på charterresa en vecka i juli.

Vår semesterbudget ligger på ungefär 0 kr. Vi hyr ut vår bostad via Airbnb och semestrar upp de pengarna

3 gillningar

18 000 kr låter lite snålt även för hemester. Allt har blivit dyrare. En glasstrut kostar 30 kr. Vi har tidigare haft 40 tkr som budget för barnfamilj under sommarlov, och då enbart för hemester. Resor utomlands springer upp mot 30 tkr+ per resa så sådana äventyr budgeterar vi för separat.

I år har vi dock dragit ner lite på budgeten och kör 25 000 kr som budget, då jag just nu har lägre inkomst.

3 gillningar

Kände för att förtydliga lite, dessa 15’ är då utöver mat och andra normala kostnader som vi skulle haft hemma också.
Det är upplevelser, boende m.m som dom 15’ ska täcka :slightly_smiling_face:

Om man ställt frågan så till folk så kan jag tänka mig att det är väldigt olika vad de svarande räknar in. Tror att vissa räknar in hela sommaren med både semesterns och helgers resor+mat+upplevelser medan andra tänker på just “resa” och tar upp tex bensinkostnaden eller tågbiljetterna.

1 gillning

Vi är två vuxna och ett barn och har redan lagt mer på semestern än så. Vi har inga stora grejer planerade men många mindre så det drar ju iväg lite. Jag tycker att det låter rimligt och inte alls överdådigt, dock är det ju olyckligt om man tar lån för det. Jag är lite snål så för mig funkar det bäst att periodisera semestern så att pengarna redan finns på ett konto som tom heter semester så att jag faktiskt gör av med dem.

2 gillningar

I år blir det nog bara någon tusenlapp på parkering och bränsle och lite utemat. :smile: Charter o dylikt kör vi aldrig. Brukar hyra lägenhet utomlands så bor man hyfsat billigt och kan äta några mål mat hemma osv. Är ganska snåla på semestrar, gör hellre flera mindre utflykter under året än spenderar allt på en vecka.

1 gillning

Alla har olika förutsättningar gällande semester/resor. Men att det finns folk som belånar sig för en semesterresa är oroväckande. Det går väl även att ha semester på avbetalning men i min värld reser man efter plånboken och är den tom stannar man hemma trots att grannen åker iväg på 14-dagar all inclusive.

Vår resebudget för tre personer är väldigt hög men vi har mycket vänner i utlandet och har rest sedan vi var unga så det är en passion.

150,000 kr är ungefär vad vi har årligen i “budget” för resor. Ibland blir det något mindre och ibland något högre. När vi inte kunde resa under pandemin så sparade vi pengarna och gjorde tre rejäla resor förra året. Vi flyger 90% reguljärt och gör det vi vill när vi är på resande fot. Har noterat att det höjs på en del ögonbryn när vi reser mycket, vi kan spara mycket med medianlöner då vi nästan inte har något lån kvar på huset och inga övriga lån.

80,000

Jag tycker synd om dessa kosingar som inte får arbete på börsen…

Jag är för arbetarna. De ska få det drägligt. Vem vet vad som händer pengarna när de lämnar hemmets trygga vrå. Plånkan eller stålvalvet på nätbanken är förbi och nu väntar äventyr uti de vida och blå.

Kanske en dag så hittar de fram. När kreti, pleti och slösa jonglerat världen runt kommer spara och gör sitt.

1 gillning

Det spelar ju som sagt stor roll vad man räknar in. Jag har köpt en ny husbil och på sikt kommer det ju säkert sänka våra semesterkostnader, men det är en stor post just nu…

Men sen blir det ju billigare! 15 000 kr räcker ju inte till mer än 4-5 hotellnätter om man ska ha rum till hela familjen