Nej,
Vete fan hur de räknat ut de där summorna. Är det kanske för staycation?
Finns ju många med tillgång till fritidshus i Sverige. Är man mest i fritidshuset eller åker runt bland släkt och vänners hus blir det ju inte så dyrt. Min gissning är att kostnad för ägt fritidshus inte räknas in i ”utgift för sommarsemestern” även om det egentligen borde göra det.
Man får tänka att det troligtvis är många som har dålig koll på sin ekonomi, skuldsatta, spelmissbrukare och liknande som drar ner summan. Finns många som inte kan ta semester eller tar det senare under året. Vissa är sjuka och måste därför stanna hemma. Snåljåpar finns det också eller familjer som väljer att leva som vanligt under sommaren utan att resa p.g.a. ekonomiska mål.
S.k FIRE tror jag det heter. ![]()
Det är en kategori för sig ![]()
Undrar hur mycket den andel som faktiskt väljer att åka på en ”traditionell” sommarsemester utomlands lägger på den?
Slötittade på flygresor och hotell nere vid medelhavet nyligen. Flygpriser ligger ofta på ca 10 kkr/person, och ett hotellrum för två på ca 1500-2000 kr/natt om man vill ha ett skapligt så ca 10,5-14 kkr för en vecka.
Om man tar en barnfamilj med två vuxna och två barn (så två hotellrum behövs) blir det:
4x10 kkr + 2x10,5 till 2x14 kkr = 61 kkr till 68 kkr
Och det är bara för flyg + hotell. Sen tillkommer mat, transfer, aktiviteter, osv.
Borde kunna landa på ca 80 kkr utan problem.
Och det är bara för en vecka. Är det två veckor blir det avsevärt dyrare. Blev själv förvånad över hur mycket priserna stuckit iväg de senaste åren. Undrar hur många som har råd med det hela numera?
PS. Jag inser att man kan hitta billigare om man är ute i god tid eller väljer sämre alternativ. Men det finns även dyrare alternativ också.
Charterresa till tex Grekland kan gå uppemot 100k all invlusive för en barnfamilk i juli. Går komma billigt undan om man kör reguljärflyg o airbnb istället.
Ja, precis. Så det är väldigt mycket mer än vad som stod i trådstarten:
Så betyder det att väldigt få svenska barnfamiljer åker på semester till Medelhavet under sommaren numera? För att det har blivit för dyrt?
Beror nog på om man uppskattar det. Packa, planera, kolla pass, försäkringar och biljetter, stressa, svettas och oroa sig. Kanske måste man över en tröskel för att semesterresor ska vara njurbart? Klassiska aktiviteter som strandliv, restaurang, besöka stora städer, camping, flyga, bo på hotell m.m. är helt obegripligt. Man skulle kunna utstå sådant om man fick 18000 per person.
Å andra sidan finns ju ljusa nätter att fiska och bada i varma insjöar, susa runt på mc eller basta i egen stuga. Eller bara pula med hobbyprojekt och renoveringar. Det kostar ju, men jag vet inte om man kommer upp i 18000.
Semesterresor är kanske inte universellt dåligt spenderade pengar, men definitivt kasst om man gör det utan att genuint uppskatta det.
Jo, men de flesta av oss tycker ju oss inte ha råd med en charterresa en vecka i juli!
Jag har i och för sig inga problem med att grusa en väg för 100k, så det handlar ju om prioriteringar.
Nu är årets “stora” semesterresa över, resan bestod av 8 nätter på två olika campingar.
Såhär blev den för vår familj på två vuxna och fyra barn:
| Kategori | Summa |
|---|---|
| Boende | 4’724kr |
| Mat och levnadskostnader | 8’082kr |
| Semesternöjen | 5’052kr |
| Bil och bränsle | 2’065kr |
| Övrig shopping m.m. | 4’182kr |
| Hyrbil | 6’187kr |
Hyrbilen var inte direkt planerad men den blev tyvärr nödvändig då vår egen bil gick sönder precis innan vi skulle åka.
| Kategori | Summa |
|---|---|
| Totalt | 30’292kr |
| Utan matkostnader och hyrbil | 16’023kr |
Så något dyrare än planerat men ändå inom rimlig nivå ![]()
![]()
Var 3 veckor på Mallis förra sommaren. Sparar ca 40-50tkr/ månad. Valde aktivt bort utlandssemester i år. Är ingen uppsida med planering, stress, klimatpåverkan och extremvärme ![]()
De flesta verkar leva på marginalen. Fimpa resan, spara 60tkr och ta vars 4 veckors obetald semester extra under sommaren istället.
Kan man passa på att ta med barnen till Sveriges stränder, badhus, skateparker mm istället.
Fn har vi 4 skidveckor bokade nästa säsong ![]()
Har inte rest sedan vi fick barn men priserna låter ju helt galna?
Jag och sambon brukade hitta flyg för 4-5000kr till medelhavet och sen hyra en lägenhet en vecka för några tusen. Totalt kanske runt 10 000kr. 100k skulle jag aldrig betala. Är det ju inte värt.
I år har vi bara varit på lokala grejer. Badat i sjöar, besökt lekland osv. Det har varit uppskattat iaf. Totalt kanske lagt 5000kr och då främst på dyr och dålig utemat som hade kunnat undvikas med bättre planering. Har behövt lägga mer pengar på husunderhållet och bilen.
Nyckelordet är barn, därför det blir dyrare.
… och att priserna på flyg och hotell gått upp, samt att SEK försvagats.
Lycka till med tre barn och någorlunda krav på standard. Men visst, med lite planering och flexibilitet måste man inte lägga sexsiffrigt.
Vi brukar hyra en superlyxig villa i Toscana med privat pool, pizzaugn, pingisbord och gigantisk trädgård. Sex sovrum, sex bad, två kök och två allrum. Kostar 100000 för två veckor. Delar med två andra familjer vi känner, alla har barn i samma ålder och vi har grymt kul.
Nyckelordet här är nog “brukade”, i alla fall under juli och augusti. Det här brukade även jag kunna göra före 2020 men hyrde inte lägenhet då jag själv har en i Spanien.
Efter 2020 har flygpriserna gått upp ordentligt och en tur och retur till Spanien under vecka 26-33 har varit svårt att få tag under 4000 kr per person (inkl incheckat bagage). Bilhyra (som i alla fall jag alltid har behövt) har varit ännu värre, från 1000-1500 kr per vecka för en mindre kombi till uppemot 7000 kr per vecka. Det verkar dock ha blivit bättre i år.
Min lösning blev att tillsvidare fortsätta med nödlösningen att bila ned. Var tvungen att göra det sommaren 2021 om jag skulle komma iväg. Det gick bättre än väntat och i och med att jag slutade med mitt vanliga arbete så är antalet semesterdagar inte begränsande på samma sätt längre.
Vi har bokat flygbiljetter till Barcelona nästa sommar och betalade knappt 6000 kronor var men det är i businessclass. Ekonomiklass var betydligt billigare, klart under 4000 kronor. (Bokad hos Swiss men flyget är Lufthansa via Frankfurt.)
Då är du ju också ute i god tid (precis som jag brukade vara när det gick att flyga för 1000-1500 kr). Swiss hemsida ville inte fungera på min dator, men jag sökte på 14-21 juni med seat24.se, inkl incheckad väska och max 12 timmars flygresa. Det var inte mycket under 4000 kr på lägsta pris…
Swiss fungerade inte för mig heller just nu och samma problem med Lufthansa. Kanske kan det också påverka vilka biljetter seat24 hittar just nu?
Vet att det var betydligt mindre än 4000 för economy när jag bokade i somras.