En månad föräldraledighet med en 8 månader bebis, vart skulle ni rekommendera att åka?

Hej,

Min fru och jag ska bli föräldraledig tillsammans i november en månad. Vi tänkte resa någonstans med vår 8 månader flicka. Vi tänkte att ha den lugnt någonstans för att vår bebis kommer att vara bara 8 månader, ingen stora daytrip naturligtvis… Vart skulle ni rekommendera att åka med en ung bebis för att chilla lite i november? Har något erfarenhet?

Budget och någon form av inriktning på resan skulle ju hjälp. Själv hade jag åkt till Mexiko, Oman, Vietnam eller Malaysia.

1 gillning

Jag gillar Portugal. Algarve har bra väder och är ok i pris. Ingen lång resa och lätt med engelska. Fast levnadskostnaderna är förstås lägre i Asien.

2 gillningar

Jag är ledsen om jag låter tråkig nu. Men vi hade samma romantiska bild, att det skulle vara mysigt att resa tillsammans, med vår första bebis, då 6 månader.

Det var en mardröm. Vi insåg att bilden vi hade föreställt oss var helt felaktig. Barnet kan ju ej vara i solen, värmen var ett problem, och en av oss vuxna måste hela tiden vara med barnet, vilket gjorde att vi helt enkelt fick göra saker var för sig i stor utsträckning. Barnet blev dessutom sjukt, och sjukvården där vi var, höll inte direkt svensk standard, vilket också var stressande.

Vi försökte oss på en romantisk middag med barnet sovandes i vagn, på restaurant, det fick vi ångra under natten, och vi försökte inte igen.

Det hela slutade med tar vi åkte hem tidigare.

Vill inte vara en party-pooper. Ni är säkert bättre och säkrare, och kanske har ni enklare barn, men var realistisk. Det är lätt att vara lite för romantisk i hur man föreställer sig att det ska bli.

17 gillningar

Kanarieöarna kanske? Soligt men inte för varmt, bra sjukvård om det skulle behövas, och ändå mycket att upptäcka om man vill.

2 gillningar

Tror också på Kanarieöarna. En viktig distinktion är ju vilken ö man pratar om. De mer välkända öarna är turistiska och tätbefolkade. Öarna längre ut i Atlanten är mindre turistiska och mer av glesbygd. Där kan man uppleva mer genuina platser utan att behövs trängas. La Gomera är väl det givna förslaget.

2 gillningar

Har samma erfarenhet. Det här är en väldigt dålig ide.

Hej @Mattias14 och @salladen, vad hade ni rest för lander när det gick dåligt?

@AG1 Vi var i Grekland och tänkte resa runt. Gick sådär.

Men. Jag vill inte helt sänka era planer. Jag vill bara varna er och vara realistiska och förstående. Så ni inte heller blir frustrerade och irriterade på varandra etc. Jag tycker er idé låter bra, men bara var medveten om att det kan bli en utmaning och inte bara relax

1 gillning

Vi reste till Nya Zeeland med två små barn, varav ett blöjbarn. Det gick alldeles utmärkt. Men är man bara inställd på att det är mycket på barnens villkor ser jag inga problem. Ofta tycker jag att det är föräldrarna som är det egentliga problemet, inte barnet. Det handlar om mental inställning.

1 gillning

Alltså man kan ju backpacka i Nepal med en bebis, om man vill. Jag har t.o.m. vänner som gjort det.

Själv hade jag hellre åkt till typ Borås.

2 gillningar

Exakt, vi tänkte att åka till ett “billig” land när vi kan ha ett hus så att vi behöver inte att besöka restaurang, och kan stänna hemma när barnet vill ha det lugnt eller skulle bli sjuk. Hotellet är out of the equation

1 gillning

Jag har tillbringat flera månader i Thailand i olika perioder. Det som var absolut enklast (och tråkigast) var 1,5 månader på sunwing Kamala. Skyller på att jag åkte med en sexåring som behövde gå i skola och en 2 åring, samt en mormor :joy: i Thailand finns det bra sjukhus i Phuket om det behövs.

Roligast har varit perioderna på Koh Lanta, där det iofs är längre till ”bra” sjukvård, men samtidigt väldigt mycket andra svenskar som är på longstay. Det är enkelt att hyra hus med pool, som man kan chilla i medan bebis sover.

1 gillning

Istället för att fundera på vart, hade jag nog funderat på vad ni vill få ut av resan?

Vi reste första gången på en längre resa (Thailand) med dottern när hon var 2,5 år. Stannade 3 veckor. Gick över lag bra då hon var ett “enkelt” barn, skrek eller klagade knappt aldrig, sov länge osv. VI hade även släktingar i landet som hjälpte till en hel del medan vi var där. Oavsett vilket upplevde jag att det var mycket jobbigare än när frun och jag gjorde samma resa själva. VI reste ändock ganska “lätt” och köpte mycket förbrukningsartiklar på plats. Det enda vi tog med var några paket välling.

Är man två vuxna och ett barn får man ju göra många saker själva såsom att bada. Värmen är ett problem om man åker till varmare länder.

Allting är mycket “enklare” när man är hemma, det blir lätt stressigt när man är i ett främmande land där man inte riktigt vet hur saker och ting fungerar, och med småbarn är det bara att inse att planer ändras hela tiden. Det där mysiga restaurangbesöket vid havet kan snabbt ändras till att man får gå hem till hotellrummet med en sjuk eller bara missnöjd liten bebis. Sjukhusbesök kan vara en mardröm. Att bo på ett barnvänligt hotell tror jag underlättar för där finns det alltid folk som kan hjälpa till med ditten och datten.

Nu ska jag inte heller måla fan på väggen, det finns ju de som klättar i berg i Afrika med en bebis på ryggen. Allt är möjligt, men det blir långt ifrån en “semester”, är min upplevelse.

/H

1 gillning

Var detta en upplevelsesemester eller en solsemester? Min erfarenhet av att resa med små barn är att det kan bli lite tråkigt med solsemester om man inte har några andra vuxna att babbla lite med. Det blir samma lunk som hemma, fast jättevarmt. Det är svårt att få till det som är härligt med en solsemester när man har ett barn som inte kan lämnas ensamt ens en minut och behöver skyddas från solen.

2 gillningar

Vi reser aldrig på solsemester utan vill hellre se oss omkring. Just på den resan hyrde vi en liten husbil och stannade på olika campingplatser på nätterna. Där finns ju tillgång till bekvämligheter.

Det betyder även mycket för familjesammanhållningen när man är så tätt inpå varandra hela tiden och gör allt tillsammans.

1 gillning

Ett bra tips är att stanna hemma och vila / sova så mycket ni kan :grinning:

Resor med bäbis innebär bara mer problem att lösa när man minst behöver dem.

Vaccination? Vattenkvalitet? Värme? Barnmat/välling? (ta med en full resväska med egen!) Läkarbesök? (Se till att vara nära en vårdklinik ni litar på) Kånka runt på alla saker man behöver… Det går ju helt klart! Men vi behövde exakt varje timmes vila på vår bäbis semester (staycation) :grinning:

1 gillning