I vårt fall t.ex. säg att samma skulle gälla som ovan med 30 % av ordinarie förbrukning, så betyder det att man har 70 % till godo som i vårt fall skulle vara 10 - 20 000 SEK i månaden. Dock kan man inte vara borta hela tiden till följd av skolplikt.
Men om vi ändå spekulerar tillsammans - vart åker man som är relativt billigt för en längre period?
Hotellvistelse i en sydeuropeisk storstad skulle funka för mig. Rom var länge sedan.
För er del kan ni ju dra iväg över jul och nyår och få loss tre veckor kanske. Fyra om man fular sig lite och begär ledigt den där sopiga veckan då inga skolor ändå brukar allvar innan lovet…
Har varit inne på något liknande. Finns ett litet kryphål gällande skolplikten - är man borta mer än 6 mån är skolplikt inte applicerbart. Inte säker på om det stämmer, men det var så jag tolkade det. Hade mycket väl kunnat tänka mig detta istället för att gå hemma i snålblåsten, men skolplikten ställer till det som sagt.
För övrigt är Sverige och Tyskland de enda så kallade demokratierna i världen som har den här typen av strikt skolplikt. I frihetligare länder finns möjligheten att hemskola eller individanpassa utbildning. Men där är skolan å andra sidan mer mer inriktad på kunskapsöverföring istället för genus och identitetsfrågor.
…och inte sällan inriktad på bokstavstro, förtryck av flickor, nedtryckande av minoritetsspråk, honnör vid flagghissning, abortmotstånd och tusen andra mer eller mindre skeva grejer.
Jag noterar alltså bara att man inte kan använda för breda penseldrag. Identitet och kunskap är inte motsatser.
Detta är ju dilemmat för många. Man får passa på innan eller efter den gäller. Jag tror man kan få undantag i samråd med lärare också, om man sköter hemläxor under tiden dvs.
Jag vet inte om detta är lite “off-topic”, och jag får ändå beundra att folk är så… lösningsorienterade.
Men känns det inte som allt verkligen har brakat helt åt helvete, när man försöker planera att resa utomlands för att energipriserna kommer vara så extremt höga?
Det är väl också typiskt svenskt att anpassa sig. Priserna är hysteriska. Något måste kunna göras från politiskt håll.
Som Ebba Busch sa igår, en pensionär hade så hög elräkning, så att den var högre än hans pension!
Det räcker inte att lämna landet och så får några andra stackare det ännu tuffare. Man kanske kan resonera att elen kommer bli billigare, eftersom det lär vara mindre efterfrågan, men jag tror snarare att personer som har råd att åka utomlands, är personer som i många fall kan ha större inflytande i landet och såklart arbeta för att det galenskap vi ser nu löses.
Detta är helt orimligt. Väldigt många kommer få gå ifrån sina hem. Tänk er en pensionär, som sitter i ett hus med direktverkande el i SE4, det är liksom kört där. Eller en ensamstående undersköterska.
Hyr ett hus vid kusten (finns massor av svenskar som hyr ut på vecko/månadsbas) och puttra runt med en saleng (moppe med sidovagn och tak som tar två vuxna och ett par barn). Käka gott för 20-30 kr/pers/måltid. Värme är gratis. Kyla med fläkt räcker när man vant sig. Trevliga människor. Vacker natur. Enkelt att ta sig runt. Bra sjukvård om något händer.
Det dyraste är flyget (idag runt 10 papp/pers) samt att förlänga reseförsäkringen efter de 45/60 dagarna som är i hemförsäkringen. Gissar på 2-3 papp i månaden för en vettig försäkring.
PS: En del ställen har svensk skola (hade åtminstone före pandemin) som man kan hysa in barn för att uppfylla skolplikt. Osäker på kvaliten men garanterat får barnen andra vinster i form av upplevelser.
man får komma ihåg att kolla om ens svenska bank svartlistat destinationen innan man väljer. kan ju bli så att man sitter där och inte kommer åt sina svenska pengar. är Georgien svartlistat?
Varför skulle svenska banker svartlista Georgien? Det vore ju fullständigt absurt.
Sedan behöver man inte föra över sina livsbesparingar till sitt georgiska konto om man bara tänkt bo där i några månader, det går att sköta det mesta kontant… men det blir ju både dyrare och bökigare än om man har ett lokalt konto.
Jag är mycket kritisk till läroplanen, men jag (00a) kan inte minnas ett enda tillfälle i skolan vi pratade om “genus och identitetsfrågor” bara att vi nördade sidor på sidor av värdelös matematik och uppgifter man aldrig såg poängen med. Är då tur att gymnasiet fortfarande är frivilligt för oss som avskydde skolan och inte hade några somhelst mål relaterade till att avsluta den. Jag behöver det inte över huvudtaget till mitt jobb som jag trivs bra med, och många jobb, de flesta faktiskt skulle man inte behöva gå i skolan för.
Några guldmynt i kavajfickan löser problemet. I de flesta länder kan man inte öppna lokalt bankkonto utan uppehållstillstånd, arbetstillstånd eller specialvisum.