Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Jag gillar ju principen “lilla stegets kraft” eller “summan av många otillräckliga steg blir fullt tillräckligt”. Lite enligt principerna i boken Atomic Habits av James Clear. Det räcker om man gör en procents förbättring varje dag så kommer man ha blivit 37 gånger bättre på ett år. Ränta-på-ränta i andra områden helt enkelt.

För att göra det hanterbart så försöker jag sedan en tid tillbaka göra en aktivitet om dagen. Här är några av de aktiviteter som vi har gjort, misslyckats med eller ska göra. Nedan följer bara de energieffektiviserande åtgärderna. Finansiellt har jag t.ex. ökat buffertsparandet, sänkt risken i sparandet och lite sådant. Sedan jobbar jag även på att öka inkomsterna.

En privatekonomisk variant av VD-metoden:

• Minska kostnader
  • Öka intäkter
  • Effektivisera det som är kvar
  • Kommunicera förändringar (främst med familjemedlemmar här hemma)

Måste även rekommendera Energimyndighetens hemsida:

Med bl.a. följande bild:

Genomförda förändringar

• Stängde av en extra kyl/frys som vi fått och har haft stående i källaren som “bra att ha”. Besparing: ca 700 kWh per år. Vi ständgde av den nu i juli, så den borde ge ca 60 kWh besparing per månad.

• Tightat upp scheman för lampor - både när rörelsedekare slår igång (dvs. att det behöver vara mörkare) samt släcker mysbelysning tidgare på kvällen. Mest en feelgood förändring då det är mindre än 0,1 kWh förändring per dag.

• Håller koll på dagspriset och ställer in manuellt schema på värmepumpen för varmvatten (kanske även värme till vintern, nu under sommaren så kör den ändå ingen värme). Typ som automatisk prisreglering på nya pumpar.

• Haft två(!) olika VVS:are från två olika firmor på plats för att kolla på värmepumpen och ge den kärlek i form av service (och svara på 100 dumma frågor från mig om hur det fungerar).

• Går på värmekurva istället för rumsgivare som jag upplevde kunde ge väldigt olika resultat. Rummet som den stod i kunde vara bra, men andra rum alldeles för varma.

• Enligt @MPJ:s tips ställt in elpatronen på max fördröjning / stängt av den.

Övriga saker vi har gjort

Genomförda förändringar sedan tidigare inför förra årets vinterpriser. Så de kommer inte göra någon förbättring i år.

• Alla lampor är LED-lampor (Philips Hue) så de drar väldigt lite.

• Sålde ute-spa:et som vi ärvde av förra ägarna och vi använde en gång på 3 år. Besparing ca 3 500 kWh. Men den besparingen är redan inräknad i 2021 års siffror.

• Har mätt i princip vartenda elpryl i hemmet hur mycket det drar. Här är reflektionen i tråden.

• Tagit in offert på solpaneler (2018) - skulle ge en produktion på 6 500 kWh och en avkastning med den tidens priser på 7 % och återbetalningstid på 16 år. Kändes inte värt det då. Läs mer här i tråden.

• Energideklaration - eftersom vi bara bott i huset 5 år så har vi en relativ ny - och i min mening - helt värdelös energideklaration. Läs mer i tråden nedan.

• Gjort en termografimätning med värmekamera och undertryck i huset. Konstaterades att vi har luftläckare vid fönster, vind och golv utan källare men att det inte är mer än normalt för hus med denna ålder. Läs mer här i tråden.

• 220819 - Spärrat elpatronen i värmepannan.

• 220819 - Kolla upp om man kan köra fjärrvärme + vår befintliga värmepump. Det hade även varit en diversifiering av värmekällor. Det går. :+1:

Saker att göra i vinter

• Stänga av värmen helt i källaren. Tydligen så blir källare sällan mer än 10 grader kalla i alla fall. Läs mer här. Tack för tipset @Johan_Eriksson.

• Stänga av den elektriska golvvärmen i badrummet enligt tips i tråden. Drog tydligen 345 kWh i december 2021. :scream: Tack @salladen. Borde nästan kunna spara 1500 kWh under vintermånaderna. :partying_face::tada:

• Titta på vilka rum vi använder och stänga av / minska värmen i de rum som inte används. Ju dyrare elpriser desto färre rum som används. Typ skapa en plan A och en plan B.

• Följa denna guide på värmepumpforum för injustering av element + flödena till värmepumpen. Tack @snappe.

• Uitfrån @MPJ:s tips INTE kör nattsänkning, utan tvärtom lasta på med värme för att kunna slippa köra t.ex. när alla andra kör på morgonen.

• Notera när jag behöver slå på elpatronen och notera temperaturen enligt tips från @Jimmy här.

• Mäta värmefall över radiator och undersöka att övre röret är kallare än nedre på tips av @essaL

• Tumregel: att värma 1 liter vatten 1 grad tar ca 0,0012 kWh. Att värma 100 liter 1 grad tar ca 0,12 kWh. Att höja temperaturen på vår 200 liter från 22 grader till 52 grader kostar sålede 7 kWh.

Misstag, saker som inte varit värt det eller inte fungerar för oss

• Solpaneler - enligt offert från 2018 så skulle vi kunna generera ca 6500 kWh per år från solpanelerna till en då avkastning på 7 % och 16 års återbetalningstid. Kändes inte värt då.

• Göra värmepumpen smart - Det finns inte något tillbehör som gör vår pump smartare som t.ex. Ngenic Tune. I alla fall inte något som tre olika VVS-firmor ville eller rekommenderade installera. Läs mer hur @greger sparade 15 - 20 % med ett sådant tillbehör här och här.

• Lagra värme i huset - Då vårt hus läcker mycket genom väggar och fönster så fungerar det dåligt att köra järnet med värme under natten och sedan stänga som t.ex. för @ballongpinne här.

• Sunk cost #1 - Köpt smarta termostater och värdestation för 12 000 SEK som inte varit värt datan. Läs mer i tråden.

• Bergvärme ska tydligen fungera ganska dåligt i Malmö och är inte något bra alternativ.

• Försökt läsa radiofrekvensen från värmepumpens fjärrkontroll på 838 Mhz till hemautomatiseringssystemet. Gick inte.

Saker som återstår att kolla upp

Nedan följer mycket sådant som är tips från er i tråden. Lägger ingen värdering så det är brainstorming deluxe.

• Väntar på offert på en ny värmepump då vår är från 2011 och de nya ska vara 20 - 30 % effektivare.

• Väntar på offert på fjärrvärmeväxlare och en beräkning på det. Bra info i detta svar från @MPJ. Hade en VVS:are på plats idag.

• Gasolbrännare för inomhusbruk

• Kolla upp att åka utomlands - ger mer upplevelse för pengarna då man kan ställa ner värmen i huset och använda mellanskillnaden till semester. Diskussion i separat tråd.

• Vi har en kamin i vardagsrummet, kanske skulle kunna användas bättre. Tips från @Jimmy att kolla upp en kamin med vattenkasett som kan kopplas till värmesystemet (mer info i tråden här)

• Kolla upp ackumulatortank som kopplas till värmepump där man kör den hårdare under natten och värmer ack. tanken som kopplas till värmesystemet. Tack för tips @jimmy.

• Kolla upp reglerna för att bryta ett fast avtal, enligt kommentar här.

• Kolla upp reglerna om jag kan fakturera mitt eget bolag för ökade elkostnader ligger ju ändå på 150 - 200 kWh per månad för min kontorsplats hemma bara för vad datorn drar. Lägger man på uppvärmning för rummet så är det ju inte struntsummor längre.

• Kontakta en VVS-firma för att se om de kan installera en värmemängdsmätare enligt @Jimmy:s och @jonhi:s förslag här och här.

• Fundera på det här med asymmetrin i binda avtal enligt t.ex. @Ray:s inlägg här.

• Kolla upp påståendet: “Om huset är från 39 och källaren inte är ombyggd så lär det vara där värmen tar vägen. Gammal källare, med dåligt isolerad platta suger ju värme som satan.

• Försöka göra en injustering av kurva och element enligt instruktioner från @jimmy här och @wizzman här och här.

• Kolla upp om man skulle sätta en luft/luft-pump istället som kan SCOP 5 på smart ställe. En bonus är att de dessutom kan köra kyla på sommaren. Tack @MrA i detta inlägg.

• Utifrån @MPJ:s kommentar låta värmepumpen (“VP”) värma upp huset och sedan köra vatten på elpatron.

• Utifrån @MPJ:s tips låta värmepumpen ha en så låg värmekurva som möjligt, blir det för varmt i ett rum så stryper man elementet där.

• Bjuda hem kommunens energirådgivare utifrån @7NT:s tips.

10 gillningar