Jäklar vad det skrivs här. Skummade bara lite då detta verkar vara top tråden för året!
Johan hade många bra tips som jag tycker du ska lyssna på.
energibutiken.se som drivs av samma person som har värmepumpsforum är en bra referens om du funderar över priser. Där kan du tex se pris för värmemängsmätare (ca 2,5 m3/h borde vara tillräckligt) kostar ca 2600 kr och med installation för denna är väl inte 5000 kr helt orimligt. Tänk igenom hur du tänker logga detta så du inte köper fel mätare dock
De har även elmätare för värmepumpen som kostar ca 1200 kr. Du behöver elförbrukningen om du ska ta fram COP värdet.
Från att ha skummat tråden och bland annat termograferingen och utlåtande så fick jag känslan att han använt standard svar på detta? Är rätt vanligt som tex för energideklaration som också gör det helt meningslöst. Har det gjorts några beräkningar utöver det du skrivit här? Tex hur de kom fram till 6000 kWh/år för tilläggsisolering?
Glöm inte heller att tilläggsisolering ökar komforten i huset då jag kan anta att det är lite drag i huset? Med bättre komfort så kan 20°C kännas varmare än 22°C.
Källaren är inte alls en dum idé att sänka rejält på temperaturen som Johan tipsade om(här är jag dock ingen expert!).
Annars om du vill ha varmt är att göra om källaren som tipsas om tidigare med bilning och ny isolering i bottenplattan. Vill även tillägga att dränering och isolering på utsidan kan vara något som är värt att göra om man beslutar sig för större åtgärder.
FTX föreslår jag att du tar in priser på från flera. Här kan det skilja rätt markant beroende på hur man bygger upp kanalsystemet. Kan vara allt mellan 100 000 och
250 000kr beroende på hur byggnaden ser ut och vad man är villig att göra för kompromisser. Även detta kommer få huset att må bättre och att komforten ökar.
Som ni har det nu så verkar priserna vara galna oavsett tid på dygnet men normalt är det ju så att priset varierar rätt kraftigt beroende på tid på dygnet. Så att installera en acktank för värmepumpen och låta denna agera batteri kan vara riktigt lönsamt. Innebär även att du då kan få nytta av dina smarta termostater igen 
Om jag minns det rätt har du myskamin i huset? Denna skulle då också kunna bytas till vattenmantlad och därmed ta tillvara på myseldning mer effektivt.
Många tips som kommer men kortfattat är det väl så att först identifierar man problemet sedan tittar man på lösningarna. Jag skulle lägga fokus på att kolla att värmepumpen fungerar. Så tar vi det därifrån.
Genom att göra rätt många gissningar om att ditt hus: 272 m2 på 3 plan med U-värde på 1,1 och gissar 18 fönster och 2 dörrar med u-värde på 2,5 så skulle jag uppskatta effektbehovet till 21 kW vid DUT och från det med gradtimmar skulle du ha en förbrukning på ca 67 000 kWh/år om vi utgår från Lund som ort. Med din förbrukning på ca 35 000 kWh/år så får din värmepump en COP på ca 1,9. Säg att vi får till så värmepumpen fungerar ok och ökar denna till 3,5 vilket inte borde vara orealistiskt så hamnar du på ca 19 000 kWh/år vilket är en besparing på ca 16 000 kWh/år. Med 3 kr/kWh och säg 8 års återbetalningstid (vi ska ju konkurrera mot börsen när det gäller avkastning
) Så borde du kunna spendera ca 380 000 kr och att det fortfarande är lönsam investering. Ha i åtanke att det är en 30 sekunders energiberäkning! Gillar ordspråket inom VVS branschen “att mäta är att veta”.