634kWh är normal siffra så finns inget att göra med dina kontorsprylar så har ni normal hushållsförbrukning.
Ett Ftx- aggregat är en bra investering i ett hus som man inte längre värmer genom att elda i. Men kan vara kostsam och innebära fula installationer. Då säkrar ni samtidigt upp mot eventuella fuktproblem, ett Ftx- aggregat med roterande värmeväxlare har en verkningsgrad på runt 90%, så det kan vara värt att kolla upp, men trolig investeringskostnad i ett hus i er storlek är nog runt 200tkr, och helt beroende på planlösning om det är genomförbart.
Innan du tilläggsisolerar någonstans så bör ni ha en bra ventilationslösning så fukten inte hamnar på fel ställe.
Den där sista bilden med kakel på väggen, kolla så det inte är fukt i den väggen, termograferingsbilden ser lite knepig ut. Fukt leder effektivt bort värmen och är ju av andra anledningar inte heller bra att ha instängda i väggarna… När är kaklingen gjord? Och har ni en dusch i närheten?
Tack för dina kommentarer igen. Ja, jag har förstått att man gör det samtidigt. Kanske till och med drar nya kanaler samtidigt.
Ouch… här levde jag fram till nu lyckligt ovetande. Den är gammal, typ från 90-talet. Det är en dusch på andra sidan den väggen. Ser ut så här i en bättre bild:
En tanke för att ev hjälpa till i kalkylen, frågan är vad det skulle göra på husets värde. Ni funderar ju på att någon gång sälja ni har ju pratat om att inte bo i hus när barnen är vuxna.
Då skulle man kunna se det som ett sätt att bevara värdet på huset där pengarna “kommer ifrån” del av värdeökningen som går tillbaka till huset. Det är ju mental bokföring vilket jag vet att ni brukar använda flitigt.
Ha ha! Ser framför mig @janbolmeson smyga omkring som Sherlock Holmes med forstoringsglas och ett stort exceldigram över sekundvarierande elpriser och förbrukningststatistik ner på enskild lysdiodseffekt på varje fjärrkontrolls enskilda knapp.
Letande efter spår av apparatanvändning i husets alla vindlande rum. Dessutom fokuserad på att kartlägga hela familjens aktivitetsmönster i huset, GPS-plottat ner till 12,23 cm noggranhet. Jan hittade billiga spårknappar på e-bay som han i hemlighet låtit sy in i familjens alla underkläder. Under en nattlig tvättsession. Då han dessutom filmade och analyserade tvättmaskinens effektivitet genom att analysera samtliga plaggs rörelse i tvättmaskinen i hopp om att hitta effektiviseringsförslag till Miele.
Med förstoringsglaset letar han sen även manuellt i mängderna av rum efter ett tappat glasspapper, en penna, någon gammal smörgås eller tidning? Har inte någon strukit med handen på den dammiga hyllan där borta? Stod inte den gröna boken till höger om den röda förut?
Annars KABOOM! Snabb diskret nedjustering av den dyra supertermostaten i det rummen och nya raggsockar i julklapp till intet ont anande @carolinebolmeson som strax därefter strosar omkring för att vattna blommorna.
Jan har nämligen räknat ut att med den nya rumstemperaturen kommer golvtemperaruren bara sjunka med 0,00001gr/min på golvplankorna och med raggsockor beställda av Jans mamma, stickade med exakt 1,274 mm tjockt garn, på 4:ans sticka så kommer kylöverföringen till Carolines fot inte att märkas då hon går med exakt 0,79m/s hastighet under bevattningsrundorna.
FÖRUTSATT att hon står stilla maximalt 9,76sec för att hinna plocka bort maximalt FYRA döda blomblad. Jan har både genom långvariga empiriska studier i hemmet och omfattande inläsning på internet inom aktuell forskningsfront. Kommit fram till att det historiskt sett på 11 år ALDRIG hunnit bli mer än just FYRA döda blomblad mellan Carolines bevattningsrundor. Caroline tycker dock att det känns lite ovanligt att Jans mångåriga blomintresse inte verkar fokusera på levande blommor utan snarare i vilken takt de dör.
He he. Jan HAR en 100% säker plan känns det som! Månader, ja ÅR av analyser, kalkyler och datorsimuleringar har lett fram till denna geniala besparingsplan som legat i byrålådan och väntat år efter år och nu ÄNTLIGEN är satt i verket tack vare de extremhöga elpriserna i SE4 i kombination med den stora energislukande villan det tog år av letande för att hitta.
…och tyst som bara ett dött blomblad kan falla så faller plötsligt och väldigt oväntat ett FEMTE blomblad…Tyvärr historisk bladavlossning är ingen garanti för framtida bladavlossning… THE END!
God dag tänkte börja med att skryta lite och väcka avund: Jag är lyckligt lottad och har vedpanna med ackumulatortankar och en överfull vedbod samt träd/skog på tomten så min elförbrukning är ca 1600kwh per år. Nu under sommarmånaderna hamnar jag oftast under 100kwh i månaden
Men som enkelt tips istället för att tilläggsisolera är att vintertid hänga upp ett gammalt täcke eller en tjock filt mot ytterdörren det blir mycket billigare än att byta dörr men funkar bra lika bra. Det blir lite mer bök när man ska in och ut men det kanske kan va värt strulet när det inte gör lika ont i plånboken. Detta funkar också på dörrar till rum som man stänger av vintertid för att slippa draget runt de dörrarna fast vinsten blir inte lika stor då det inte är lika kallt i de “kalla” rummen som utanför ytterdörren.
Mer filt-tips är att på natten när man (eller iaf jag) drar ner mörkläggningsgardinen också hänger över en filt då blir det som en extra luftspalt mellan glaset och filten som stoppar en hel del kyla har jag fått erfara om man har dåliga fönster till att börja med. Det är kallt däremellan när man tar bort filten och drar upp mörkläggningsgardinen på morgonen. Jag gjorde detta för att täppa igen små ljusglipor på sommaren men det ger fördelar även på vintern. Jag har filten hängandes i en spik på ena sidan och trär över den i spiken på andra sidan nattetid så det ser ju inte så snyggt ut dagtid kan man ju minst sagt säga men plånboken tackar och tar emot.
Nu vet jag inte hur familjen Bolmesons hus ser ut men det låter som att huset är ganska stort. Vore det möjligt att omorganisera rummen så att mindre “döyta” används? Jag tänker t.ex. att man kan stänga av en hel övervåning/vind istället för att stänga av några rum på en våning så att man inte behöver värma upp trappuppgången och e.v hall därefter.
Apropå Bolmesons myskamin så undrar jag om den är utrustad med kokplatta? Alternativt att det bara är möjligt att ställa någonting på den? I så fall kan nu införskaffa en sjujädra stor kastrull/kärl av något slag och bara fylla med vatten så att ni får en slags miniackumulatortank. Vatten är väldigt bra på att hålla värme i förhållande till sin storlek/vikt även i jämförelse med t.ex. täljsten som ju är så populärt i kaminer. (tror det är typ 5ggr bättre?)
Min sista tanke är att värmen vill uppåt vilket gör att det i allmänhet är lättare att få det varmt ju högre upp i huset man kommer fastän det kanske inte är nödvändigt t.ex. med 22 grader på övervåningen när det är 20 på nedervåningen. Då kan man återigen använda täcken/filtar i trappen men som bara täcker till typ hälften för att få en jämnare temperatur (och totalt sett lägre och således billigare).
Vi har gjort om plattan i vår källare. Det innebär ju att bila upp hela källargolvet, gräva ur, nytt grus och isolering etc. och sen gjuta ny platta. Vi passade på att sänka golvet 10cm, och lade in vattenburen golvvärme i hela källaren. Det kostade mycket pengar, men transformerade källaren från just en källare till ett utrymme som klimatmässigt kanske är det bästa i hela huset. Huset är från 1920-talet.
Det är nog svårt att räkna hem enbart på sparad energi, men med dagens energipriser och om du oavsett vill ha 21 grader i källaren kanske en betydande del av investeringen kan motiveras på det sättet iaf?
Jäklar vad det skrivs här. Skummade bara lite då detta verkar vara top tråden för året!
Johan hade många bra tips som jag tycker du ska lyssna på.
energibutiken.se som drivs av samma person som har värmepumpsforum är en bra referens om du funderar över priser. Där kan du tex se pris för värmemängsmätare (ca 2,5 m3/h borde vara tillräckligt) kostar ca 2600 kr och med installation för denna är väl inte 5000 kr helt orimligt. Tänk igenom hur du tänker logga detta så du inte köper fel mätare dock De har även elmätare för värmepumpen som kostar ca 1200 kr. Du behöver elförbrukningen om du ska ta fram COP värdet.
Från att ha skummat tråden och bland annat termograferingen och utlåtande så fick jag känslan att han använt standard svar på detta? Är rätt vanligt som tex för energideklaration som också gör det helt meningslöst. Har det gjorts några beräkningar utöver det du skrivit här? Tex hur de kom fram till 6000 kWh/år för tilläggsisolering?
Glöm inte heller att tilläggsisolering ökar komforten i huset då jag kan anta att det är lite drag i huset? Med bättre komfort så kan 20°C kännas varmare än 22°C.
Källaren är inte alls en dum idé att sänka rejält på temperaturen som Johan tipsade om(här är jag dock ingen expert!).
Annars om du vill ha varmt är att göra om källaren som tipsas om tidigare med bilning och ny isolering i bottenplattan. Vill även tillägga att dränering och isolering på utsidan kan vara något som är värt att göra om man beslutar sig för större åtgärder.
FTX föreslår jag att du tar in priser på från flera. Här kan det skilja rätt markant beroende på hur man bygger upp kanalsystemet. Kan vara allt mellan 100 000 och
250 000kr beroende på hur byggnaden ser ut och vad man är villig att göra för kompromisser. Även detta kommer få huset att må bättre och att komforten ökar.
Som ni har det nu så verkar priserna vara galna oavsett tid på dygnet men normalt är det ju så att priset varierar rätt kraftigt beroende på tid på dygnet. Så att installera en acktank för värmepumpen och låta denna agera batteri kan vara riktigt lönsamt. Innebär även att du då kan få nytta av dina smarta termostater igen
Om jag minns det rätt har du myskamin i huset? Denna skulle då också kunna bytas till vattenmantlad och därmed ta tillvara på myseldning mer effektivt.
Många tips som kommer men kortfattat är det väl så att först identifierar man problemet sedan tittar man på lösningarna. Jag skulle lägga fokus på att kolla att värmepumpen fungerar. Så tar vi det därifrån.
Genom att göra rätt många gissningar om att ditt hus: 272 m2 på 3 plan med U-värde på 1,1 och gissar 18 fönster och 2 dörrar med u-värde på 2,5 så skulle jag uppskatta effektbehovet till 21 kW vid DUT och från det med gradtimmar skulle du ha en förbrukning på ca 67 000 kWh/år om vi utgår från Lund som ort. Med din förbrukning på ca 35 000 kWh/år så får din värmepump en COP på ca 1,9. Säg att vi får till så värmepumpen fungerar ok och ökar denna till 3,5 vilket inte borde vara orealistiskt så hamnar du på ca 19 000 kWh/år vilket är en besparing på ca 16 000 kWh/år. Med 3 kr/kWh och säg 8 års återbetalningstid (vi ska ju konkurrera mot börsen när det gäller avkastning ) Så borde du kunna spendera ca 380 000 kr och att det fortfarande är lönsam investering. Ha i åtanke att det är en 30 sekunders energiberäkning! Gillar ordspråket inom VVS branschen “att mäta är att veta”.
Det beror säkert på att @janbolmeson är en Duracell Kanin och jobbar typ 24/7. Hade han som oss andra behövt 8 h vila per dygn så hade säkert elförbrukningen gått ner till normala nivåer
Man får intrycket att alla trådskribenter som har gedigen kunskap om ämnet (citerad användare högst inkluderad) tänker just så här.
Jag blir också misstänksam mot värmepumpen, vi har som sagt ett på pricken lika stort hus som @janbolmeson, med källare och inredd vind, men med 6500 kWh el + 21500 kWh fjärrvärme i totalförbrukning per år. Det är ju mindre än hälften av vad ni förbrukar utifrån ett förmodat COP på 3.
Vårt hus är förvisso från 60-talet, byggt med oljepanna som uppvärmning ursprungligen så ett annat tänk kring isolering och ventilation, men så stor skillnad tycker jag inte det borde vara.
Jag förstår funderingarna, och bra svar ges. Men. Mångmiljonärer i stora villor som tätar dörrspringor med filtar och täcken, kallställer rum och kurar runt värmeljus. Utanför står Teslan på laddning. Blir en lustig bild i mitt huvud.
Håller med om detta. Om målet inte är att skapa content som genererar intäktsströmmar och / eller hjälpa communityn så är det väl bara att bita ihop och betala?
Har följt trådarna senaste dagarna då jag har legat sjuk hemma i soffan. Känns som att det är många mantimmar som kollektivt slösas på det här.
Om börsen inte hade gått som den hade gjort i år så undrar jag om lika mycket fokus hade lagts på det här.
Vad för typ av radiatorer har nu?
Äldre varianter med lite konvektorytor aka högtempsraddar eller stora med mycket vatten.
Värmepumpen kan vara hur bra som helst, men kan man inte få ut värmen från vattnet så spelar det ingen roll.
För övrigt förespråkar jag som fler innan mig, fulls öppna termostater på alla raddar, stryp in flödet och få ner framledningstemperaturen.
Det där låter väldigt rimligt. Men det kan också vara känsligt att ändra på luftflödena i vissa hus. Vårt hus är över 100 år gammalt och vi varken kan eller vågar ändra för mycket. Vi måste t.ex tänka på typ av väggfärg och fasadfärg för att inte hindra fuktvandringen. Vi kan heller inte täta skalet överdrivet mycket på andra sätt heller. Huset är byggt för att “läcka” luft lite här och där. Sen lever man ju annorlunda nu med högre värme och mer fuktgenerering vilket gör det känsligare.
Det handlar dock inte om att det är synd om mig. Jag klarar mig och har lagt undan pengar och inser att “it comes with the territory”. Däremot tycker jag att det är intressant av flera aspekter:
Många saker är ointuitiva - t.ex. kring förbrukning eller spartips som ges
Vissa saker som är “sanningar” är det inte riktigt upplever jag
Det påverkar många
finns väldigt många likheter med hur det är att besöka en finansiell rådgivare
Kastar ljus på frågor som man annars inte ställt sig - (t.ex. ett ämne för en annan tråd, när jag gick genom vilka rum som faktiskt används så insåg jag och Caroline att vi kanske peakat i “hus”, “bil” m.m.-konversationerna och att vårt liv framgent blir nog rikare av att ta bort / minimera saker).
Genom att jag är försökskaninen så kanske andra kan få inspiration, jag bjuder gärna på det. Jag hoppas verkligen inte att det upplevs som en “tyck-synd-om-mig”-tråd. Det är inte min ambition.