Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Här kommer två misstag som förmodligen ger upphov till sunk cost på ca 12 000 SEK. :man_facepalming:

Netatmo väderstation för mätning av temperatur (ca 3000 SEK i sunk cost)

Efter att ha mätt elförbrukning av beteende och “always-on” och insett att det inte är där slaget står så började mäta temperatur. Köpte (såklart eftersom det det är en teknisk pryl) en Netatmo-väderstation med tre inneenheter.

Den mäter innetemperatur och fuktighet. Ger data, men helt ärligt så upplever jag att det var ett felköp, skulle förmodligen inte köpt den igen. Det är ett väldigt dyrt sätt att få data då den kostar 1 395 SEK + 665 SEK per enhet i Tibberaffären efter rabatt. Så här har vi förmodligen en sunk cost på typ 3 000 SEK - särskilt eftersom jag upptäckte att Philips Hue-rörelsesensorn mäter och rapporterar temperatur(!). Dessa hade jag redan uppe sedan tidigare för lamporna. Det står inte heller i något reklamblad.

Smarta termostater - sunk cost på ca 9 000 SEK

Det andra är att jag köpte in ett antal smarta termostater för att på det sättet mäta och styra temperatur i huset via elementen. Det har varit struligt som tusan - både eftersom huset är stort vilket gör att jag i princip konstant har anslutningsproblem då de går via Z-wave. Hur någon som inte är tekniker ska kunna använda dessa prylar övergår mitt förstånd.

Då vi har 14 element köpte jag 10 st sådana här enheter för 895 SEK styck. Det upplever jag har varit ett bottennapp - både för att jag efteråt insåg att jag inte borde styra elementen då värmepumpen ska helst ha alla element fullt öppna för bäst verkningsgrad och för att det automatiseringarna fungerade sådär. Jag ska ge det ett nytt försök i år, men nu har vi en dyr termostat på elementen som egentligen gör samma sak som gamla dum-termostater fast de rapporterar temperatur - på samma sätt som billig Hue-sensor.

Insikt från temperaturmätningen.

Däremot har jag insett att vi kanske har onödig hög temperatur i huset. Historiskt har vi under vintermånaderna legat på 20 - 22 grader både i källare och de två våningsplanen + vind. Det lär vi INTE göra i år.

Jag läste någonstans att en sänkning av 1 grad i innetemperatur kan ge en besparing på 5 %. Vet inte om det stämmer, men det vore riktigt bra. Kan vi köra lite mer kläder och kanske sänka till 20 grader där vi är och sedan kanske ner till 15 där vi inte är så hoppas jag på kanske 10 - 20 % besparing på sänkt temperatur.

7 gillningar

Du behöver något i stil med denna som installeras i ditt elskåp (jag har en gammal modell Garo GM 3D):
https://www.elbutik.se/product.html/garo-energimatare-gnm3d-3-fas-direktmatning

1 gillning

Tack @Pellepennan och @AimHigher - det låter som att den fungerar som Wattyn som jag har som mäter realtidsförbrukningen med på hela huset. Så teoretiskt skulle man kunna sätta en liknande bara på kablarna till pannan. Men frågan är om jag får någon data som är värdefull? Jag tänker att jag numer kan räkna baklänges på pannans förbrukning.

En annan fråga - du skrev i en annan tråd att du mätte fukt i alla dina rum. Vad använder du för mätare då?

Hembyggen. Mäter på 8 olika ställen i huset men har några till jag ska fixa när det blir lite svalare att sitta med lödkolven…

Haha… jag upplever att jag är en ganska duktig generalist, men att löda ihop en egen fuktmätare - jag har ingen aning var jag ens skulle börja. Hatten av. :blush:

4 gillningar

Det är inte så avancerat. Sensorn köper jag på ett litet kretskort från Kina för ett par tior, den mäter temperatur och relativ luftfuktighet. Mikroprocessorkort för ett par tior, lite kabel, programmering, 3D-printad låda, strömförsörjning. Lite roligt pyssel bara.

5 gillningar

Vi har en 5 år gammal energideklaration som gjordes när vi flyttade in. Men jag tycker helt ärligt att den är i princip värdelös. Men jag hade kanske bara otur i vår?

Visa energideklarationen för huset från 2016

Sammanfattning

Sida 1

Sida 2

Sida 3

Sida 4

Sida 5

Sida 6

Sida 7

Sida 8

Sida 9

Tips att jag borde stänga av handdukstork - jag tror aldrig vi har haft på den. Vi har elektrisk golvvärme i badrummet, men det var också en av de första sakerna vi stängde av och bytte ut sensor så att den nu är programmerbar. Det kostade 2 000 SEK + installation och vetefan om vi räknar hem den.

Jag har inte orkat läsa igenom allt.

Men några tankar:

  • Har ni räknat på om ni tjänar på att installera solceller på det troligtvis massiva tak ni har? Med er förbrukning så borde det vara ett bra alternativ…
  • Byt ut alla lampor till Led.
  • Värme kostar mest el. Så om ni kan minskar värmen i delar av huset så är det ju bra.
  • Sen har jag en tokig idé, men när det är som kallast, kan man inte värme rummen med värmeljus? Vet att Nyteknik gjorde en sån jämförelse för ett tag sen.

Lycka till!

Att mäta momentant och att räkna blir inte samma sak. Klart där är värde i att mäta.
Dock har jag inte koll ifall någon av mätarna kan kopplas till din home automation och plotta grafer etc.
Innebär att det kanske inte är värt för dig.

Lär inte fungera eller vara ekonomiskt försvarbart.

Dessutom skapas cancerogena ämnen.

Yes. Har fått en offert men bedömde inte det som särskilt lönsamt 2018 när jag fick den. Skulle ge en årlig produktion på ca 6 500 kWh.

Visa offerten

Förmodligen är produktionen än sämre nu eftersom vi satte två fönster i taket då vi inredde vinden för äldsta dottern. När jag kollade på ovan så kändes börsen som ett bättre alternativ, men det var ju inte till dagens elpriser.

Gjort.

Yes. Återkommer om det. Men det är planen. Att verkligen identifiera vilka rum som används och sedan dra ner värme i allt annat.

1 gillning

Om den inte går att koppla spelar inte så stor roll. Det som jag är osäker på är vilken data som jag får ut som jag inte redan har idag? Jag vet ju hur mycket jag ligger på i beteende och “always-on”. Om jag drar ifrån det från totalen (både momentan och över en tidsperiod) så får jag ju värmepumpens förbrukning tänker jag. :thinking:

Finns ljus av stearin som är mer hälsosamt än paraffin.

Jag vet att det även finns gasolkamminer för inomhusbruk. Kanske kan vara ett alternativ.

Har en Heatpal i prepperlådan… kanske ta fram den när man kopplar bort sig från strömmen vid 52 kr/kWh och sätter upp tältet i vardagsrummet med sovsäckar. :joy:

Men allvarlig fråga - kan man köra en sådan inomhus? Det känns spontant läskigt…

2 gillningar

Haha jag vågar inte svara på om er Heatpal är för inomhusbruk. Men jag vet att det finns gasolkamminer för inomhusbruk för typ 5000 kr, utan avgaser och sot. Men de förbrukar syre, så kommer med en syremätare/varnare.

Den förbrukar ca 200 g gasol i timmen. En tank har 10 kg. Så borde enkelt hålla två dygn. Sen kostar det ca 300 kr att fylla. Så höftar 4000 kr i månaden i kontinuerlig drift. Men jag har säkert räknat fel nånstans…

Som sagt kan ha missat tidigare inlägg. Men vad är det som förbrukar så mycket hos er, att ni uppgår till 40 MWh?

Du behöver kanske inte köpa fler prylar, alltså mer “sunk cost”.
Använd vad du har just nu :slight_smile:

1 gillning

Hej. Skummar igenom tråden, jag är byggingenjör, fuktsakkunnig och har jobbat med en del energibesparingsprojekt.

Du är på rätt spår med att man spar ca 5% energi /grad man säker temperaturen, men det är temperaturskillnaden mellan ute och inne som är drivkraft till värme/energiförlusten så det går att spara med om man säker mer när skillnaden är som störst.
Det billigaste och enklaste ni ska kolla är att alla dörrar och fönster tätar mot tätningslister det är troligtvis enskilt största energiboven i Sverige. En värmekamera är guld värd till det, men även med rött kompetens.

Sen skulle jag stänga av värmen i källaren helt, i ett gammalt hus som ert skulle jag säga att temperaturen som min. landar på runt 10grader, men bevaka det när det är som kallast!

Tilläggsisolering av vind kan vara möjligt invändigt i tak, men man ska vara lite försiktig med det för då flyttar man daggpunkten och fukt kan fällas ut i konstruktion så det ökar risken för mögel om man inte även installerar en ångbroms.

Om jag var ni så skulle jag kontakta en enerigexpert eller Lunds universitet och byggforskningsavdelningen där finns riktigt skarpa personer på fukt och värme!

Sen tycker jag det låter lite högt med 1000kWh/ månad de varma månaderna, normal hushållsenergi är runt 4-7000kWh för en familj på 4personer. Så ni kanske kan ha möjlighet att spara lite där också…

Lycka till med energieffektiviseringen!

/ Johan

8 gillningar

Tack @Johan_Eriksson och välkommen till forumet. Uppskattar dina kommentarer. :pray:

Yes, vi har haft en expert som gjort en termografimätning med värmekamera tillsammans med ett undertryck i huset för att se exakt var det drar. Sjukt stor fläkt som stod i dörren och drog ut luft ur huset. :flushed:

Men ja, vi har en stor del luftläckage, inte bara i fönster men även i en del väggar - men tydligen inte mer än normalt. Men jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra med den informationen. Det som jag förstått är att man kan göra tilläggsisolering från utsidan, men det verkar vara ett jätteprojekt.

Det här utlåtandet fick jag:

Fastigheten har en hel del luftläckage detta är normalt för denna ålder på fastighet men nyare/ utbytta fönster borde varit tätare. Luftläckage finns framförallt på övre plan /vind där det kan skapa en hel del problem både vid kallare och varm väderlek. För att förbättra detta måste man ta ett helhetsgrepp vid eventuell större renovering. För att förbättra situationen direkt bör man förbättra tätning och isolering på luckor och ”kattvindar”.

Det finns även luftläckage i bjälklag och dessa är svåra att åtgärda då de är svåra att komma åt. De delar av huset som ej har källare under har en del luftläckage i golvet, här finns möjlighet att isolera och täta ifrån krypgrunden. Samtliga väggar har lågt isolervärde och skapar därmed stora
transmissionsförluster, U-värdet beräknas till omkring 1,2 en ny vägg idag har ett U-värde på ca 0.15 och ett effektivt fönster idag har U-värde 1,0.

Det är möjligt att isolera fasaden på utsidan och skapa ett mycket bättre isolervärde, dock är kostnaden för detta högt och återbetalningen lång. Vid eventuellt renovering av fasaden bör man även isolera. Samtidigt som man då eventuellt isolerar fasaden kan man även dra rör för nytt ventilationssystem.

Ventilationssystemet är av så kallad självdragsventilation med viss förstärkning av fläktar i toalett och badrum som körs ibland. Denna typen av hus är byggda för att ha en eldad panna i källaren, som då behöver luft till bränslet och därmed fungerar ventilationen då skorstenen hålls varm. Nu när man bytt värmesystem till värmepump finns därmed endast minimal ventilation kvar. För att förbättra ventilationen bör man installera konstatflödes fläktar i badrum, toaletter och kök.

Tyvärr ökar detta energiförlusterna men skapar ett bättre klimat i huset. För att minska nergiförlusterna kan man titta på olika lösningar av FTX ventilation vilket då återvinner värmeenergin som är på väg ut ur fastigheten.

Här är lite bilder från mätningen:

Tack. Tar med mig det här. Absolut! Har temperaturmätare i källaren.

Svårt för oss då vinden är inredd och används. Tyvärr.

Yes, ska kolla.

Är det mycket även om man tar hänsyn till:

  • Elbil ingår
  • Vi är hemma konstant och arbetar hemifrån (min kontorsplats drar typ 150 kWh per månad)

Upplever att det är svårt att dra ner på något annat än typ duschlängd sommarmånaderna… Har börjat experimentera med det också lite. Men om vi tar juli på 1101 kWh så är det fördelat:

  • 448 kWh värmepump
  • 192 kWh alltid-på-grejer
  • 144 kWh beteende
  • 317 kWh elbil

Drar jag ifrån elbilen (317 kWh) och min kontorsplats (ca 150 kWh) från de 1100 kWh för juli så ligger vi på 634 kWh. Det upplever jag inte som helt kass, eller?

2 gillningar

Har arbetat med att göra energikartläggningar i industri och kontorslokaler och något som nästan alltid gäller är att ventilationen drar ut en enormt stor andel av energin. Det är inte så konstigt eftersom den uppvärmda förorenade luften måste bytas ut, men eftersom den är en sån stor post så kan en energiminskning här göra stor skillnad på totalen. Konvektion transporterar bort energi mycket mer effektivt än transmission och strålning, så det är rimligt att kolla på konvektionen först. Eftersom du har så mycket läckage så läcker ditt hus ut all energi och det gör också att luften inte färdas optimalt i huset. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och täta klimatskalet och se till att få till en ordentlig ventilation där luftflödena går dit de är tänkt att gå.

4 gillningar

Tack @JensP för kommentaren. Ja, jag håller på att ta in en offert på en tilläggsisolering med ny ventilation. Men om jag förstod det rätt så skulle det kosta 250 000 - 500 000 SEK och ge ca 20 - 25 % besparing (som jag får till 6000 kWh/år) vilket gör det väldigt svårt att räkna hem tänker jag.

1 gillning