Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Vet inte om det är vanligt eller ovanligt men i vår förening betalar vi vatten och uppvärmningen själva (alltså per lägenhet, så det ingår inte i avgiften).

Vattnet kostar c:a 110 kr/mån (använder ungefär 3 kbm á 36kr) och värme ungefär 250 kr/mån. Jag bor själv i lägenheten så använder såklart inte alltför mycket vatten eller värme då jag gillar att ha det svalt.

Vet inte hur andra föreningar gör, men så gör vi i allafall.

image

Detta är taget från Januaris faktura, det det borde vart väldigt dyrt, bor i SE3.

1 gillning

En elektriker har idag installerat timer på varmvattenberedaren. Ska köra den några timmar på natten. Har läst att den kan dra 25% av villans elförbrukning.

2 gillningar

Jag tror ju på mänsklig innovation och utveckling och jag tror att detta kan komma att accelerera utvecklingen inom energisektorn. Tycker inte det går en dag utan att man ser nya innovationer, sätt att styra, solel som går om oljeenergi etc. Därför tror jag på ett tak, detta kan komma att vara den ögonöppnaren som världen kanske tyvärr behöver.

1 gillning

Välkommen! Det låter som en spännande funktion, gör det det alltså möjligt att styra om så att varmvattenberedaren när den är som billigast och sen att det räcker nästkommande dag? Behövs det en stor tank för det, det blir ju lixom som en typ av batteri.

På sikt kan man väl tänka sig det. Men precis som @Pellepennan nämnde så har det ju inte blivit överdrivet dyrare att elda sopor än, antar jag. Fjärrvärmen blir dyrare nästa år för miljoner hushåll | SvD

Flera miljoner hushåll åker på betydligt högre fjärrvärmekostnader nästa år. Just nu pågår ”prisdialogen”, men enligt vad SvD erfar kommer vissa aktörer att höja närmare 10 procent på en marknad som kan uppfattas som monopol.

Knappt en real höjning för fjärrvärmen och samtidigt kanske en mångdubblering av semi-permanenta elpriser på bara ett par år… Det finns lite att hämta igen om fjärrvärmen ska bli oattraktiv framöver :sweat_smile:

1 gillning

Välkommen till forumet. Tyvärr använder vi vinden (inredd) till dottern. :woozy_face:

Ja, det är ju det normala, men senaste dagarna (igår, idag och till stor del imorgon) ligger ju priset jämt högt. Det är ju lite mardrömsscenariot. Här är det liksom inte så många ställen att “gömma” sig.

Elpriset idag 17 aug i SE4

Självdrag, så det läcker en hel del.

Har roat mig under sommaren med det här - har idag mätning på i princip allt. Upplever tyvärr inte att det finns så mycket att spara. När värmepumpen inte kör så är vår basförbrukning på ca 0.5 kWh. Visst jag kan spara 10W här och där, men då går det mycket på livskvalitet. Upplever att det inte är där slaget står.

Jag upplever att vi gör det mesta:

• Lampor som tänds och släcks automatiskt (hemautomatisering for the win)
  • Alla lampor utom två (källarlysrör) är Philips Hue (=snåla LED)
  • Inget onödigt på standby
  • Timrar / automatiseringar på det som är relevant
  • vi kör diskmasking / tvätt på billiga timmar

Även om jag skulle halvera den här delen av elförbrukningen så betyder det att vi går från 0.5 kWh till 0.25 kWh så blir det en skillnad på 12 kWh per dag till 6 kWh, så blir det “bara” 180 kWh per månad. På 12 månader skulle det spara ca 2000 kWh vilket är mindre än 10 % av de fem vintermånadernas förbrukning. Dvs. det är inte där spelet står för oss.

2 gillningar

Det som är intressant är hur självklart det verkar vara just nu att elpriserna kommer att vara rekordhöga i vinter. Kan mycket väl bli så, men överraskningen ligger verkligen på nedsidan snarare än uppsidan just nu. Därför tycker jag det är svårt att säga att rörligt garanterat kommer att vara dyrare i vinter.

2 gillningar

Innan elpriserna gick upp hörde man folk klaga på att fjärrvärme var dyrt och att man inte vill binda sig mot ett bolag, den bytte man till luft/vatten som var billigare. Men man binder sig mot elleverantör istället…fjärrvärme får en uppsving nu när elpriset gått upp

Luft/vatten kräver 130k investering och håller i bästa fall 20år, sedan behövs en ny för 130k…så billigare månaddkostnaden äta upp av nya investeringen som krävs. Med fjärrvärme har du alltid varmvatten i duschen/kranen…och nästan inget som kan gå sönder.

3 gillningar

Från en kompis som vet mer om saker än mig:

Om huset är från 39 och källaren inte är ombyggd så lär det vara där värmen tar vägen.

Gammal källare, med dåligt isolerad platta suger ju värme som satan.

Hade det varit mitt hus så hade jag nog först kollat så att pumpen är frisk. Räknat ut COP och att den ger den effekt den ska.

2 gillningar

Ja denna vintern kommer det nog att vara högt tror jag men som du säger överraskning kan komma på nersidan. Jag ser själv inte riktigt vad det skulle kunna vara på så kort sikt.

Mitt resonemang ovan var mer på lite längre sikt, typ 1-2 år. Det tar typiskt lite tid för elproduktion att kicka in, tex mht de många avställda franska kk reaktorerna, en regnig höst och vår så vattenmagasin blir sprängfyllda etc.

Vädret (en mild och blåsig vinter), att Ryssland ökar på gasexporten i ett desperat behov av pengar och oväntat stora möjligheter till energieffektivisering är väl de största chanserna jag ser på nersidan.

1 gillning

Good points :grinning::+1:

Hur går det till att isolera om plattan i källaren? Kan inte vara billigt jämfört med att isolera en vind och liknande ”vanliga” ingrepp?

Herregud vilka priser. Helt otroligt.

1 gillning

Först och främst tack för alla svar.

Fortsättning dagboksinlägg - “utan spaning ingen aning”

För att parafrasera på det militära ordspråket i rubriken så är ju ofta steg ett i en förändringsprocess att skaffa sig koll på nuläget. Därav började jag med att mäta.

• Realtidsmätare - Köpte en realtidsmätare förra som jag kopplade till elskåpet för att se vad förbrukningen är just nu. Det upplever jag som ett bra köp eftersom det har ökat medvetenheten kring elförbrukningen. Den jag köpte var Watty för 2000 kr, men den verkar inte säljas mer utan nu säljer man Pulse som kostar 595 om man är Tibberkund annars 1095 kr. Det finns säkert andra.

• Elmätare till eluttag - Det som jag dock upptäckte med realtidsmätaren är att den berättar ju inte VAD det är som förbrukar el just nu. Ett tag försökte jag experimentera med att slå på och slå av grejer och se vilket utslag det gav, men det var klurigt. Då började jag kolla på smarta elmätare som man kan hemautomatisera med. Några erfarenheter:

• Fibaro Smart-plug - bra men generellt dyr (typ 500 sek per uttag) och dessutom maxar den ut på 2500 W vilket jag insett gör att jag t.ex. inte kan mäta tvättmaskinen för då går säkringen i pluggen.

• När jag insåg att jag hade fler eluttag än jag var beredd att köpa 500 kr-pluggar till så hittade jag en budgetvariant i Deltaco Smart Home SH-P01E som kostar 150 kr på Clas Ohlson. Problemet med dessa är att det går på Wifi och därmed inte pratar med resten av mitt hem-automatiseringssystem (Homey + Z-wave etc). OBS! Clas Ohlson har två varianter - en som mäter elförbrukning och en som inte gör det - se till att du får den som jag länkade till.

• Problemet som jag insåg med de ovan är att de kräver hemautomatisering och en del pill med installation. Då hittade jag denna Luxorparts Energimätare från Kjell & Co för 180 kr som kan kopplas in direkt och visar förbrukningen.

• Jag har hittills inte hittat någon mätare som kan mäta värmepumpen eftersom den har en så pass hög effekt när den kör igång. Den kan lätt på egen hand dra 10 - 15 000 W. Jag hittade Aotec Heavy Duty Switch - köpte den, fick tag på en elektriker som ska installera den men som konstaterar att värmepumpen är tre-fas och den mätaren var en-fas, så det gick inte. Därefter fick även reda på från tillverkaren att den max klarar 9 600 W. Så jag har faktiskt egentligen ingen mätning på värmepumpen annat än indirekt (dvs. total förbrukning - basförbrukning)

• Genomgång av historisk förbrukning - nu har vi använt Tibber sedan vi flyttade till huset och fördelen med dem är att de är duktiga på ett ge en data. Därav sammanställningarna i det första inlägget där jag kan gå tillbaka och kolla på förbrukning per månad, per år och liknande. Det ger ju också någon slags hum om hur det har sett ut. Det här borde man även kunna göra med att begära ut fakturorna från sitt elbolag.

Några insikter från genom av mätning och historik

Det första jag letade efter var de lågt hängande frukterna - vad kan göra mest skillnad med minst insats. Ganska tydligt blev det ju att värmepumpen är det som är vår stora grej. Det syntes på grafer såsom:

Visa grafer

Förbrukning 2022

Förbrukning 2021

Förbrukning 2020

Det gavs även av Tibberappen som visade att förbrukningen fördelas enligt följande:

|År|Uppvärming|Beteende|Alltid på|Elbil|
| — | — | — | — | — | — | — | — |
|2017|71 %|19 %|10 %|0 %|
|2018|64 %|27 %|9 %|0 %|
|2019|64 %|26 %|10 %|0 %|
|2020|65 %|25 %|10 %|0 %|
|2021|65 %|24 %|9 %|2 %|
|2022 YTD|69 %|12 %|10 %|9%|

Ca 2/3 av vår förbrukning är värmepumpen.

Där förbrukningen på sommarmånaderna går ner till 1000 kWh från vinternmånadernas 4000 - 5000 kWh. Den andra insikten var att vissa saker som jag verkligen trodde skulle ta mycket energi som diskmaskin, torktumlare etc. det slår väldigt lite på marginalen.

Torktumlaren trodde jag var en storförbrukare - totalt drog den 15 kWh per månad. Liksom inte värt att säga till caroline, du får inte köra torktumlaren för att spara 15 kWh av 5 000 kWh en vintermånad. Den står för 0.3 % av förbrukningen en sådan månad. Vi har ställbar säng som vi typ nästan ändrar och som är i kopplad i eluttaget alltid. Tänkte - nu jäklar ska det sparas el. De drog mindre än 0.1 W… En insikt som ni andra gärna får bekräfta eller förneka:

Moderna prylar är väldigt energieffektiva i stand-by-läge.

Nu ska det ändå sägas att jag hittade vissa saker. Vi fick ett gammalt kylskåp/frys som vi hade i källaren som var “bra-att-ha”. Det drog ca 80 W, så det tömde vi och stängde av. Det kommer ändå ge en besparing på ca 2 kWh per dag eller 60 kWh per månad. Det är ingen försämring i livskvalitet.

Jag har även ställt timrar lite tightare - t.ex. från att släcka lampa 01:30 till 22:30 och liknande. Besparingen är minimal, men många bäckar små, men ändå inget revolutionerande. Så min upplevelse är att det som man normalt pratar om i media - dra ut sladden vid standby har väldigt lite påverkan.

Slutsats och rekommendation till någon annan:

• Försök snabbt identifiera var slaget står och vad som är RÄTT sak att lägga fokus på. Lite beroende på situation så behöver det inte vara det som man pratar om i media kring t.ex. elbeteende och släcka lampan eller dra ut sladden på standby.

• Köp den billigaste elmätare som t.ex. på Kjell & Co - skit i de mest avancerade, det är inte värt det.

• Saker tar mindre energi än man tror, särskilt om de är relativt nya

5 gillningar

Tack! Ska kolla upp detta. :+1: @Jimmy var inne på samma spår.

1 gillning

Det ser ut som du kommer dokorera i den här ämnet @janbolmeson :wink::face_with_hand_over_mouth::thinking::shushing_face::clap: !? Du kämpar på att köra om @carolinebolmeson med alla möjliga själv kurser :joy::joy::wink: .

1 gillning

Den här borde funka. 3 x 120A, 27kW kan den mäta.

1 gillning

Om du har golvvärme i källaren suger det väldigt mycket effekt på att hålla plattan varm annars är det inte så farligt.
Tänk termik. Varm luft stiger.

Jag köpte en trefas energimätare (Hager) och satte i elcentralen.
Den mäter all förbrukning på värmesidan (element, värmepump, beredare osv).
Dels får man fram förbrukning i kWh och dels kan man enkelt läsa av den momentana förbrukningen i kW men även strömmarna per fas. Kostnad runt 1500kr.

1 gillning

Det kan vara väl investerade pengar att göra en energideklaration på huset.
Om man anlitar en duktig tekniker får man ut mycket värdefull info i denna.
Jag har själv ett program, som används för just detta, där alla parametrar med fönster, isolering mm läggs in.
När man sedan får ut beräkningen så ser man vad motsvarande hus drar och vad husets verkliga energibehov är.