Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Har du ställt den summan mot den besparing du gjort med att köra rörligt elpris under tidigare år?

Jag tänker att rörligt pris är ju en risk/chans man tar för att spara pengar. Då borde man ställa det i relation till det året (eller de åren) som man tyvärr då för högre kostnader.

Hade varit intressant att se om det är lönsamt att köra med rörligt eller inte :slight_smile:

3 gillningar

Bra idé, ska jämföra. :+1::slightly_smiling_face:

Också på temat ”saker du kanske inte riktigt frågade om”: värmeisolerande gardiner. Jag har mörkläggningsgardiner i sovrummet som också är värmeisolerande. De är super att dra för fönstret när solen ligger på för att hålla ute värmen, men de gör också stor skillnad på vintern i min charmiga men dragiga 50-talsbostad. De finns i lite olika varianter, med eller utan värmeisolering, ljudisolering och mörkläggning. Jag har varianten i sovrummet med alla tre. Det blir becksvart, tyst, och jämn temperatur :+1:

6 gillningar

Du menar om det varit lönsamt tidigare?

Förutsättningarna har ändrats så mycket det senaste året att historiska data inte bör användas alls för att dra slutsatser om framtiden, vad gäller elpriset och beslut om fast eller rörligt.

2 gillningar

Lite förvånad med olika tankar omkring fjärrvärme och att det priset ska vara fortsatt lågt. Priset på fjärrvärmen lär väl sättas i relation till andra energislag? (snarare än produktionskostnaden). Dvs går övriga energislag upp lär väl fjärrvärmen gå upp i pris också? (Ev med viss eftersläpning)

Samma sak med tankar om uppvärmning av villor kontra hyresrätter. Även hyresrätterna ska ju värmas upp på något sätt så ökade uppvärmningskostnader lär väl kunna öka på hyrorna också? (Med hyresregleringar som ger viss eftersläpning)

Så höga energipriser lär ju slå igenom överallt oavsett uppvärmningssätt. (Förutom egenproducerad ved. Köpt ved har redan börjat gå upp i pris)

3 gillningar

Ja, det är precis så det är tänkt att fungera, och sannolikt ser vi stigande fjärrvärmepris snart.

Lite kontraintuitivt med tanke på att ju mer fjärrvärme som används ute i husen, desto mer el kan produceras i fjärrvärmeverket. Jag lovar att ta extra långa duschar och pressa ner elpriset för oss alla, rösta på mig i valet vetja!

Edit: Eftersom fjärrvärme inte finns tillgängligt för alla är det nog ett rimligt prissättningsupplägg.

Orkar inte läsa igenom alla svar i tråden, men hoppas du orkar läsa mitt svar :wink:

Det känns spontant som du har ganska hög elförbrukning.
Har själv ett hus på 230m2, byggt -61 med direktverkande el och luft/luft vp.
Ett fristående garage hålls kring +10° över vintern.
Huset har mekanisk FTX-ventilation.
Min förbrukning ligger, i snitt, på 16 000kWh.
I dessa kWh ingår även laddning av elbil och laddhybrid.

En vettig investering är att köpa en effektmätare (kopplas in i vägguttaget och förbrukarens plugg i denna).
Sedan kan man börja kolla vad olika saker drar.
Tex är inkopplade (och icke anslutna till telefon) mobilladdare en ofta förbisedd och onödig förbrukare.
Tv i standby drar nästan ingenting.
Du kan köra ett normalprogram på diskmaskinen osv.
Här kommer du bli överraskad över hur mycket el det faktiskt går att spara.

Se över vilka program som körs i disk och tvättmaskin, oftast räcker det med lägre temperatur och kortare program.

Alla lampor bör bytas till Led (finns iof knappt något annat att köpa idag).

Har du rum som inte används varje dag?
Stäng dörren till dessa rum och skruva ner radiatorerna på minimum.

Är lyset tänt fast ingen är hemma?
Ta för vana att alltid släcka när du lämnar ett rum.

Att styra sin förbrukning till de timmar på dygnet när elen är billigast är ett enkelt sätt att spara mycket pengar.
Vi tyckte det var knöligt i början men nu går det per automatik.
Tvätt, disk, laddning elbilar och viss del av uppvärmningen sker på natten när elen är billig.

Använd kaminen varje morgon och varje kväll när elen är som dyrast.
Även köpeved är billigare än elpriset idag.

Det finns väldigt mycket att spara genom att vara energismart!

1 gillning

Jag testade min bergvärme på följande vis. Körde först bara elpatronen och mätte in och uttemp.
Den är på 6kw och det stämde när jag kolla hur många A det gick åt.
Körde sen med bara kompressorn samt mätte hur mycket ström den drog. Misstänkte innan att kompressorn börja bli dålig i ventilerna och det visade sig stämma. Fick ut nästan exakt samma effekt med kompressorn som med elpatronen. Men kompressorn
gav 9kw när den var ny så det fattades ca 3kw.
Kollade även i tabell från instruktionsboken att den skulle klara det vid de temperaturer jag hade på varma och kalla sidan.

1 gillning

Det går inte att binda elpriset idag till en vettig peng.
Har du inte bundet sedan något år tillbaka så blir det garanterat billigare med rörligt.

Det är få timmar per dygn som prierna ligger på max.

1 gillning

Vi har inget larm men vi tänder en del belysning när vi åker hemifrån. Jag tror att det kan ha en viss inbrottspreventiv funktion.

Gästhus i billigt varm land över vintern med endast frysskydd i Malmöhuset? Borde vara billigare och en upplevelse :smiley:

Edit: haha, såg just din andra utbrytna tråd på samma ämne :joy:

1 gillning

Vi har hade flera inbrott mellan jul och nyår i området förra året.
Gemensam nämnare var att alla saknade larm…
De som gör inbrotten har, tyvärr, ganska bra koll…

Tveksamt, det måste ju också vara i relation till produktionskostnaden. Fjärrvärme som produceras genom att elda sopor blir ju inte speciellt mycket dyrare att producera med högre elpris och bränslepris. En viss höjning kanske kan motiveras men knappast att man höjer motsvarande vad elpriset har höjts. Hur skulle man kunna motivera det? Ska man straffa de som har fjärrvärme för att de har för låga kostnader jämfört med de som drabbas av de horribla elpriserna som S/MP/V/C har skapat?

2 gillningar

Garanterat skulle jag inte drista mig till att säga. Det kan öka ännu mer. I Rapport pratade man om över 40 kr/kWh i ett annat land i Europa, minns inte vilket.

Jag jobbar mycket åt större fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.
Uppvärmning och varmvatten är den enskilt största kostnaden.
Ökar kostnaderna för detta kommer det givetvis slå på hyror och avgifter.
Att tro att dessa skulle vara skyddade är bara dumt.

2 gillningar

Du skriver om offerter på att tilläggsisolera fasaden. Glöm inte att kolla om det går att tilläggsisolera ev sågspånsvind. Dels ger det bra effekt med en extra ”mössa” på huset, dels är det väldigt snabbt och enkelt om det går att spruta lösull i utrymmet.

En av de första googleträffarna på ämnet: Pris tilläggsisolera vinden | Byggahus.se

Du brukar väl inte ha något som helst problem att anta framtiden baserat på historik, Mr Momentum? :wink:

Sen är det väl inte alls säkert att elpriserna är höga nästa vinter. Tänker om Putin trillar av pin, en lågkonjunktur kommer, fransmännen får igång alla sina kärnkraftverk igen, Tyskland gör en snabbomställning, Sverige startar upp kärnkraftverk osv. Det kan ju också vara en anomali med så höga elpriser.

3 gillningar

Nej inte om man ser en trend. Men trenden nu för elpriser är ju inte sänkning utan ökning, och vi ser inget tak. Håller du med? Och trenden såg man redan förra vintern, innan ryssen gick in i Ukraina. Eller tror du på sossarnas villfarelser om “Putinpriser”? När det i själva verket är ett sätt att skylla ifrån sig för resultatet av sin misslyckade energipolitik.

Men Ryssland hade väl börjat strypa gasleveranserna redan förra hösten? Jag vill minnas att det var en stor anledning till att priserna steg i vintras.

Edit: artikel från september 2021:

"Ryssland pressar
Ännu viktigare är att den största leverantören av gas till Europa, Ryssland – som också är den enda producent som har tillgänglig kapacitet – skickar mindre gas än före pandemin och till skillnad från tidigare år när efterfrågan stigit har Ryssland inte ökat sina leveranser genom Ukraina till Europa. Något som många bedömare ser som ett sätt att pressa EU att godkänna starten av den kontroversiella gasledningen Nordstream 2 senare i år.

Granskar man de europeiska gaslagren närmare finns det fog för denna ståndpunkt. Medan övriga aktörers lagernivåer är normala för årstiden är nivåerna i de betydande europeiska lagerfaciliteter som ryska intressen äger på bottennivåer. Det förklarar alltså skillnaden i lagernivåerna på 30 procentenheter mot föregående år, och ger ytterligare perspektiv på överenskommelsen mellan USA och Tyskland om att gas inte ska få användas som geopolitiskt vapen av Ryssland."

Idag tolkar ju många detta som förberedelser inför invasionen av Ukraina och de förväntade sanktioner som skulle komma därav.

Nej, håller inte med. Det är otroligt mycket som gått emot elmarknaden så jag ser det inte som en långsiktigt trend bortom 12 mån.

Kriget har såklart påverkat hela energimarknaden och även elmarknaden + att hälften av fransk kärnkraft är avställd för renovering + att Tyskland (och Sverige) stängt ner kärnkraft + låga vattenflöden som påverkar vattenkraften + vindkraften inte kunnat motverka bortfallet av planeringsbar kraft trots rätt stark utbyggnad + en högkonjuktur som slukar allt mer el + elektrifiering av samhället inkl transporter

Det räcker med att elkraft på produktionssidan återgår till någon form av normalitet så kommer priset att gå ner igen. Antagligen rejält eftersom priset sätts på marginalen.

Så nej jag tror inte på evigt stigande elpriser :slight_smile: