Tack för en bra beskrivning av n-Genic Tune, jag ska genast titta närmare på produkten.
Yes, exakt min tanke också. Kommer skriva om detta i ett separat inlägg. Något som jag går och funderar på - kan man köra både och? Dvs. ha både värmepumpen som vi har idag OCH en fjärrvärmeväxlare?
Om man bundit tre år för säg 230 öre, borde man inte bli rasande då?
Fint att du delar med dig, det ska bli spännande att följa tråden. Håller tummarna för att prognosen är för pessimistisk, men det är väl mest just på tumhållningsstadiet som det ser ut just nu. Att den bundna treåringen är lägre än kortare bundna perioder ger ju visst hopp om framtiden, men det har ju prognostiserata fel förr…
Det här går inte alls ihop för mig. Tittade precis på vår förbrukning för 2021, vi har fjärrvärme och förbrukade 6500 kWh el + 21500 kWh fjärrvärme. Huset är exakt lika stort som ert (167+99 kvm med vind och källare), ett tegelhus från 60-talet. Jag upplever det som “hyfsat” välisolerat men har bland annat tänkt byta tätningslister eftersom det märkbart läcker in kall luft vid dörrarna. Fönstren är bytta och täta.
Men det är en väldigt stor diskrepans, eller tolkar jag något fel?
Beror väl på hur allt är kopplat?
Jag kör med båda.
Kör fjärrvärme med NIBE FJVM 120 som är kopplad till NIBE Fighter 310p.
Vet inte hur det ser ut i Sverige, men när vi åkt iväg 1-2 månader med ungarna på vintern har vi pratat med skolan och fått ok att köra “hemskolning” under tiden de varit borta, dvs resväskorna har varit fullpackade med skolböcker och de har gjort de skoluppgifter som klassen gör under vår övervakning. Ofta har de även fått någon extra uppgift att skriva resedagbok/blogg.
Kostar ju ingenting att fråga i alla fall om man är intresserad.
Oj, det känns som långt utanför mitt kompetensområde. ![]()
![]()
Pannan var typ den sista som inte stödjer MELCloud. Utgick dock som du att det gick att styra, märkligt.
Knappast beroende på några bevarade kulturkåkar med ett tjugotal kakelugnar.
Litiumgruvorna skördar säkert fler offer.
Ja, det är min poäng också. Förra vintern var ju trams på det sättet. Även de som bundit eller investerat i alternativenergi borde ersättas, sedan utslaget procentuellt.
Men frågan är hur mycket flödet varierar? Är det inte ganska konstant? Jag vill inte ha fram några siffror utan bara ha en koll på om allt fungerar som vanligt.
Sluta. Elda. Inomhus. I. Tätbebyggt. Område.
… och där kom helikopterpengarna också
Tack @Jimmy för ditt tålamod med mig (hoppades du skulle svara).
Bra tips! Hade inte aning om att det ens fanns. Jag gissar att jag ska prata med VVS-firman om det här? Har jag googlat korrekt att det kostar typ 5000 SEK?
Jag har fått uppskattningar att tilläggsisolering skulle göra ca 20 - 25 % på förbrukningen. Kanske lite till om man fixar ventilationen samtidigt. Men prisuppgiften jag fick på det var ca 250 000 - 500 000 SEK. Så det känns som en ganska lång återbetalningstid.
Yes, den är minimal i sammanhanget. Syns ju på sommarmånaderna där vi ligger totalt under 1 000 kWh och har samma beteende.
Ok, det här låter verkligen som en tråd att nysta i. Återkommer!
Tack än en gång.
Låter lite väl optimistiskt angående ”effektiviteten” om anläggningen var vettigt dimensionerad 2011 och fortfarande fungerar som den ska.
MEN med timpris och lämplig styrning kanske ni kan spara 20-30% av kostnaden,
trots allt vilket antagligen ändå är huvudfokus.
Vi får ny Nibe bergvärmepump (S-serien) som tydligen går att optimera mot pris mm. Blir nog läge att jobba med inställning/justering på den framöver. (Kanske tom timpris kan bli aktuellt se över även för mig)
Har haft två olika personer som ska vara duktiga på det och kollat. Gjort en termografimätning också. Upplever att jag inte hittar några fler att fråga. Men om någon har tips i södra Sverige så tar jag gärna in och provar.
Det här är en insikt som jag tror vi ska ta en separat tråd om, för det är mycket intressant. Sedan upplever jag att binda på 350 öre/kWh i 3 år, vilket innebär en elkostnad på 8 000 SEK/mån är klurigt. Men jag kanske lurar mig själv.
Haha… Ett äventyr minst sagt. @carolinebolmeson - vad säger du?
Ja, djävulen sitter i detaljerna. Jag utgår från att det inte kommer göra så stor skillnad tyvärr. Brukar bli så.
Boka en resa till varmt klimat för vintern, för 100kSEK + andra kostnader ni räknar med att få. Stäng av elen och vattnet, kliv på flyget. Möjligtvis är det bra att köra lite värme i huset så inget fryser dock
Välj ett land där det finns skattefritt digital nomad visa (snart även Thailand).
Njut av en god affär. Återvänd när det finns tillräcklig levnadsstandard igen.
Visst kan man köra både och. Men frågan är om det är värt besväret, den extra komplexiteten och den extra installationskostnad. Mer grejor som kan krångla…
Ska man automatiskt växla mellan FJV och Värmepump beroende på elpris/fjärrvärmepris, eller duger manuell omkoppling?
Förhindrar möjligheten att köra värmepump att man kan säkra ned elabonnemanget?
Manuell omkoppling hade fungerat för mig.
Handen på hjärtat så spelar de 5 000 SEK per år i nedsäkring ingen större roll i sammanhanget. Jag tar hellre det som en “försäkringskostnad”.
Vad skulle du spontant säga? Just nu så känns det här som det mest lockande alternativet. Ska försöka göra en uträkning på det senare ikväll. ![]()
@janbolmeson har du frågat fjärrvärmebolaget hur förbrukningen såg ut de år huset faktiskt använde fjärrvärmen? Inte omöjligt att se kan få fram de uppgifterna.
Mycket så mycket att värma skulle jag fortsätta leta efter en duktig VVS:are eller energiexpert. Alla skribenter här kommer ändå aldrig att kunna besöka ert hus.
Med så högt i tak kan det kanske vara intressant med takfläktar på väl valda ställen? När de flesta tänker takfläktar är det ofta för svalka på varma sommardagar, men man kan vända så att de snurrar åt andra hållet och trycker ner värmen som annars samlas i taket. Jag har en i sovrummet som har en knapp för summer-mode och winter-mode för att vända håll.
Man ska då kunna sänka temperaturen någon eller några grader i det rummet och ändå få samma upplevelse.
När det gäller takfläktar får man handla nere i Europa för att det ska bli snyggt. Det finns massor med varianter som är finare än de tråkiga som går att köpa i Sverige.
Här finns massor med varianter, både stilrena och klassiska:
https://www.lamp24.se/takflaektar/
Varför kan man spara uppvärmningskostnader med en fläkt?
Känner du igen dig? Den varma luften samlas under taket på vintern och du är kall om fötterna, trots uppvärmningen? Med en fläkt med vinterdrift kan du avhjälpa detta och spara upp till 30 procent av uppvärmningskostnaderna . Men det måste tydligt stå att den är lämplig för vinterdrift. För detta väljer du bara “inklusive normal och reverserad drift” i butiken. Då kan du vara säker på att din modell även fungerar under vintern.
I vilken riktning ska fläkten vrida sig?
Det beror på. Vill du använda den på sommaren för att inte svettas? Eller på vintern, för att spara uppvärmningskostnader? När den körs framåt passar fläkten för sommarbruk, på vintern ska den vrida sig baklänges . Den varma luften som annars stannar under taket, fördelas i stället i rummet. På så sätt får du ut mer av din varma uppvärmningsluft.