Jag förbereder mig genom att flytta ifrån Sverige till Kosovo. Där finns stora tillgångar av brunkol som man eldar med (på riktigt). Den är billig och jag räknar med att inte märka av jobbigheterna där.
Skulle rekommendera att titta på vad din verkliga COP faktor är. Känns som att installera en värmemängdsmätare kan löna sig väldigt snabbt om det är så att något är trasigt på pumpen.
Fungerar värmepumpen ok med COP på ca 3 så skulle jag säga att tilläggsisolera och åtgärda klimatskalet borde ha hyffsat låga återbetalningstider.
33000/176=187 kWh/m2 (eller 124 kWh/m2 inkl biyta) för Malmö skulle jag säga är högt men inte onormalt högt för ett äldre hus. Om det däremot visar sig att din värmepump fungerar ok och du har 33000*3=99 000 kWh/år= 562 kWh/m2 eller 372 kWh/m2 så är det otroligt högt!
Nu har jag ignorerat hushållsförbrukningen då det är små summor i detta och inte spelar roll för poängen. Även generaliseringen att värmepumpen har COP 3 när den lika gärna kan vara 2-5 i verkligheten beroende på anläggningen.
Om man har berg- eller jordvärme, kan man inte jämföra ingående temp med utgående (i slingan) för att kolla så att allt fungerar? Det kan förstås variera men om man kollar lite emellanåt kan man få en känsla för om något börjar fallera, tänker jag. Tempdifferansen måste ju vara värme som man plockar ut.
Kanske man kan göra det med luft/vatten också?
Elpriserna börjar bli galna nu, denna månaden var min räkning en inkomst om 273,5 SEK. en sänkning på nästan 15% sedan förra månaden. Vart är Sverige påväg 
Jag har det iallafall inte lika illa som @janbolmeson 
Enheten består av en gateway som kopplas till nätverket och hämtar spotpriser. Därtill finns en trådlös innegivare som tar upp temperaturen.
Sista delen sätts på sladden till värmepumpens givare, i mitt fall en utegivare.
I Ngenic-appen ställer jag in önskad temperatur vid innegivaren.
När n-genicgivaren visar på en låg temperatur och elpriset är lågt manipulerad värmepumpen att tro att det är extra kallt.
Om det är högt elpris manipuleras värmepumpen att tro det är varmt. Se bifogad bild som är skärmbild ur appen. Där ser ni hur manipulationen göra i förhållande till aktuellt spotpris.
Kanske sliter detta mer på värmepumpen. Enheten kostar också lite pengar, men jag tror att den kommer tjäna in sin kostnad inom 1-2 år.
Paret Bolmesson borde anlita en energikonsulent eller vad nu titeln kan vara. Stort hus. Likväl som en större summa pengar kan behöva en oberoende rådgivare, som är ett vanligt råd.
Jag undrar bara vad logiken är för elprisstyrning och hur man kan styra det?
Det är maxpriset i euro.
Maxpriset i SEK är 52kr/kwh … så det är väl vad det kostar i vinter för dem som inte blir bortkopplade.
160 kvm direktverkande el. Förra året 27 000 kwh. Elområde 2. Bundet ett år (april) till 55 öre (exkl. elnät). Varför?
Jan lärde mig att kalkyler kan vara asymmetriska åt fel håll. Binder jag blir det typ 25 000kr per år. Rörligt kanske blir 70% av det om jag har tur (oinformerad gissning). Uppåt kan det bli hur illa som helst, känns det som. Skaffat LLVP också.
Tror det är genuint nyttigt med sån här info. Spec om det futila i många varianter av självspäkning.
Känner nu att det hade varit smart att binda längre, men i norra sverige är ju priserna kanske lite bättre framöver…
Sen blir det väl säkert helikopterpengar från regeringen, oavsett färg om det verkligen barkar…
Ett första redan på väg: Damberg beredd att ge elkunderna stöd i vinter - DN.SE
Det finns inga större inställningsmöjligheter i appen. Man väljer grad av anpassning. Att välja en mer aggressiv elprisstyrning kan leda till att man vid lågt elpris manipulerar elpatronen att gå igång, så man får hålla lite koll.
Är det vad du funderar över? Bakomliggande logiken har nog bara bolaget själva koden för…
Lösningen heter VANLIFE.
Köp en billig husbil och se till att installera ett par solpaneler på taket.
Sänk värmen i huset ordentligt och packa in ungarna och sen kör ni ner till södra Spanien nånstans där värmen håller sig kring 15-20 grader. Du behöver knappt nån värme på i husbilen och ger dig all el du behöver.
Compact living - formatet kommer göra er rika de där två kallaste vintermånaderna jämfört med att bo i huset i Sverige.

Man behöver veta flödet också.
“Vi ser nu i de scenarier vi jobbar med inför vintern, att det kan bli – i värsta fall – ett ännu tuffare läge än förra vintern.”
Jag får bilden av att han tror att det i värsta fall blir värre än förra vintern, men att i det mest sannolika scenariot inte blir det?
Jag ser snarare förra vinterns elpriset som bästa scenariot, 4-6kr I snittpris Nov-Feb som grundscenario och 10kr+ som värsta scenario.
Januari och februari var 110 och 80 öre snitt i SE4, det vore ju en dröm med så låga priser i vinter.
Jag hade en hyresrätt med kakelugn i några år i början av 80-talet. Om jag eldade med några vedpinnar på kvällen så var kaklet fortfarande varmt på morgonen. Skön värme och god sömn.
Tack för att ni delar med er. Ibland känner jag mig som idioten i forumet med vår förbrukning.
Jag kommer att skriva lite om det sedan, men i ett worst-case (typ 20, 30, 40, 50 kr per kWh) så är ju det definitivt en lösning.
Den här tanken har slagit mig. Kanske värt att kolla upp villkoren, men det känns inte som helt “rent”.
Någonstans går absolut den gränsen, är en av sakerna jag tänkte räkna på i tråden. Särskilt om vi börjar närma oss de beloppen vi är uppe på. Å andra sidan har vi skolplikt för äldsta dottern. ![]()
Yes, långa supportsamtal med både Tibbergänget och VVS:are. Det känns som det är 50/50 om det ska gå eller ej, men framförallt hittar jag ingen som vill / kan installera den. Å andra har jag konstaterat att jag kan göra det “manuellt” genom att gå ner till värmepumpen och ställa in det manuellt via schema-funktionen och korrigeringar. Just nu ingår det i Plan A.
Ja, har tänkt liknande, problemet är att vårt hus är dåligt isolerat. Min upplevelse är att vi tappar rätt mycket på 4 - 6 timmar. Ska mäta det i vinter hur lång tid huset behåller värmen. Har gjort en undersökning på det som jag tänkte skriva om senare med foton och värmekamera.
Och lungbesvär för hela kvarteret.
Det kommer väl att träffa lika fel som förra året, om man får gissa.
Jag har haft två olika VVS:are som varit och kollat, gjort service på pumpen och inte hittat något fel. När jag kollar nu själv med en högre förståelse så upplever jag inte heller det. Har dock fått besked på att en nyare pump (då den ändå är tillverkad 2011-08) är ca 20 - 30 % effektivare. Väntar på en offert på det.
Mitt mål är att med lite smartare val att kunna hamna under 4 000 kWh, det borde vara görbart. Vi har t.ex. haft 20 - 21 grader i källaren under förra vintern. Lika så i rum vi inte använder. Problemet är som jag ser det att huset läcker mycket värme och det är mycket luftvolym. Vi har 176 kvm som alla 176 kvm har 3 meter till tak. Dvs. det är inte 176 kvm på en 1 1/2-plans villa. Till det kommer vind och källare. Det jag har fått från dem som varit och kollat är att det är inte orimligt mycket med vår förbrukning.
Yes, en av sakerna som jag har ändrat på pannan. Ingen elpatron förrän i nödfall.
Ja, som idag (17 aug - då ligger ju priset på typ 600 öre/kWh under hela dagen).
3 kr per kwh i 3 år kanske ses som ett kap snart…
Ja, jag sitter och velar och bara “betala” bort det med ett bundet på 3 år…