Först och främst tack för alla svar.
Fortsättning dagboksinlägg - “utan spaning ingen aning”
För att parafrasera på det militära ordspråket i rubriken så är ju ofta steg ett i en förändringsprocess att skaffa sig koll på nuläget. Därav började jag med att mäta.
-
Realtidsmätare - Köpte en realtidsmätare förra som jag kopplade till elskåpet för att se vad förbrukningen är just nu. Det upplever jag som ett bra köp eftersom det har ökat medvetenheten kring elförbrukningen. Den jag köpte var Watty för 2000 kr, men den verkar inte säljas mer utan nu säljer man Pulse som kostar 595 om man är Tibberkund annars 1095 kr. Det finns säkert andra.
-
Elmätare till eluttag - Det som jag dock upptäckte med realtidsmätaren är att den berättar ju inte VAD det är som förbrukar el just nu. Ett tag försökte jag experimentera med att slå på och slå av grejer och se vilket utslag det gav, men det var klurigt. Då började jag kolla på smarta elmätare som man kan hemautomatisera med. Några erfarenheter:
-
Fibaro Smart-plug - bra men generellt dyr (typ 500 sek per uttag) och dessutom maxar den ut på 2500 W vilket jag insett gör att jag t.ex. inte kan mäta tvättmaskinen för då går säkringen i pluggen.
-
När jag insåg att jag hade fler eluttag än jag var beredd att köpa 500 kr-pluggar till så hittade jag en budgetvariant i Deltaco Smart Home SH-P01E som kostar 150 kr på Clas Ohlson. Problemet med dessa är att det går på Wifi och därmed inte pratar med resten av mitt hem-automatiseringssystem (Homey + Z-wave etc). OBS! Clas Ohlson har två varianter - en som mäter elförbrukning och en som inte gör det - se till att du får den som jag länkade till.
-
Problemet som jag insåg med de ovan är att de kräver hemautomatisering och en del pill med installation. Då hittade jag denna Luxorparts Energimätare från Kjell & Co för 180 kr som kan kopplas in direkt och visar förbrukningen.
-
-
Jag har hittills inte hittat någon mätare som kan mäta värmepumpen eftersom den har en så pass hög effekt när den kör igång. Den kan lätt på egen hand dra 10 - 15 000 W. Jag hittade Aotec Heavy Duty Switch - köpte den, fick tag på en elektriker som ska installera den men som konstaterar att värmepumpen är tre-fas och den mätaren var en-fas, så det gick inte. Därefter fick även reda på från tillverkaren att den max klarar 9 600 W. Så jag har faktiskt egentligen ingen mätning på värmepumpen annat än indirekt (dvs. total förbrukning - basförbrukning)
-
Genomgång av historisk förbrukning - nu har vi använt Tibber sedan vi flyttade till huset och fördelen med dem är att de är duktiga på ett ge en data. Därav sammanställningarna i det första inlägget där jag kan gå tillbaka och kolla på förbrukning per månad, per år och liknande. Det ger ju också någon slags hum om hur det har sett ut. Det här borde man även kunna göra med att begära ut fakturorna från sitt elbolag.
Några insikter från genom av mätning och historik
Det första jag letade efter var de lågt hängande frukterna - vad kan göra mest skillnad med minst insats. Ganska tydligt blev det ju att värmepumpen är det som är vår stora grej. Det syntes på grafer såsom:
Visa grafer
Förbrukning 2022
Förbrukning 2021
Förbrukning 2020
Det gavs även av Tibberappen som visade att förbrukningen fördelas enligt följande:
|År|Uppvärming|Beteende|Alltid på|Elbil|
| — | — | — | — | — | — | — | — |
|2017|71 %|19 %|10 %|0 %|
|2018|64 %|27 %|9 %|0 %|
|2019|64 %|26 %|10 %|0 %|
|2020|65 %|25 %|10 %|0 %|
|2021|65 %|24 %|9 %|2 %|
|2022 YTD|69 %|12 %|10 %|9%|
Ca 2/3 av vår förbrukning är värmepumpen.
Där förbrukningen på sommarmånaderna går ner till 1000 kWh från vinternmånadernas 4000 - 5000 kWh. Den andra insikten var att vissa saker som jag verkligen trodde skulle ta mycket energi som diskmaskin, torktumlare etc. det slår väldigt lite på marginalen.
Torktumlaren trodde jag var en storförbrukare - totalt drog den 15 kWh per månad. Liksom inte värt att säga till caroline, du får inte köra torktumlaren för att spara 15 kWh av 5 000 kWh en vintermånad. Den står för 0.3 % av förbrukningen en sådan månad. Vi har ställbar säng som vi typ nästan ändrar och som är i kopplad i eluttaget alltid. Tänkte - nu jäklar ska det sparas el. De drog mindre än 0.1 W… En insikt som ni andra gärna får bekräfta eller förneka:
Moderna prylar är väldigt energieffektiva i stand-by-läge.
Nu ska det ändå sägas att jag hittade vissa saker. Vi fick ett gammalt kylskåp/frys som vi hade i källaren som var “bra-att-ha”. Det drog ca 80 W, så det tömde vi och stängde av. Det kommer ändå ge en besparing på ca 2 kWh per dag eller 60 kWh per månad. Det är ingen försämring i livskvalitet.
Jag har även ställt timrar lite tightare - t.ex. från att släcka lampa 01:30 till 22:30 och liknande. Besparingen är minimal, men många bäckar små, men ändå inget revolutionerande. Så min upplevelse är att det som man normalt pratar om i media - dra ut sladden vid standby har väldigt lite påverkan.
Slutsats och rekommendation till någon annan:
-
Försök snabbt identifiera var slaget står och vad som är RÄTT sak att lägga fokus på. Lite beroende på situation så behöver det inte vara det som man pratar om i media kring t.ex. elbeteende och släcka lampan eller dra ut sladden på standby.
-
Köp den billigaste elmätare som t.ex. på Kjell & Co - skit i de mest avancerade, det är inte värt det.
-
Saker tar mindre energi än man tror, särskilt om de är relativt nya