Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Intresant problemställning!

Med risk för att du hört detta i vart tioende inlägg ovan så tycker jag att 30 MWh i årsförbrukning i Malmötrakten låter fantastiskt högt. Sitter genom jobbet på en hel del data rörande villors årsförbrukning i Stockholmsområdet. 30MWh/år finner man generellt bara på +250kvm villorna. Men med tanke på din takhöjd kanske det är en jämförbar kubikmängd du värmer upp…(?)

Som en del skrivit så låter det som att din värmepump är underdimensionerad för ditt hus och tvingas kör en hel del med elpatronen under vintermånaderna, alternativt har ni glömt ett fönster öppet :rofl:

Den mest priseffektiva lösningen som jag kommer att tänka på är dock inte att byta ut den befintliga pumpen eller ansluta till fjärrvärmenätet, utan jag skulle helt enkelt råda er att installera en (eller flera) luft/luft värmepumpar. Finns en del sådana idag som har SCOP på >5 (1kW el in 5kW värme ut, så nära magi en ingenjör kan komma).
Luft/luft Värmepumpar är inte på något vis snygga men de går ofta att dölja skapligt. Du slipper dessutom krångla med din gamla utan kan köra igång den smarta styrningen via tibber (eller dyl) direkt. Sen låter du luft/luft värmepumpen sköta merparten av uppvärmningen medans den gamla luft/vatten sköter varmvattnet och grundvärmen på elementen.

Är detta en lösning som du funderat över?

1 gillning