Om systemet är intrimmat så har man (vid 2-rörssystem) strypt varje element för att ge lagom flöde genom elementet så att man får 5-7 graders skillnad mellan tillopp och retur, men den intrimningen fungerar inte om man har allt för många rumstermostater som öppnar och stänger eftersom flödet över de andra elementen kommer ändras då. Man brukar säga att det är ok med termostater i något eller några rum.
Hur stor “skada” det gör beror lite på hur intelligent värmepumpen är, men en pump från 2011 är nog inte allt för smart i det avseendet. Min NIBE från 2018 justerar däremot ner flödet om deltat mellan tillopp och retur minskar, så där gör det inte så stor skada.
Det är dock ganska få rörmokare som tar sig tiden att trimma in systemet särskilt noggrannt och är det inte gjort så spelar det inte så stor roll. Är systemet intrimmat så har det oftast gjorts av en nördig husägare 
Om jag vill sänka värmen i enstaka rum så stryper jag hellre grundflödet i det/de elementen och sedan kontrollerar/justerar jag flödet i övriga element också.