Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Genomfört 18 augusti

Besök av VVS:are för offert och diskussion kring fjärrvärme

Idag hade jag en VVS:are på besök för att kolla om jag kan sätta in fjärrvärme. Jag har två rör in som är plomberade och som lär ha varit fjärrvärme för 10 år sedan. Enligt honom så ska det gå att sätta in en fjärrvärmeväxlare och koppla på den på befintligt system och kunna köra både värmepump och fjärrvärmeväxlare (dock ej samtidigt).

I mitt eget överslag så borde man kunna räkna ut när fjärrvärmen är billigast och köra på den och när elpriser är billiga så slår man av fjärrvärmen och kör på värmepumpen. Dock kan det bli svårt att automatisera till en början utan det får isf. vara manuell omkoppling i rören.

Lite snabbt överslag blir ju att på priser över 3 kr/kWh (vilket är 2.50 kr under vad man kan binda för i SE4) så blir fjärrvärme billigare än värmepump och vice versa.

Det jag lärde mig idag om fjärrvärme dock var att man förr tydligen kapade rören från gatan in. Så att jag har rör in spelar typ ingen roll utan man behöver sannolikt dra in nya. Till en nätt kostnad om 50 000 SEK… :woozy_face:

Fjärrvärmeväxlare + installationsarbete skulle däremot gå på mellan 40 000 - 50 000 SEK. Leverans skulle kunna ske på en månad.

Återigen ett snabbt överslag - på föregående års siffror om 20 000 kWh som vid typ 6 kr/kWh som blir totalkostnad så ligger vi på ca 120 000 SEK. Om vi kan få ner det till 60 000 SEK men samtidigt betala 120 000 SEK för installationen (högt räknat) så har man ju 50 % avkastning på pengarna på 12 månader. Ett år till med dessa priser så är det ju hemräknat och sedan har man vinst de kommande 10 åren.

Nu avvaktar vi således E.On:s projektledare som ska komma med offert för rörgrävning från gatan in… to be continued.

Stängt av elpatronen i värmepumpen

Jag tänker att om det blir kallt så att den behövs så får jag och slå på den manuellt. Får se hur behovet blir i vinter. Vi har ett flyttbart element (oljebaserat) på typ 1 000W som man eventuellt kan använda om vi vill värma ett specifikt rum temporärt (ofta har det blivit antingen Carro eller dottern som tycker att ett rum är kallt) så kanske det är en bättre lösning än köra elpatron som ska värme allt.

Om jag förstår det rätt så är det inte heller någon utväxling på elpatronen utan den har 1 : 1-effekt.