Var rätt svårt att hitta manualen för din maskin på internet. Lyckas tyvärr bara hitta den nya modellen.
Beroende på om du har varvtalsreglering så finns det några alternativ för vad som är bäst för din värmepump men en injustering är fortfarande bra oavsett vilken pump du har. En varvtalsreglerad värmepump kommer däremot klara av att ha fler termostater på radiatorerna än en on/off pump. Till en on/off pump kan det vara så att man behöver installera en arbetstank för att få bra drift, tror dock inte detta är ett krav för dig då jag har för mig att det var ett väldigt stort hus? (Finns alltså rätt mkt vatten för värmepumpen att jobba med redan)
Gällande kurvan så har Nibe förklarat det ganska bra hur man ställer in denna så snor text från dem:
"TIPS!
Vänta ett dygn innan du gör en ny inställning, så att rumstemperaturen
hinner stabilisera sig.
Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvlutningen
ett steg.
Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvlutningen
ett steg.
Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för låg, öka värdet ett steg.
Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk värdet ett steg.
"
Är ett bra läge att gå nedåt på kurvan tills det blir för kallt och sedan justera uppåt ett steg för att veta att man inte kör ut onödigt mkt värme.
Om du börjar att titta på injusteringen så ska du inte ha termostater på radiatorerna då detta kommer ställa till injusteringen. Termostater sätter man på efter man är klar med injustering.
Jag skulle inte göra som @wizzman säger att ändra på grundflödet om du inte har bestämt dig för att ha permanent låg temperatur i det utrymmet. Bra lösning för ett förråd eller garage där man vet av att man önskar låg temperatur men det är svårt att ändra i efterhand så inget man gör för tex ett sovrum eller kontor. Utan där använder man sig av termostater.
Vill du veta om du har 1-rör eller 2-rörssystem så kan du göra så att när du börjar ha igång värmen så stänger du av en radiator med termostaten helt och hållet. Vänta 10-20 min och därefter känner du på båda rören som går från radiatorn. På ett 2-rörssystem så kommer ett av rören vara kallt medans på ett 1-rörssystem så kommer båda rören vara varma (men radiatorn är kall).
Om du är otålig så står det på vissa radiatorkoppel en 1 eller 2:a. Siffran anger om det är 1-rör eller 2-rörssystem. Om du har 1-rörssystem så skulle jag rekommendera att du byter ventiler och sätter in maxbegränsade ventiler (tex IMI Eclipse) som slingventiler. Att injustera ett vanligt 1-rörssystem är ett H—vete. Har du maxbegränsade ventiler så är injusteringen busenkel även för dig som lekman och du kommer få betydligt mkt bättre komfort i huset och därmed kunna sänka kurvan och värmen och även spara pengar på detta. De här är ett enkelt jobb för rörfirmor så ta in några olika priser och ta den lägsta. Skulle säga att det kostar från 600-800 kr/radiator att ordna.