Tack @Johan_Eriksson och välkommen till forumet. Uppskattar dina kommentarer. ![]()
Yes, vi har haft en expert som gjort en termografimätning med värmekamera tillsammans med ett undertryck i huset för att se exakt var det drar. Sjukt stor fläkt som stod i dörren och drog ut luft ur huset. ![]()
Men ja, vi har en stor del luftläckage, inte bara i fönster men även i en del väggar - men tydligen inte mer än normalt. Men jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra med den informationen. Det som jag förstått är att man kan göra tilläggsisolering från utsidan, men det verkar vara ett jätteprojekt.
Det här utlåtandet fick jag:
Fastigheten har en hel del luftläckage detta är normalt för denna ålder på fastighet men nyare/ utbytta fönster borde varit tätare. Luftläckage finns framförallt på övre plan /vind där det kan skapa en hel del problem både vid kallare och varm väderlek. För att förbättra detta måste man ta ett helhetsgrepp vid eventuell större renovering. För att förbättra situationen direkt bör man förbättra tätning och isolering på luckor och ”kattvindar”.
Det finns även luftläckage i bjälklag och dessa är svåra att åtgärda då de är svåra att komma åt. De delar av huset som ej har källare under har en del luftläckage i golvet, här finns möjlighet att isolera och täta ifrån krypgrunden. Samtliga väggar har lågt isolervärde och skapar därmed stora
transmissionsförluster, U-värdet beräknas till omkring 1,2 en ny vägg idag har ett U-värde på ca 0.15 och ett effektivt fönster idag har U-värde 1,0.Det är möjligt att isolera fasaden på utsidan och skapa ett mycket bättre isolervärde, dock är kostnaden för detta högt och återbetalningen lång. Vid eventuellt renovering av fasaden bör man även isolera. Samtidigt som man då eventuellt isolerar fasaden kan man även dra rör för nytt ventilationssystem.
Ventilationssystemet är av så kallad självdragsventilation med viss förstärkning av fläktar i toalett och badrum som körs ibland. Denna typen av hus är byggda för att ha en eldad panna i källaren, som då behöver luft till bränslet och därmed fungerar ventilationen då skorstenen hålls varm. Nu när man bytt värmesystem till värmepump finns därmed endast minimal ventilation kvar. För att förbättra ventilationen bör man installera konstatflödes fläktar i badrum, toaletter och kök.
Tyvärr ökar detta energiförlusterna men skapar ett bättre klimat i huset. För att minska nergiförlusterna kan man titta på olika lösningar av FTX ventilation vilket då återvinner värmeenergin som är på väg ut ur fastigheten.
Här är lite bilder från mätningen:
Tack. Tar med mig det här. Absolut! Har temperaturmätare i källaren.
Svårt för oss då vinden är inredd och används. Tyvärr.
Yes, ska kolla.
Är det mycket även om man tar hänsyn till:
- Elbil ingår
- Vi är hemma konstant och arbetar hemifrån (min kontorsplats drar typ 150 kWh per månad)
Upplever att det är svårt att dra ner på något annat än typ duschlängd sommarmånaderna… Har börjat experimentera med det också lite. Men om vi tar juli på 1101 kWh så är det fördelat:
- 448 kWh värmepump
- 192 kWh alltid-på-grejer
- 144 kWh beteende
- 317 kWh elbil
Drar jag ifrån elbilen (317 kWh) och min kontorsplats (ca 150 kWh) från de 1100 kWh för juli så ligger vi på 634 kWh. Det upplever jag inte som helt kass, eller?