Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Hej. Skummar igenom tråden, jag är byggingenjör, fuktsakkunnig och har jobbat med en del energibesparingsprojekt.

Du är på rätt spår med att man spar ca 5% energi /grad man säker temperaturen, men det är temperaturskillnaden mellan ute och inne som är drivkraft till värme/energiförlusten så det går att spara med om man säker mer när skillnaden är som störst.
Det billigaste och enklaste ni ska kolla är att alla dörrar och fönster tätar mot tätningslister det är troligtvis enskilt största energiboven i Sverige. En värmekamera är guld värd till det, men även med rött kompetens.

Sen skulle jag stänga av värmen i källaren helt, i ett gammalt hus som ert skulle jag säga att temperaturen som min. landar på runt 10grader, men bevaka det när det är som kallast!

Tilläggsisolering av vind kan vara möjligt invändigt i tak, men man ska vara lite försiktig med det för då flyttar man daggpunkten och fukt kan fällas ut i konstruktion så det ökar risken för mögel om man inte även installerar en ångbroms.

Om jag var ni så skulle jag kontakta en enerigexpert eller Lunds universitet och byggforskningsavdelningen där finns riktigt skarpa personer på fukt och värme!

Sen tycker jag det låter lite högt med 1000kWh/ månad de varma månaderna, normal hushållsenergi är runt 4-7000kWh för en familj på 4personer. Så ni kanske kan ha möjlighet att spara lite där också…

Lycka till med energieffektiviseringen!

/ Johan

8 gillningar