Tackar för välkomnandet…
Har lånat varianten på namn från flera andra medlemmar på forat.
Ni har stora sektionsraddar som rymmer mycket vatten. @Jimmy har redan sagt samma.
Ni har ett tvåkrets rörsystem, vilket är motsvarande en parallellkopplad krets i elsammanhang.
Stänga några radiator stökar till flödet något, men ska inte vara några problem för hela systemet.
Värmepumpsforumet är otroligt bra, som många uppmärksammat.
Kollade igenom din termostat-tråd. Mycket bra info där, väldigt förklarande från @Jimmy & @wizzman.
Strypningen sker vid en ventil. Bör sitta en under termostaten. Ibland finns en ventil på utloppet som man kan ändra/justera. Vattnet tar lättaste vägen, det bör vara snarlika värmefall över alla raddar och liknande temp in i radden.
I mitt eget fall så har jag lite förtroende för min egen kunskap. Är klåfingrig och villig att testa, dock med massa timmar på forum och labbande på VP/raddar i huset.
Har faktiskt väldigt lågt förtroende för VVS:are vad gäller instrypning av radiatorer och värmekretsen samt styrning av värmepumpen. Baserat på egna erfaranheter.
Hittar du någon som är villig att hjälpa dig så är det såklart bra.
Kan du mäta värmefallet över varje radiator (kallt ute, värmepumpen går) så ger det en fingervisning om det behövs ytterliggare justering. Alla termostater öppna vi detta test.
Blir mest massa upprepningar från min sida, mesta är redan sagt av andra.
Men undersök gärna en sak, att värmekretsen går åt rätt håll. Röret som går in i toppen på radiatorerna skall vara varmare är röret som går ut från radiatorn nertill. Har varit med om att stigare och retur från VPn varit skiftade. Resultatet blir fel flöde i raddarna och värmekurvan på VPn behöver justeras upp.
Om jag förstår manualen rätt (vilket jag säkert inte gör) så ser COP ut att ligga strax över 2 vid -7 utetemp, sida A-97 i manualen. (water outlet mellan 40-45°C).