Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

För att jämföra:

Hus byggt 1963 i mellansverige DUT-18°C

Om och tillbyggt 2013/14 så 90% håller modern standard när det gäller klimatskal och fönster
Uppvärmd yta 240 m2, ej uppvärmd del i källare ca 40 m2
FTX ventilation (värmeåtervinning i ventilationsanläggningen)
Fjärrvärme
3 personer
21-22°C innetemp

Elförbrukning 5200 kWh/år
Fjärrvärmeförbrukning 19 000 kWh/år (varierar lite beroende på vädret)
Effektsignatur för FJV indikerar ett effektbehov inklusive varmvatten på ca 8 kW vid -18°C ute, balanstemperatur där huset inte behöver någon värme utöver internvärmen är ca 14°C, dvs är det varmare än 14°C ute så behöver vi ingen värme utan datorn, lyse och personvärme håller det varmt…

Före ombyggnaden så var huset hälften så stort och hade samma fjärrvärmeförbrukning, här ser man att återvinning i ventilationen och klimatskalet spelar stor roll… Per m2 uppvärmd yta så har värmeförbrukningen halverats.

Exempelvis så återvinns ca 6000 kWh/år i den roterande VVX i ventilationsaggregatet, hade man haft ren frånluftsventilation så hade FJV förbrukningen varit motsvarande högre. Dock så är inte ventilationen grattis att köra då fläktarna drar i storleksordningen 800-1000 kWh/år el.

Skulle jag haft bergvärme istället för FJV så skulle nog den totala elförbrukningen hamna på 10 - 11 MWh/år

1 gillning

Fantastisk tråd, väldigt lärorik! Något som slår mig, som husägare i bara 3 år, är hur skrämmande mycket man egentligen behöver kunna för att sköta ett hus. Hur ska man lära sig allt?

Stor igenkänningsfaktor på inläggen här med aha-upplevelser rörande värmepump, isolering, ventilation etc. Något som borde finnas (lättillgängligt, kanske finns men då har jag missat) är oberoende & bra hus/energikonsulter som kan gå igenom huset ur ett klok-gubbe-perspektiv & ge 20/80 tips rörande saker som uppvärmning, energi, luft etc. Skrämmande när man hör om de @janbolmeson haft inne, hur spretigt & oanvändbart sådana besök annars kan vara. Sign me up om du hittar någon sådan i Malmö-området! (Fattar att efterfrågan förmodligen varit låg pga de relativt låga elpriserna vi sett de senaste åren, men blir nog andra bullar snart).

3 gillningar

Tror det är rätt svårt att hitta den typen av kompetens tyvärr. De flesta jag känner har helt enkelt satt in sig i saker själva med åren. Det är mycket som gynnas av att man “lär känna” sitt hus med, något som en hantverkare inte kan få till på ett kort besök direkt.

Vet inte om det nämnts i denna tråd än, men när det gäller just uppvärmning så är https://www.varmepumpsforum.com/ en helt fantastisk resurs. Många kunniga och trevliga där, och otroligt många diskussioner som avhyvlat det mesta under åren. Där finns det allt från enklare frågor till riktiga djupdykningar inom specialområden.

En sak att alltid ha i åtanke är att det gäller att hitta vad som är rätt för just ditt hus. Det kan verka uppenbart att t.ex. isolera mer, men beroende på förutsättningar/konstruktion kan det få katastrofala följdeffekter om man inte gör det som är rätt för huset. Skulle man t.ex. få får sig att smälla upp isolering på innerväggar i ren desperation kan man bli stående med ett rivningsfärdigt hus efter några år.

3 gillningar

Inte helt tokigt, men kanske ett mer realistiskt alternativ om man bor mindre.

Men läste också den för ett par vintrar sen när vi hade strömavbrott.

https://www.nyteknik.se/popularteknik/varmeljus-alternativ-till-elpanna-6443296

12 kW är värmepumpen på + 9 kW elpatron.
Visst var det så att du stängt av elpatron nu? Blir intressant att se vid vilket läge du behöver sätta igång den. Kom ihåg att ta utetempen då och gärna hur det varit dagen före (tar ett tag att kyla ned ett hus)

2 gillningar

Hehe… vi har också drygt 14 000kwh/år. Hus byggt 2005, SE4, 140 kvadrat, Nibe frånluftspump från samma år. Tror det är ganska normalt.

1 gillning

Typ samma siffror här. Men man kan inte jämföra ett modernt isolerat hus med ett äldre.

Bästa spartipset är kanske att flytta till ett mindre och modernt hus? :slight_smile:

1 gillning

Just detta som gör mig orolig. Hur ska en vanlig dödlig veta vad man bör (eller absolut inte bör underlåta att) göra. Huset är ju de flestas största tillgång & att man kan skada det rejält är läskigt.

1 gillning

Borttagen för att dölja personlig information

2 gillningar

Ett nedslag. Kataloghus 105 kvm boyta + källare från 1968. Treglasfönster, annars inga förbättringar. Vattenburen fjärrvärme från det kommunala energibolaget.

April 2022 (kallt och mycket snö föll, ned mot minus 20 en period).

Fjärrvärme: 2,33 MWh energi och 53,14 m3 flöde, summerar till 1.262 kr inkl moms.
El (bundet avtal): 210 kWh, summerar till 440 kr inkl moms.
Totalt 1.702 kr inkl moms för fjärrvärme och el en ovanligt kylig vårvintermånad.

1 gillning

Har du frågat dom varför? Kan ju vara så enkelt att de aldrig har fått frågan så de har inte testat.

Från hemsidan,

" Vi saknar idag stöd för ditt värmesystem

För närvarande kan vi inte garantera kompatibiliteten med ditt värmesystem men vi arbetar dock kontinuerligt med att utöka vårt stöd.

Skicka ett mejl till support@ngenic.se om du vill att vi ska utreda ditt värmesystem."

För mig verkar det konstigt om Mitshubishi skulle köra sitt eget kommunikationsgränsnitt men jag kan vara ute och cyckla då jag aldrig lekt med deras enheter.

Personligen åkte jag och köpte en luft-värmepump till garaget på Julas rea för att ersäta direkt verkande el…
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-022111/

3 gillningar

Spontana tankar från en ren amatör på uppvärmning.

Det måste väl vara något grundläggande fel på värmepumpen? Elpatronen skall väl inte gå i gång för jämnan?

Själv har jag ett sutteränghus från 1981 på totalt 280 kvm, med Thermia bergvärmepump installerad december 2017. Vi har normal inomhustemperatur, men vi gör givetvis av med betydligt mindre varmvatten än en barnfamlilj.

Vår genomsnittliga förbrukning av el ligger på 11 800 kwh per år.

Så här ser displayen ut:
Värmepump 10 846 tim
Tillsats 1 8 tim (ingen aning vad det är)
Tillsats 2 185 tim (elpatron?)
Varmvatten 719 tim

Jag kommer ihåg när mina föräldrar byggde hus 1963. Då var det sågspån som isolering på vinden som gällde. En ren gissning, hus som är byggda på tidigt 80-tal är kanske bra isolerade? Nu för tiden verkar det som man snålar in på det mesta.

2 gillningar

En av anledningarna till att Ngenic inte fungerar med vissa modeller är att pumparna använder utetemperaturen för styra avfrostningen av utedelen. Manipulerar du utetemperaturen så riskerar du frostbildning på utedelen med kraftigt minskad verkningsgrad som följd. Vet dock inte om detta är fallet med din pump @janbolmeson men det är väl inte en orimlig gissning tänker jag.

1 gillning

Det är stor skillnad på hus byggda före respektive efter oljekrisen 1973 och hur man bygger hus och vilka byggregler som gäller.

Som du säger på 60-talet så körde man med sågspån och max 70 mm isolering i väggarna samt kopplade tvåglas fönster. Självdragsventilation eller frånluftfläkt.

Bygger man nytt idag så är det 300-500 mm isolering på vinden och 300 mm i väggarna samt treglasförnster, detta i kombination med värmeåtervinning i ventilationen.

Sammanfattningsvis är det inte orimligt att värmeförlusten mellan två olika byggnader med olika byggnadsår skiljer minst en faktor 2, dvs ett hus innan den första energikrisen har ett värmebehov som är dubbelt så stor ett hus byggt idag, och då pratar jag inte om nollenergihus etc utan enbart normal byggnadsstandard.

Tittar man på Nestors siffror så ser man att värmepumpen som är installerad är stor, troligen med en effekttäckning >80% då elpatronerna i stort inte gått och drifttiden på VP är låg.

1 gillning

Antar du har sett tabellen nedan som referens värde?

Inte enorm skillnad utan största vinsten är efter 2010.

Men spontant skulle jag gissa det beror,på att vi bygger större hus nu.

1 gillning

Denna kanske även är av att intresse kring uppskattade energibesparingar,

https://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/husguiden---for-dig-som-vill-energieffektivisera-ditt/exempel-pa-besparingar-av-energieffektiviseringsatgarder/

Baserad på rapporten nedan,

1 gillning

Intressant! Är större hus mer energieffektiva, eller hur menar du?

Gissning:
Ett kvadratiskt hus på 1 m2 ger 4 meter vägg. Ett kvadratiskt hus på 2 m2 ger 5,6 meter vägg.

1 gillning

Mätningen är i värmebehov per kvm, större hus så är det en mindre andel av totala volymen som är i kontakt med isoleringen/utomhusluften.

1 gillning

Tackar för välkomnandet…
Har lånat varianten på namn från flera andra medlemmar på forat.

Ni har stora sektionsraddar som rymmer mycket vatten. @Jimmy har redan sagt samma.
Ni har ett tvåkrets rörsystem, vilket är motsvarande en parallellkopplad krets i elsammanhang.
Stänga några radiator stökar till flödet något, men ska inte vara några problem för hela systemet.
Värmepumpsforumet är otroligt bra, som många uppmärksammat.

Kollade igenom din termostat-tråd. Mycket bra info där, väldigt förklarande från @Jimmy & @wizzman.

Strypningen sker vid en ventil. Bör sitta en under termostaten. Ibland finns en ventil på utloppet som man kan ändra/justera. Vattnet tar lättaste vägen, det bör vara snarlika värmefall över alla raddar och liknande temp in i radden.

I mitt eget fall så har jag lite förtroende för min egen kunskap. Är klåfingrig och villig att testa, dock med massa timmar på forum och labbande på VP/raddar i huset.
Har faktiskt väldigt lågt förtroende för VVS:are vad gäller instrypning av radiatorer och värmekretsen samt styrning av värmepumpen. Baserat på egna erfaranheter.
Hittar du någon som är villig att hjälpa dig så är det såklart bra.

Kan du mäta värmefallet över varje radiator (kallt ute, värmepumpen går) så ger det en fingervisning om det behövs ytterliggare justering. Alla termostater öppna vi detta test.

Blir mest massa upprepningar från min sida, mesta är redan sagt av andra.
Men undersök gärna en sak, att värmekretsen går åt rätt håll. Röret som går in i toppen på radiatorerna skall vara varmare är röret som går ut från radiatorn nertill. Har varit med om att stigare och retur från VPn varit skiftade. Resultatet blir fel flöde i raddarna och värmekurvan på VPn behöver justeras upp.

Om jag förstår manualen rätt (vilket jag säkert inte gör) så ser COP ut att ligga strax över 2 vid -7 utetemp, sida A-97 i manualen. (water outlet mellan 40-45°C).

1 gillning

“Inte enorm skillnad utan största vinsten är efter 2010”

Utan att ha gått igenom underlaget för statistiken så utgår jag ifrån att man använd verklig energiförbrukning i fastigheten och jämfört det med byggnadsåret. Detta innebär att man “får med sig” alla de energieffektiviseringsåtgärder som gjorts i beståndet sedan nybyggandsåret, exempelvis 1940, dvs vi jämför inte standarden som var vid nybyggnadsåret med dagens nybyggnadsstandard i den statistik som visas.

Alla de energibesparande åtgärder som gjorts sedan fastigheten byggdes ligger med i de siffror som redovisas, allt ifrån värmepumpinstallationer, tilläggsisoleringar, fönsterbyten etc.

1 gillning