Jag har en idé om att åka på en dyrare kryssning i Medelhavet. Jag undrar därför vilka erfarenheter som finns här gällande den här typen av kryssningar. Jag tänker nu inte bara på Medelhavet utan även i Karibien och på andra ställen i världen där liknande möjligheter erbjuds. Min bild är att erfarenheterna borde vara generellt giltiga.
Jag har av flera bekanta förstått att prissättningen av kryssningar är en mycket rörlig materia. Om man ska boka en kryssning från Sverige så är priserna höga. Om man däremot bor i t.ex. Karibien, eller vistas där en längre tid, kan man utan problem köpa restplatser på plats till en bråkdel av de officiella priserna. Jag bor nu ganska nära en av de stora “kryssningshubbarna”, nämligen Aten. Det betyder att jag skulle kunna boka hyggligt nära inpå och åka ner dit med bil med ganska kort varsel.
Några vänner i Belarus åkte för kanske tio år sedan på kryssning med start i Italien och hade Guadaloupe som slutdestination. De hittade denna på någon lokal sajt eller grupp som listade “resor till fyndpriser” i mer generell mening. I Belarus ligger en månadslön på kanske 10-15 tkr och deras upplevelse var alltså att resan var ett fynd. Jag minns inte exakt vad de betalade men som jag förstod det var det “några tusen”, alltså jämförbart med en normal charterresa. Sedan tillkom en kostnad för att ta sig hem senare förstås. Iom att de inte var bundna till att åka en viss dag eller tid gick även det att lösa på rimligt sätt.
En aspekt som till någon del komplicerar bilden är att äldste sonen börjar skolan till hösten. Eftersom kryssningarna normalt är längre än en vecka skulle fönstret när vi kan åka begränsas till sommarlovet. Nu på våren kan vi förstås åka om det skulle visa sig vara en bra idé.
Det jag undrar är i korthet följande:
Om jag vill boka en kryssning från Aten till absolut bästa pris - hur gör jag då?
Finns det särskilda sajter där man kan överblicka alla rabatter och specialerbjudanden?
Är det generellt en dålig idé att åka på sommaren?
Bör man tänka på något särskilt sätt när vi har barn med?
Vår huvudidé är att åka på en kryssning till olika grekiska öar med eventuellt stopp i Turkiet och Egypten. Dock är jag öppen även för andra idéer.
Jag är en utpräglad fåtöljkryssare dvs jag har tid, pengar och lust men kommer inte iväg - men - jag kollar på en väldans massa Youtube-videos om kryssningar.
En kanal som jag uppskattar är Emma Cruises som har en seriös och lättsam framtoning. Hennes site har en hel del nyttig info som jag kan rekommendera att kolla in på.
Jag skulle nog säga att sommaren är en bra tid att åka i medelhavet om man ser själva kryssningsupplevelsen, inte bara ställena man åker till, som en viktig del av resan. Ofta varmt i land men om man uppskattar att komma tillbaka till båten ganska tidigt får man glädje av “kylan” där. Vi var i Pompeji i somras under den värsta värmen och det var otroligt varmt men eftersom vi visste att vi sedan skulle komma tillbaka till båten gick det ändå bra!
Hur gamla är barnen? Om de är några år eller äldre föredrar de nog en större båt där det finns mer att göra så då går nog de riktigt lyxiga kryssningsbåtarna bort. De är bättre om man åker utan barn.
Dyrare kryssning innebär (typ) “inte kryssning till Finland, Danmark eller liknande”. Jag hade tänkt skriva lyxkryssning men var rädd för en diskussion om vad som borde räknas till denna kategori.
Eftersom detta är ett ekonomiforum är jag särskilt intresserad av aspekter kopplade till ekonomi, prisvärdhet, smarta sätt att boka osv. Att titta på kryssningar som inkluderar Neapel och Pompeji låter som en vettig idé. Iochmed att jag är bosatt “i närområdet” borde jag kunna dra nytta av detta för att kunna boka billigare än om jag skulle sitta i Sverige och försöka koordinera med att även hitta billigaste möjliga flygbiljetter.
Mina barn är fem respektive två. Det är lekrum och pool som är de väsentliga grejerna på båten såsom jag förstått det. Sedan ska det även finnas särskilda barnkryssningar med Disney-tema. Eftersom lillen sannolikt är för liten för sådant vet jag inte hur stor poängen med att välja en sådan. Det är ju mest lillen som behöver passning och som kan vara lite pysslig att ta hand om. Femåringen sköter sig själv ganska bra i många sammanhang.
He. Mitt tips är att kolla seascanner.com. Ungefär som Trivago för hotell. Vi har kryssat i både Karibien o Medelhavet flera gånger. Ombordlivet på amerikanska båtar i Karibien är roligare, alla snackar engelska, jänkarna är sociala och underhållningen världsklass.
Men… Medelhavet är roligare och mer varierade hamnar. Ofta kör båten rätt in i stan, bara att gå ut bland folklivet.
Dock hade jag undvikit sommare, kokhett, köer, trängsel o högra priser.
Den veckokryssning vi åkte på förra sommaren kostade, om jag inte minns fel, knappt 70000 för två personer. Jag misstänker att den då kvalificerar sig som dyrare kryssning.
Jag tror att det är lättare att hitta billigare kryssningar “lokalt” jämfört med att boka i t.ex. Sverige om man tittar på billigare kryssningar men om ni är bosatta i närområdet är det kanske lättare om ni kan vara mera flexibla med datum och kanske också boka senare.
I somras åkte vi med MSC World Europa från Barcelona och den är verkligen enorm. Ibland för mycket folk men om man bokar Yacht Club slipper man mycket köer och får en helt annan servicenivå än övriga passagerare.
Många tittar snett när man blir eskorterad förbi kön till säkerhetskontrollen när man ska gå ombord efter en dag i land men vem bryr sig!?
Det var fruktansvärt hett vissa dagar, bl.a. när vi var till Pompeji, men fem minuter efter att vi hade kommit ombord igen satt vi med en öl i en luftkonditionerad lounge och då var det nästan glömt!
Tyvärr var det lite för varmt att sitta och äta på restaurangen vid poolen och utomhus vid Champagnebaren tidigt på eftermiddagarna men lite senare var det helt perfekt!