Ska vi ta en Thaimout?

Tag tog en sabbatical från jobbet under 4 månader och reste runt i Sydamerika vilket jag starkt kan rekommendera. Det finns fantastiskt mycket att se och man kan också passa på att plugga spanska under långa bussfärder över kontinenten.

1 gillning

Vi har en livsstil och ett ideal kopplat till internationell mobilitet. Det är inte sannolikt att människor i allmänhet skulle vara villiga att ge upp detta. Därför är det väsentligt att hitta en kompromiss mellan människors önskan att resa till andra länder och den negativa miljöpåverkan detta ger upphov till. Det kan man förstås göra på olika sätt och i olika dimensioner men det enskilt enklaste alternativet vore att göra färre men längre resor.

Jag har själv kommit fram till att resande inte lockar så mycket. De upplevelser man får som turist är generellt ytliga och inte så intressanta. Däremot är jag väldigt intresserad av att leva utomlands under längre perioder. Det skulle då handla om att skaffa sig ett umgänge bland lokalbefolkningen, prata lokalt språk och leva normalt lokalt liv. Jag räknar med att kunna göra det framöver, inom 2-3 år.

2 gillningar

Visst är det så. Och för den som gillar att resa bör man tänka som du. Sällan, men länge. För den som inte gillar långresor fungerar sällan och kort också.

Har förvisso vänner som älskar att resa kort och ofta. De kompenserar miljömässigt på andra sätt, som att inte ha barn och undvika kött.

Men nu kommer vi ifrån ämnet. Ber om ursäkt!

Kör! Jag är på Sri Lanka med min sambo och bebis i tre månader, kom precis hit. Hyr ut lägenheten där hemma under tiden. Det är helt fantastiskt.

3 gillningar

Kan verkligen rekommendera en Thaimout!

Vi åkte en hel termin (6 månader) när vår yngste var 4 månader. Dottern fick med sig den svenska skolplanen och sen gick hon i svenska skolan där nere. Det har poppat upp massor av svenska skolor lite här och varstans, så det är inga problem att välja mellan flera ställen.

Vår dotter jobbade ganska självständigt med sin skolplan i en liten klass på ca 8-12 personer. Vissa elever var där hela terminen, vissa kom en eller två månader. De hade svensk lärare på plats som bistod i delarna. De hade gympa och utflykter gemensamt. Hon trivdes väldigt bra och var klar med hela terminens skolarbete redan efter 3,5 månader. Vi skrev till hennes lärare i Sverige och fick ytterligare lite mer uppgifter som varade ytterligare 3 veckor. Summan av kardemumman var att hon lärde sig mer än förväntat med massor av härlig tid att leva och uppleva.

Hemma hyrde vi ut vår lägenhet möblerad i andra hand. Vi varvade sparad semester med föräldradagar. I april fick vi dessutom 25 nya härliga dagar. Min man jobbade även en del remote då han hade möjlighet till det i sitt arbete. Så på den ekonomiska sidan gick vi plus.

Denna tiden refererar vi till en av de bästa besluten vi tagit. Min man och jag kom väldigt nära varandra och vår dotter fick en helt annan syn på världen, fattigdom och sig själv. Vi hjälptes åt med sonen som var bebis. Det var helt underbart att kunna lägga sig efter en sömnlös amningsnatt vetandes att ens bebis har det bra med sin pappa. Min man och son utvecklade också starka band vilket förmodligen hade varit svårare med heltidsjobb hemma i Sverige.

Det finns många i liknande situation där nere så vänner och social samvaro finns det massor av. Massor av aktiviteter anordnas också. Det var volley boll på beachen, frigörande andning, akvarellkurser, matlagning, grillkväll på beachen, yoga, dykning, thaimassage och mycket annat

Nått som vi fortfarande kan skratta åt var det viktigaste av allt - tvätten. Nästan alla lämnade bort tvätten till lokala tvätteriet. Det var svårt för dem att hålla koll på vilka kläder som tillhörde vilken familj. Så ofta fick man frågan: Är detta din BH? Alla mina underbyxor är försvunna! Makens skjorta verkar vara någon annans, osv Just då verkade det vara viktigt, men nu efteråt skrattar vi åt hur mycket energi alla lade på den här tvätten, haha.

Jag tycker alla borde åka iväg en längre tid om de har möjlighet. Det är som balsam för stressade själar + en investering för livet gällande hela familjen.

3 gillningar

Som Svensk så reser vi mycket om man jämför med övriga världen.
Sedan är det lite kul att läsa alla argument, men alla kan plockas ner på samma sätt, finns egentligen inget man kan ursäkta sig med, så vida man inte reser på alternativa sätt.

Men ta en flygresa man stannar borta länge, jag får mer valuta för utsläppen, men en flygresa Sverige-Thailand har lika stora utsläpp vare sig man stannar där 6 månader eller stannar där en helg, klimatet tar inte hänsyn till hur man lagt upp resan. samma med alla andra ursäkter som vegetarian osv.

Men jag kan inte heller sluta resa, pandemin fick mig att sluta rese, men det har gett ett uppdämt behov, kan bara hoppas man kommer på mer miljövänliga flyg, men det verkar vara på utveckling, frågan blir då ska man sluta resa fram till dess?

1 gillning

Hej alla ni som varit utomlands en längre tid och haft barnen i svensk skola.
Vad har ni för erfarenheter från att söka ledigt från hemkommunen?
Är mest fundersam kring detta med ”synnerliga skäl”.

Att ge barnen massa tid med sina föräldrar, ett minne för livet och en inblick i en annan kultur tycks inte räcka.

Enkelt. Man ansöker inte om ledighet utan om att ”fullgöra skolplikten på annat sätt”. Måste godkännas av kommunens skoldirektör men dom går nog på rektorns linje.

Edit. Eller du kanske inte menade att ha barnen i svensk skola utomlands?

1 gillning

Beror på lite kommun från kommun. I min kommun inkom ett femton tal ansökningar och alla fick avslag. Man utgår från barnens behov och inte utifrån föräldrarnas behov av att resa. Om man är borta längre än 6 månader så räknas det som varaktig vistelse och skolplikten upphör.

Lagen är utformad som sådan att skolplikt utomlands ska användas väldigt restriktivt.

Ja, ni bör ta en Thaimout :dizzy:

Att investera i upplevelser med dem man älskar är alltid en klok investering, även om det kräver en del planerade innan resan och tillfälligt påverkar sparandet.

Om två eller tre månader är rätt längd på resan, det måste ni komma fram till. Men glöm inte bort att låta upplevelsen bli så drömmig som ni drömmer om. Dvs vålj en vacker strand, är mycket på restaurang och planera utflykter :blush:

Även när man ansöker till kommunen om att fullgöra skolplikten på annat sätt behöver man ange vilka synnerliga skäl som föreligger. Det verkar variera väldigt mellan olika kommuner hur hårt det tolkas.
Någon som sökt om detta i uppsala nyligen?

Får man fråga vilken kommun?

Mellanstor kommun i sydvästra Sverige.

När det gäller synnerliga skäl, är det väl oftast om vårdnadshavaren har tillfälligt jobb utomlands och måste ta med barnen.

Annars kan synnerliga skäl vara att tex en läkare eller psykolog rekommendera att barnet måste vara på en plats med mycket solljus tex.

Men som sagt tolkas annorlunda från kommun till kommun, man kan ha tur och få igenom det på andra sätt.

Min rekommendation är att åka innan barnen har skolplikt.

1 gillning

Låter som en bra idéer. Om jag får leva om livet… Vi gillar avspända ön Koh Kanta i Krabi i Thailand. Där finns Två Svenska Skolor. Inga strandförsäljare/inkastare eller påflugna skräddare eller läskig trafik. Milslånga sandstränder däremot…

1 gillning

När vi tog en tremånaders på slow down lanta för några år sen med ungarna i lilla svenska skolan så körde jag en liten vit lögn om att jag skulle göra ett projekt på plats och behövde åka dit och kunde ju inte åka utan familjen.

Å andra sidan…
När vi var i Costa Rica något år senare kände jag att det var svårt att dra samma vals så då fick tyvärr resan bli kortare.

Och det är så sjukt värt! Bästa ungarna gjort. Och minns själv när jag var 10 år och vi reste tre månader i caribien. Det sätter minnen för livet och svetsar samman familjen på ett fantastiskt vis!

4 gillningar

Gasa på om du har råd, blir ett lyft för familjen.

1 gillning

Håller med. Go for it.
Alternativ (Knappast rimligt idag) Vi gjorde en rejäl familjeresa i Juni/Juli slutet av 1990-talet . dryga 30 dagar i västra USA hela familjen på 4 med barnen i yngre tonåren.
Vi hyrde bil och stannade när vi ville och tog in på lämpligt Motell. Dollarkursen var rätt ok på 8 SEK och Bill Clinton var President. Besökte det vanliga, Los A, San F, San diego, Las vegas 2 ggr , Grand canyon, Yosemite, Lake Tahoe, etc. En såm resa ger ordentligt med familjebondande och man glömmer den inte.
Vi bodde på typiska amerikanska kedjors motelrum med 2 dubbelsängar. Kostade då ca 65 Dollar per natt i Snitt under månaden. Praktiskt sätt om man klarar att vara i samma rum…
PS: (Man går upp 1 kilo i veckan i landet i väster.)
Vi sålde en bättre bil för att finansiera resan och fick loss 80.000SEK . Fick köpa en billig bil när vi kom hem…
Med inflationen där på +95 % sedan dess och 30% sämre kronkurs Nu behöver man rimligen utöver normala levnadskostnader hemma budgetera med ca 2.5 ggr mer pengar för en sån resa. Det betyder
200 KSEK idag för en sån resa. HuHu…
Thailand har en helt annan mycket lägre prisnivå…Inte heller USA:s urspårade drickskultur.

3 gillningar

Lånar tråden liten,

Hur har ni gjort med boende? Var har ni hittat det, airbnb, booking, något annat?
Ungefär vad har det kostar?

UPPDATERING ÖVER 2 ÅR SENARE

När jag startade tråden i dec 2021 var drömmen om Thailand just en dröm. Nu är det verklighet. I oktober åker vi hela familjen (med barn 7 & 9 år) till Koh Lanta och gör en 10 veckor longstay. Barnen kommer gå i skola och vi kommer jobba/vara lediga/sista föräldradagarna.

Det här känns HELT otroligt vill jag lova. Jag är dels chockad över att det tagit sån lång tid att komma hit, dels chockad över att det faktiskt kommer bli av. Betalningar till boende och skola är skickade, rektorn på skolan hemma är superstöttande och jag börjar våga tro på att en dröm faktiskt kommer bli verklighet :heart_eyes:.

Tänk vad man faktiskt kan göra om man bestämmer sig. På min och min mans årliga kick off i januari tog jag upp detta som ett mål för året och jag kände att det får bli nu eller aldrig. Det krävdes att jag bestämde mig och att jag sen började beta av stegen ett efter ett.

Jag ville bara dela mig mig till er som svarat på min initiala fråga att - JA nu blir det av! :tada:

33 gillningar

Häftigt, hoppas ni får det fantastiskt!!
Vi räknar med en summering efter hemkomst.

4 gillningar