Ska vi ta en Thaimout?

Åh vad härligt! Ha en ljuvlig ledighet, det är verkligen helt underbart, för hela familjen :heart: njut!

4 gillningar

Härligt! Ha en magisk resa! Nyfiken - vad kostar det?

5 gillningar

Låter bra. Koh Lanta är vår favoritö helt klart. Varit där säkert 6 ggr.
Lite tips…
Speciella fördelar. Fin solnedgång typ varje kväll. Extremt fritt ifrån påflugna säljare. Man ser aldrig några på stranden. Peppar peppar aldrig blivit magsjuk!. Jag antar att ni vet att trevligaste månaderna är december till februari. (Lite torrare och svalare) EN gång har vi varit där i April som är varmast. Då var det 38 grader på dagen och superfuktigt och 34 på kvällen, För mycket …
När vi åker nästa gång kommer vi ta det nya Denguevaccinet troligen.
Vi hade myggmedel på nästan alltid!. Myggan som sprider Dengue sticker på dagen. Ingen koll på läget med den nu. Brukar variera.
Deras medel med DEET är riktigt bra och snällt mot min hud och luktade inte illa eller klibbade. Fick knappt några myggstick alls då trots att vi gick i djungeln på stigar ibland med synliga mygg hela tiden. (Man måste inte…)
LIte knöligt är. Att hitta transport snabbt till SALADAN om man är mer än säg 5 km söderut. Från funkar alltid.
Trafiken är lugn med i huvudsak bara en huvudväg. ATM vid stora mataffären i SALADAN funkar utmärkt.
OM ni inte bokat resan från KRABI flygplats till Koh lanta boendet än så kan jag rekommendera ORIENTAL ESCAPE. En “limotjänst”. Vi har åkt en mängd gånger med dom >10 ggr och dom har alltid varit på tid med marginal ofta >10 minuter innan. (Sista resan 2019). Funkat klockrent. Priserna syns tydligt direkt på nätet eller så får man en offert senast nästa dag. Har varit riktigt fräscha bilar och chaufförerna körde säkert!. Man åker själva i sitt sällskap. Man kan boka en STOR bil/buss om man har mycket familj och väskor.
En gång har vi åkt mycket billiga fullpackade minibussen som gick till KRABI City. Gör vi inte om. Åka sliten tungt lastad minibuss med god fart med väskor packade till taket bakom nacken kändes högst halvbra.

2 gillningar

Blev det lika fantastisk som planerat? :heart_eyes:

Ja! Det var verkligen helt otroligt. Kul att du precis skrev och undrade, vi kom nyss hem. Jag ska ge mig på en reflektion här i tråden.

8 gillningar

**Update 3 år senare - så här blev vår Thaimout **

För tre år sen skrev jag ett undrade inlägg här i forumet där jag reflekterade över vad i livet som får kosta pengar och hur vi skulle få in mer äventyr i livet.

Två år (!) gick och jag följde upp med ett inlägg om att resan är bokad. Thailand blir av!

Nu är det dags för en uppföljning.

Jag skriver det här i samma stund som jetlaggen gör sig påmind men jag vill ändå reflektera medan känslan av sand mellan tårna fortfarande består.

Barnen hann bli 7 & 9 år innan vi kom iväg på vår longstay till Thailand. Blev det då som vi hoppades är den stora frågan?

Ja det tror jag nog att det blev. En stor del av behållningen ligger ju även innan resan i form av förväntan och planering. Men tiden innan resan var även kantad av stor oro och stress. Jag gick runt med en känsla av att vi gjorde något fel. Att avvika från normen är inte alltid lätt. Tyvärr följde en liten del av den känslan med i resväskan.

Väl på plats möttes vi av paradiset med långa vita palmkantade stränder. Ett lugn infann sig och en vardag smög in. Barnen började skolan med stor glädje. Träffade nya vänner och följde sitt planerade skolarbete. Engagerade lärare med små klasser fick barnen att blomstra både socialt och kunskapsmässigt. Jag och min man fick sju veckor av egentid mitt på dagen. Helt galet hur fort det gick, det låter astronomisk mycket nu när jag skriver det. Vi njöt av träning varje morgon, spontana utflykter och nya lunchrestauranger var och varannan dag. En oförglömlig tid.

Vid jul blev det stor skillnad. Det är skollov, barnen kompisar åker iväg och resorten där vi bor fylls på med svenskar på semester. Vi njöt av de sista veckorna på en 2,5 månad lång förändringsresa.

Vi fick mycket tid tillsammans som familj, vi fick tid för återhämtning och reflektion. Det var underbara månader. Vi kände oss även väldigt välkoma på Lanta. Svenskarna är uppskattade turister där, de är till och med den 5e folkgruppen på ön! Många familjer har boende där och återkommer år efter år. En taxichaufför vi hade berättade om familjer han kört och hur de nu är tillbaka med både barn och barnbarn. En ö att återvända till.

Så känner även vi! Efter bara några veckor styrde vi in till den lokala (svenska) mäklaren och för första gången n å g o n s i n kände jag en vilja att spendera min hårt samlade nötter :peanuts: på något annat än mitt ISK. Kanske är det en bra ide att njuta av pengarna här och nu?

Hur vi gjorde får bli en uppföljning, men det var så otroligt sunt att ta en rejäl paus i livet och ge sig själv tid att lyssna innåt. Om du har möjlighet så rekommenderar jag det varmt. Allt möjligt kan komma upp till ytan.

Vi kom hem men en tydlig känsla av att nu är det dags att göra förändringar. Den stora lyxiga villan måste bytas ut mot annat som ger mer energi än det tar. Allt det jag jobbade för som ung börjar tappa sin glans. Karriär, villa, sjötomt osv… Hela tiden nästa. Hela tiden levla.

Nu känner jag att jag hamnat på en en nivå där jag ser mig om och ser bara måsten och energitjuvar.

Mina prylar äger mig istället för jag dem.

Det känns lite som man nyktrat till och lyckas se klart på livet. När bruset försvann kunde jag ta in livet för vad det är.

Jag är SÅ glad att vi åkte. Att vi vågade. Att vi kämpade och gjorde det. Att vi tog tiden för oss.
Tack för att du orkade läsa. Hoppas det kan motivera dig till att göra slag i saken. Oavsett det är du går och drömmer om :thought_balloon:

29 gillningar

Vilken rapport! Tack för inspirerande läsning! :sunny:

2 gillningar

Intressant!

Vad är du sugen på att byta till för boende, med din nya erfarenhet? Ett mindre och billigare hus? En lägenhet som kräver mindre underhåll?

Det sjuka är ju att många företag har drivit igenom att de anställda skall kunna jobba hemifrån, väldigt ofta nästan helt utan ersättning för ökade boendekostnader. Med två barn och två föräldrar kan det ibland kräva 4 rum bara för arbete och läxläsning, hur tänker du kring det?

Jag är i Thailand as we speak. :sunglasses:

Jag rekommenderar det varmt.

Precis som du så sparade jag innan “till framtiden” och visste inte riktigt till vad. :thinking:

Nu är jag i Thailand till slutet av Februari för att skolka från den svenska vintern och det är det bästa jag gjort någonsin.:star_struck:

När jag kommer hem kommer jag vara så motiverad att jobba och spara för jag har ett stort roligt mål att spara till. Thaimouts i värmen.

Du kan ju börja med att gå med i gruppen på facebook. “Svenskar i Thailand” så kan du få svar på många frågor.

Lycka till! Håll oss uppdaterade! :grinning:

2 gillningar

Vad underbart att läsa! :grinning::grinning::grinning:

1 gillning

Låter som att ni haft en härlig upplevelse tillsammans :palm_tree:

Upplever att du berör tankegods kopplat till minimalism. Vore intressant att veta var ni befinner er om 6-12 månader, och om Thailand fortsatt är en pusselbit eller var en enabler på vägen mot en större resa? :blush:

3 gillningar

Kul tråd, man blir inspirerad.
Ni som är i Thailand nu, vad är en rimlig kostnad för en familj med två vuxna och två barn? Inte skolavgifter utan mer som en längre semester, ca 3-4 v. Jag förstår att det finns jättedyra hotell och dyra restauranger, men vad är en rimlig kostnad? 2000 SEK/dag?

Nu bor jag hos min tjej så slipper hotellkostnad men en “vanlig dag” utan något extravagant brukar vi 2 vuxna spendera ~3000 bath per dag så en tusenlapp.

Bra om alla kan käka billig thaimat fast den kan vara stark och kanske inte så barnvänlig? :thinking:

Kolla på youtube om Thailand innan du reser dit. Bangkok är inte perfekt för små barn med luftföroreningar och galen trafik. :fearful:

Försök undvika turistmatställena som är dyrare och ät där thailändarna äter. Kanske lättare sagt än gjort.

Lär er några enkla fraser som ursäkta mig, var finns toaletten. Googla enkla fraser på thai.

Läs på om kulturen. I Thailand är det fult att peka på folk. :point_up:t2:Peka i väderstreck går bra. :blush: Peka inte på Buddhastatyer.

Var alltid lugn. Börja inte skrika så kommer det gå som en dans. ^^

Hej.
Tack för svar.
Så för två barn + två vuxna kanske 2000 SEK/dag + boende?
Ja, barnen är inte så små, 13 och 10 så de löser det mesta.

1 gillning

Tja det dyker alltid upp utgifter (transport, små presenter till dom där hemma, pennor,plåster,solskydd osv.) och eftersom ni är faranger så får ni alltid betala mera. (Inte på 7-11 och resturanger men tuktuk/taxiförare ger en kanske högre pris)

Handla solskydd här i Thailand. Finns på varje 7-11. Mycket billigare än hemma. :blush:

Se till att ni bor inom gångavstånd till en 7-11. Där finns allt ni behöver och öppet dygnet runt.

Du kan med fördel gå med i gruppen svenskar i thailand på facebook. Finns massor av info där. :sweden::thailand:

Ta med flera bankkort så ni kan ta ut pengar. Många banker har en gräns per vecka och kan ni inte ta ut pengar så är det trist. Välj alltid “continue without conversion” när bankomaten frågar. :blush:

Ta inte med svenska kontanter och tro ni kan växla i Thailand. Ni får usel kurs om dom ens vill ha dom svenska pengarna. Ska ni ha med kontanter ha euro eller dollar i stora valörer. :money_mouth_face:

Det är lätt bli lurad så kolla denna videon. Mycket nyttig info där.

Det går att äta bra thaimat för 150-200 bath per person, en öl eller milkshake kostar runt 100 bath och färsk ananas eller mango mindre än så. Håller ni er borta från att hyra vattenskoter etc. så bör budgeten funka bra. Kronans försvagning har dock gjort allt mindre billigt :palm_tree:

Boende finns i alla prisklasser, och jag väljer att spendera generöst eftersom bungalow med charm och strandnära läge är en stor del av upplevelsen för mig. Men det finns även hostels och lägenheter på promenad- eller moppeavstånd för de som vill komma billigare undan.

Ni som gjort detta med barn i skolåldern - vad har responsen från er hemkommun varit? Har ni blivit av med era skolplatser i samband med utlandsvistelsen?

Detta svar fick jag av min kommun:
Ska man åka utomlands kan man som vårdnadshavare antingen ansöka om fullgörande av skolplikt på annat sätt på grund av synnerliga skäl eller anmäla om skolpliktens upphörande på grund av varaktig utlandsvistelse.

För att ansökan om fullgörande av skolplikt på annat sätt ska beviljas måste 2 av 2 kriterier uppfyllas; skolan ska att vara ett fullgott alternativ samt att det måste vara ett synnerligt skäl till varför skolplikten ska uppfyllas på ett annat sätt. För att kunna anmäla om skolpliktens upphörande måste utlandsvistelsen vara 3 månader eller längre. "

Har ni behövt gå igenom samma process? Vad godtags egentligen som synnerliga skäl? Det låter väldigt subjektivt och kan inte hitta några strikta kriterier.

Vi ansökte om fullgörande av skolplikt på annat sätt när vi var till Teneriffa 2 månader 2018. Hittar tyvärr inte ansökan, men vi hade väldigt bra dialog med rektorn på dotterns skola (hon gick i åk2), så det var mer en formalia kändes det som. Även om vi hann bli lite nervösa när vi fick höra att kommunens skolchef skulle godkänna den efter allt var bokat och klart.

Dottern gick på svenska skolan där, och jag och frun jobbade på distans, minns inte att vi hade något dokument/“synnerliga skäl” från våra arbetsgivare, utan bara bra relation/dialog med skolan.

1 gillning

Hej! Vi hade en bra dialog med rektorn innan vi åkte. Vi ansökte och hon sa att hon kan inte bevilja ledighet men att vi självklart ska åka ändå. Det är en otrolig möjlighet för barnen och hon vet att det fungerat bra för andra barn tidigare. Så ja, helst självklart är inte detta. Det är som du säger subjektivt.

Efter vi ansökt och pratat med henne drog jantedrevet igång i pressen igång våren 2024. Vi fick is i ådrorna. Vi sa ingenting utan hörde av oss igen ca två månader innan avresa för att bara meddela när vi är borta så de ska veta det. Det blev lite mer “jag måste bara kolla med min chef” prat från hennes sida men sen kom hon iaf tillbaka med att “såklart kommer det här lösa sig”. Att hon var, som person, positivt inställd gjorde hela skillnaden för oss. Jag vet från andra att det kan vara total motsats.

Det hela är precis som du säger subjektivt. Det beror på vem, vilken familj som ansöker, hur barnet såklart ligger till i skolan, den här specifika rektorns tidigare erfarenheter osv. Listan är lång men den är inte från Skolverket.

Skolan på Lanta är ett fullgott alternativ till svensk skola. Behöriga lärare och hela skoldagar. MEN den är inte godkänd från Skolverket, och det beror bara på vad vårdnadshavare jobbar med.

Det har ingenting med utbildningens kvalitet att göra. Den är bra! Det är för att det inte finns tex ett stort svenskt företag på orten, eller stora forskningsprojekt för Sverige på plats som gör att skolorna inge godkänns. Såhär är det och det är bara att acceptera som lagen är utformad nu… Låt oss säga att det finns utveckling för förbättring.

Så på din fråga, nej vi blev inte av med platsen i skolan. Rektor och lärare var positiva. Nej vi gick inte ledigt. Nej vi hade inget särskilt skäl. Skulle jag göra det igen skulle jag nog välja långvarig vistelse utomlands istället och se till att kunna stanna minst tre månader. Oktober till januari :palm_tree::airplane: lycka till och keep us posted hur det går.

1 gillning

Sen finns det ju den där eventuella möjligheten att resa iväg lite längre. Mer än 6 månader.

Skolplikten regleras i skollagen (2010:800). Den gäller för barn som är bosatta i Sverige, vilket i praktiken betyder att de vistas här stadigvarande.

Om ett barn inte längre vistas stadigvarande i Sverige — alltså flyttar utomlands eller är borta längre tid — anses barnet inte längre vara bosatt här, och då upphör skolplikten.

Det finns en prejudicerande dom, ett avgörande från Högsta förvaltningsdomstolen (HFD 2017 ref. 33) som är relevant. I det fallet var en familj utomlands under en längre tid, och HFD ansåg att barnet inte längre var bosatt i Sverige enligt skollagens mening, och därför förelåg ingen skolplikt längre.
Barnet vistades utomlands i över sex månader och hade därmed inte längre sin stadigvarande vistelse i Sverige. Därmed ansågs inte skolplikten gälla under denna period.

Här finns det ett par ”men” att ta hänsyn till så ska man ge sig på det är det ju inte fel att läsa på en del.

1 gillning