Skulle aldrig vilja resa ifrån Sverige på sommaren, det är ju då det är som bäst här. Reser hellre i januari/februari när det är som värst, gärna till solen.
Men jag håller med om att det har blivit mycket dyrare, inte ens övervägt att resa på flera år.
Kan rekommendera att åka ner till Skåne på sommaren, lite varmare och du kan åka till Köpenhamn över dagen, även om det såklart är svindyrt där också.
De senaste två somrarna har jag varit i Baltikum med bil i omgångar på drygt två veckor.
Hittar du rätt plats några kilometer utanför de större städerna kostar ett rum för två med självhushåll någonstans mellan 20 och 30 euro för ett dygn. Det hjälper prisförhandlingen om du inte ser ut som en bankomat och inte kör en dyr bil (gärna en bil med några decennier bakom sig som du inte behöver köra hem i).
Man måste vara beredd på att folk på landsbygden talar ohjälpsam engelska, men de är verkligen trevliga och hjälpsamma.
Reser mycket i jobbet. En tusing skulle jag säger är bra pris nu för innerstad och hotell (dvs eget rum, hotellstandard, privat dusch/toalett, frukost). Lägger utan att reflektera upp till 2000 på enklare standard i innerstad och inte ovanligt upp mot 2500-3000 om du reser under högsäsong med högre beläggning.
Vid våran senaste resa så planerade min fästmö efter denna guide https://www.ricksteves.com/europe. Vi köpte e bok för det landet vi skulle till, det rekommenderas aktiviteter, boende, mat, transport, tider samt guider till aktiviteterna (tänk typ museum). Otroligt duktig din har fått upp mitt kulturintresse som var högst begränsat tidigare, guiderna tar upp de mest intressanta och för därför aktiviteterna mer tidseffektiva och roliga!
Är just dessa guideböcker något särskilt relevant? Jag har normalt använt Lonely Planet men även provat vissa andra.
Med Lonely Planet var det tydligt att de restauranger som namngavs på mer turistiska platser (typ Prag) var bättre än andra i närheten som vi valde mer slumpvis.
Vissa guideböcker tycks förutsätta ett väldigt avancerat intresse för smådetaljer i olika takmålningar med motiv från bibeln.
Han är väldigt dedikerad, kopplar samman historier från olika museer/platser för att skapa en helhetsbild. Hans tips på boenden gjorde att aktiviteterna var lättillgängliga, de restauranger vi varit har aldrig varit besvikelse.
Han gav även tid på hur man kunde få rabatter till aktiviteterna
Jag har valt Lonely Planet just för att slippa sådant där. Det jag generellt vill göra när jag reser är främst att uppleva ”levande kultur”. Det handlar då om att leva i landet, träffa lokalbefolkning, uppleva platser och miljöer osv. Något museum är väl ok ibland men det blir snabbt mycket av ”sameness”.
Det här med att besöka olika monument, gå omkring och titta på husfasader osv. framstår för mig som ganska meningslöst. När jag var yngre gjorde jag flera sådana resor. Jag trodde att det var så det skulle vara, att det var sådant där som var poängen med resande. Nu vet jag bättre och väljer bort turistfällorna.
Många platser som inte är särskilt turistifierade är oerhört intressanta men behöver få berättelser kopplade till sig. När man har sammanhangen klara för sig blir det helt annorlunda.
Tycker absolut inte att det är värt besparingen man gör om man bor längre från centrum om det man vill göra/se ligger centralt.
Sen beror det förstås på vad man vill se och uppleva. På engelska landsbygden är väl ett litet bed and breakfast det allra bästa men inne i städer föredrar jag absolut de stora opersonliga kedjorna där man vet vad man får. I svenska städer bor jag helst på Clarion eller i nödfall på Scandic så motsvarande kedjor är det jag brukar välja i större städer utomlands.
Tror du ska börja med att kolla vad tågbiljetter / Interrail runt Europa kan kosta
Euron har slagt hårt mot kronan och det spelar ingen roll vad du gör, det kommer kosta mer.
Sedan efter pandemin så har inflationen slagit på hotell, och nu när alla vill resa samtidigt bli det dyrt. De flesta europeiska flygbolag räknar med att 20% fler vill resa nu i sommar än före pandemin… Då har det ju knappast byggts några nya hotell eller nya flygplan…
Tågluff och hotell ger mig flashbacks från 80-talet när man tog in på ett en-stjärnigt (shabbigt) hotell vid Gare du Nord i Paris för 100 francs per natt (1 franc = 1 sek).
De tog i alla fall inte betalt per timme !
Var i Barcelona i oktober -23. Kostade 3000 Kr per natt. Inget märkvärdigt hotell men centralt. Billigare pris längre ut från centrum och längre ifrån flygplats.
Jag fick ett tips från ett hotell där jag bott några gånger. De sa: Boka inte genom någon booking site utan ring oss och boka direkt så får du 15% rabatt. Dessutom kan det vara så att hotellet är fullbokat på booking siterna men det finns rum lediga om du ringer hotellet direkt.
Sist jag räknade på det så var det rimmligaste att flyga ner med billiga flygbolag till norra Italien. Hyra en bil i 2veckor och åka runt till mindre städer/BnB på landet.
Nu var detta till mig och frugan som inte gillar storstäder utan vill ha fina miljöer, god lokal mat och vin till humana priser.
Ungdommar gillar nog städer, jag minns att Budapest var riktigt häftigt och billigt för kanske 10år sedan. Vi flög ner med wizair, bodde i nått lgh hotell och upptäckte staden. Vill minnas att 3nätter med flyg+boende och mat var ungefär jämförbart med att äta ut och gå på krogen i Sverige. Så inte så dyrt.
Frugan drog även till Gdansk med vänninor/systrar för att fira någons födelsedag. Var också väldigt prisvärt och trevligt för en långhelg.
Annars är det väl eurorail kortet och lite vandrarhem som gäller. Det kostar att bo centralt och smidigt för utflykter tyvärr.
€25 ser jag att man får ett rum med två sängar för i Katowice (random storstad) i juni. Gissningsvis ännu billigare om man åker till en mindre stad eller till ett fattigare land.
Tyvärr har Airbnb totalt förstörts de senaste åren, eftersom girigheten kom som ett brev på posten ihop med framgången.
Man får kolla upp väldigt noga innan man bokar, för i slutändan kan det bli lika dyrt om inte dyrare som ett hotellrum och då förväntas man på det städa själv under hot om dyr extraavgift om uthyraren inte tyckte du städade tillräckligt bra och hotellfrukost är bara att glömma.
Mycket synd, eftersom vi tidigare haft väldigt bra erfarenheter av det, men idag är det inte lönt, bättre att bara boka ett hotellrum istället.
Alltså vilka extra avgifter som tillkommer. Nu har väl inte det spridits till Sverige riktigt än, men i ursprungslandet USA är det tydligen vansinnigt så det är väl bara en tidsfråga.