Jag tycker det här låter regelrätt konstigt. Normalt ser man ju vilka avgifter som gäller när man bokar. Hur skulle det kunna vara/bli en överraskning? Jag har både använt Airbnb för att hyra och hyra ut ganska mycket (inom Europa). Dock var det några år sedan sist nu.
De skriverier som du hänvisar till här verkar framför allt påpeka dessa saker:
Man kan enkelt tjäna väldigt mycket pengar via Airbnb. Detta innebär potentiella problem i kombination med en avreglerad fastighetsmarknad.
Airbnb har mer och mer kommit att domineras av rena “uthyrningsobjekt”, alltså inte vanliga hem som hyrs ut tillfälligt när ägaren är bortrest.
Jag skulle spontant tro att om man knutit stora förhoppningar till boendet och betalat mycket så kan man bli besviken. När man, som jag, mer inriktat sig på att hyra billigare objekt har detta problem inte varit lika tydligt.
I Sverige är begränsningarna mot uthyrning en faktor som håller uppe priser och efterfrågan. Den enorma explosion av uthyrningsobjekt som annars lätt uppstår har hållits tillbaka något.
En husbåt! Lite kul och rätt billigt…och sen tillkommer städavgift 290 och serviceavgift på 215 per natt, vilken dessutom ökar om man vill bo fler nätter.
Och då är detta utan dusch eller toalett på flotten, vilket iofs är logiskt, så man får gå 60 meter.
Och då ingår alla avgifter, plus frukost. SEK 1 297 för 1 natt, 2 vuxna.
(Jag är fullt medveten om att en husbåt inte är samma sak som ett vanligt hotellrum, att det förra är mer av en upplevelse men min poäng var ändå den att Airbnb inte längre är så bra som det varit. Sen kan man absolut göra det för upplevelsen, vi hyrde t ex en liten stuga förra sommaren via Airbnb och det var riktigt trevligt. :))
Inte svar direkt på din fråga, men finns där någon ni kan resa med för att dela kostnaderna? Kanske någon av dina föräldrar eller om dottern har en kompis vars förälder du kan fråga om ni ska resa tillsammans? Om du eller någon i sällskapet har tillgång till bil så tror jag att det är billigare att ta bilen än tåg. Då är det kanske också lättare att parera in billigaste boenden längs med vägen?
1000 låter billigt. Sista åren i större metropoler och hotell från övre hyllor är 10000 natten inte ovanligt för vanliga rum. Vill man ha sviter kan man räkna med minst 2-3 dubbla och upp emot 100000 per natt.
Hittar man ett ok hotell för 1000 kronor natten skulle jag tycka det är kap.
Vill man komma billigt undan är vandrarhem bättre än hotell. Skillnad om man åker själv eller med en 12-årig dotter. Sovsal brukar vara ett par hundra per natt. Eget rum, vanligtvis med delat badrum/toalett i korridoren är ju avsevärt bekvämare och fortfarande billigare än hotell. Beroende på ålder och intresse kanske jag skulle försöka undvika “partyhostels”.
Jag tror att det skulle vara roligare att i regel bo på hostel och sedan ta ett par dagar på bättre hotell/resort för att prova. Snarare än att bo på billigare hotell hela resan.
Var i London nyligen då kostade hotellen vi valde mellan de summorna, samma sak i Tokyo som vi åker till nu i början på mars. Men som jag skrev så gäller det hotell av bättre klass och 1000 kronor upplever jag ändå som väldigt billigt om det är ett ok hotell. Scandic och Clarion etc som jag anser är lägsta acceptabla klass kostar väl 1500-2000 per natt?
Svårt att se att man får ett ok hotell i en metropol under 4000-5000 natten.
Gjorde en sökning på London på Hotels.com fredag den 14e mars. Lite random fredag men för att få en överblick. Finns drivor av hotell mellan 2000-4000 som ser centrala och rena ut med bra betyg. Vad ”ok” innebär kan så klart variera.
Ah, du tänker mer centrala “lyxhotell” för 10k natten, det stämmer säkert att man kan hitta sånna. En snabb sökning i Tokyo visar många rum runt 3000 i centrala delen. Söker man sig lite längre ut så hittar man rum för 1-2000, och en timme ut verkar det vara under tusenlappen, utan att för den delen verka skabbigt.
Är man van vid centrala lyxhotell så kan jag förstå att man inte gärna direkt åker en timme ut från stan till ett hotell utan gym eller pool osv.
Själv brukar jag inte känna att jag spenderar tillräckligt med tid på hotellet för att det ska vara värt den extra kostnaden för finare hotell eller svit, men däremot betalar jag gärna extra för bättre läge.
Det handlar väl som skrivits om vad man anser vara acceptabel standard. Jag drar gränsen vid att få med mig bagaget hem utan ohyra i kläderna och att det går att sova någorlunda ostört. Har kompisar som vill hitta superhotell och halva upplevelsen verkar vara att hänga på hotellet.
Kom ihåg att det finns i princip två huvudaktörer sk OTA (online travel agencys): booking.com och expedia. Alla andra varumärken ägs av ngn av dessa.
OTA’s tar 15% och uppåt av hotellen. Så, i princip måste alltid ett hotell lägga på motsvarande på sitt egna pris när man marknadsför via OTA:s.
Hotellen skulle önska man fick saluföra sitt eget pris (lägstapris) på sin egen site. Detta funkar på vissa håll i Europa - men i Sverige har domstol gått på OTA’s linje och det är förbjudet sätta lägre pris på sin egen site. (Om man gör så så straffar OTA’n dig med lägre ranking, synbarhet eller att helt enkelt raderas.)
Så…ta direktkontakt med hotell om du vill förhandla om bästa pris!
Förra vintern jag och dottern åkte till Paris. Hotelrum i 3-stjärnigt hotel för fyra nätter kostade 110 euros/natt. Nu jag kollade för skojets skull priser i samma hotell, priset var 846 euros för fyra nätter (jag testade flera olika datum, ca samma pris).
Jag har märkt att för att hitta vettig hotellrum i vettig pris behövs mycket mer job (och tur) än tidigare - i regel priserna har blivit skyhöga…