Verkar inte orimligt. Vi låg nog dock en 8-10 tusen under det i Italien nyligen, utan hyrbil dock (taxi, buss, metro, tåg istället) och något billigare flyg (2 papp/pers).
Kanske vi låg lägre på dagsutgifterna trots en hel del hyfsat dyra inträden, men min fru är också en fena på att leta upp lokala restauranger som typiskt är billigare (och ofta bättre) än där man som turist ofta hamnar
Jag har kollat resor den senaste veckan också och även bokat två till höst/vinter och kommer inte under de kostnader ni har budgeterat med.
Som chrysos är inne på så är det klart att man kan kompromissa med saker in absurdum men då blir det inte värt det som jag känner, antingen reser jag på ett sätt som gör att jag njuter fullt ut av resan eller så låter jag bli helt. Lättare när man är singel än om man har familj med barn såklart men har ni hittat er nivå på hotell etc så är det nog bara att ta medicinen och betala. Surt att sitta på ett hotell o va missnöjd även om man vet att man sparat ett par hundralappar per natt, det blir en mental kostnad som inte är värt det när man väl är där. De rörliga kostnaderna i form av mat kan ni ju iaf laborera med när ni väl är på plats och ser vilka ställen som ger mest valuta för pengarna.
Håller med, och förvånad över att du är den första att nämna det.
Visst, ska man sitta ner och äta frukost, lunch och middag på en bra restaurang så kan man säkert komma upp i 2000 kr/dag, plus en aktivitet per dag för €50 , men själv tycker jag hotellfrukost och en lagom dyr middag på restaurang räcker. Sen kan man ta något finare 1-2 kvällar under resan om man vill ha den upplevelsen.
Spontant tycker jag det verkar som att folk på utlandssemester helt plötsligt tar på sig rätt dyra vanor kring mat, aktiviteter och transport som de aldrig hade gjort hemma, men det beror ju vad man vill få ut av resan. Intresserad att höra om andra håller med eller tänker annorlunda.
Är 2600 kr per hotellnatt verkligen billigt? Beror såklart mycket på var det är någonstans, men som generell regel känns det som man borde kunna komma undan väldigt mycket billigare i snitt per natt om man stannar såpass länge som 7 dagar och bokar i god tid.
Jämfört med mig och mina resor jag gjort inom Europa så är det boendet och dagskostnaden som framförallt sticker ut med dina siffror mot vad mina resor brukar gå på.
Jag har dock inte rest till Rivieran så på det resmålet har jag inga personliga referensramar.
För mig är läget viktigare än standarden på boendet. Jag väljer att ändå bo hyfsat och vill ha eget rum/egen toa/dusch så inga hostels. 2000kr/dag för övrigt är mer än vad jag brukar lägga då maten generellt sett är billigare i övriga Europa mot i Sverige (om vi undviker Schweiz och Norge) att äta gott behöver inte vara dyrt. Jag brukar inte gå på de dyraste lyxrestaurangerna och brukar även kunna hitta rimliga priser på bra glasviner.
Ni betalar inte orimligt mycket om ni vill ha schysst boende, äta måltider på restaurang och ha bil på Rivieran sommartid.
Så här resar jag betydligt billigare i Europa: Jag åker till billigare destinationer. Har fokus på naturbaserade upplevelser, strosa runt i historiska stadskärnor, matmarknader, besöka något världsarv, ta det lugn, bada och andra billiga nöjen. Ingen hyrbil. Boende med riktigt bra frukost och balkong med utsikt. Det sparar pengar på frukost, lunch och eftermiddagsdrinken utan att tumma på lyxkänslan. Självklart skulle ni spara pengar på att bo på ett enklare hotell och laga egen mat men det upplever jag inte att du efterfrågar. Ni kommer märka vad ni tycker är värt att lägga pengar på och vad som inte är det, så mitt förslag är att ni helt enkelt inte lägger pengar på det som känns ovärt. Jag reser alltid med en vattenflaska, så trist utgift att köpa vatten. När jag reser i dyra länder (typ Sverige) har jag också med mig en termosmugg för te.
Husbyte är mer generellt bra när det gäller resande i Europa. I exempelvis Frankrike är husbyte mycket större än i Sverige.
Det man behöver tänka på då är:
Det fungerar inte att satsa på husbyte på en viss plats utan man behöver vara mer öppen.
Man behöver inte ha ett extremt tjusigt eller ”matchande” objekt även om nivån förstås inte bör vara alltför låg. Antalet sängplatser är däremot en central parameter.
Normalt byter man både hus och bil så det löser båda de kostnaderna. Vid byte med storstad kan det funka även utan bil.
Det är svårt med husbyte på rena semesterplatser under högsäsong. Fokus bör läggas på platser där många har sitt ordinarie boende. Det skulle kunna innebära orter som Marseilles, Nice eller Barcelona. Jag har själv haft byten på gång på de ställena även om just de diskussionerna inte ledde ända fram. Det är en del jobb med att planera det hela och påminner om nätdejting.
En av de stora fördelarna med husbyte är att man inte behöver nöja sig med en kortare period. När boendet är gratis går det bra att stanna två veckor eller mer. Då kan man ta det betydligt lugnare. Om vädret är blandat gör det heller ingenting. Man har ju ett riktigt boende där man kan laga mat, titta på film eller göra andra saker.
Det är ju en helt annan apparat som dessutom kräver att man har ett lämpligt bytesobjekt OCH känner sig bekväm med att släppa in folk bland ens grejer.
Det är som sagt ett stort fenomen i Europa. När det uppfattas som något mer udda/ovanligt skapar det olika hinder som är mer teoretiska. När flera grannar eller vänner redan gör det försvinner de där uppfattningarna rätt snabbt.
De enda objekt som är mindre lämpliga är egentligen hyresrätter där regler normalt sätter stopp. BRF:er kan ha olika regler men de är ofta mer flexibla. De flesta ägda boenden fungerar bra, både vanliga bostäder och stugor. Standarden måste inte vara hög.
Det är ju ingen ”uppfattning” som försvinner att jag måste ha ett eget objekt som jag måste känna mig bekväm med att släppa in okända människor i, oavsett vad min granne eller vänner gör.
När jag gjort husbyten har jag ofta gjort det tillsammans med andra. Det är en annan potentiell fördel. Att hyra ett boende som är stort nog för två familjer kostar en hel del. Det räcker alltså med att någon i ”konstellationen” upplåter ett objekt.
Husbyte är till stor del en aktivitet för välbeställda personer i medelåldern och uppåt. Man kommer ofta till hem med påkostad inredning, originalkonst på väggarna etc. Det är inga hotellrumsliknande boenden som anpassats för att bytas.
Eftersom fenomenet hör samman med högre ålder och inkomstnivå är det vanligt att ha både ordinarie boende och sommarhus. Vissa föredrar att göra husbyten med sommarhus. Det är ett etablerat format om man säger så. Sedan är det inte något som alla gillar. Det beror mycket på att elektronik, apparater etc. ofta är av enklare sort och inte den fullvärdiga premiumnivå som finns i rikare människors ordinarie bostäder.
Vi pratar om två personer, under högsommar, där de flesta hotell brukar ligga nära maxkapacitet. Samt Rivieran.
Sen hänger det mycket på när man bokar. Jag brukar vara väldigt sen med hotellbokning och då blir det väldigt dyrt ibland. Jag har även blivit mer kräsen genom åren och vill då ha bra hotell.
Bra diskussioner och kul med lite siffror och tankar på hur andra gör. Stort tack! Angående vår dagsbudget så räknade jag högt bara och hoppas på att vi inte går så högt men tog höjd för mer. Vi har frukost på de flesta ställena så det är alltså aktiviteter + bränsle + mat & dryck för 1000kr per person/dag
Jag tycker detta känns jättesmart, det är ju egentligen helt onödigt att mitt boende står tomt och att jag dessutom betalar för dubbla boenden under semestern.
Jag fastnat dock i samma känsla av att jag inte vill ha någon okänd hemma hos mig oövervakad. Administrationen på det så blir det nej.
Hade jag haft en sommarstuga så hade den nog varit lättare att byta med någon. Gärna genom någon förmedlingstjänst så det fanns ett nät om något skulle inträffa. Men då ger man ju också bort del av vinsten.