Jag funderar över möjligheten att åka på skidsemester i Sverige med tåg eller buss. Det skulle då bygga på att allting på orten finns inom gång- eller smidigt pendelavstånd och ändå inte blir prismässigt orimligt. En aspekt av att bo på hotell är ju att man inte kan laga mat själv. Det lär dra upp prisbilden för hela vistelsen.
När jag tidigare funderat över den här möjligheten så har Storlien varit ett resmål som jag tänkt mig kanske skulle kunna fungera. Samtidigt handlar det ju om att optimera hela kostnadsbilden. Jag har alltså tänkt mig att leva några år utan bil och om bilen har en marginalkostnad på 5000 kr (eller så) för en veckas semester så finns det ju visst utrymme att ta av.
Är det någon som har relevanta erfarenheter att dela gällande Storlien eller någon annan skidort i Sverige som skulle passa med det här formatet? Jag är alltså ute efter en budgetmässigt optimering och har egentligen ingen preferens för något ställe framför något annat. Frågan handlar om att åka med barn och att det ska passa det formatet.
ser inga problem att ta tåget från ex. Stockholm till Sälen. Det tar 6h och kostar i bästa fall 600-700kr att ta sig dit. Det är klart att det är lite “jobbigare” att handla osv. men är man flexibel så löser sig det mesta. Skidbussen är ju ett alternativ att ta sig rund om man behöver det.
Personligen skulle jag nog tycka att tåg vore ett superbra alternativ om det kändes mera tillförlitligt. Tyvärr känner jag nog att jag inte skulle våga lita på att tåget verkligen går.
Finns arrangerade bussresor till fjällen, kanske är lite dyrare än linjebuss, men man slipper omvägar och massa stopp på vägen. Eller som nån skrev hyrbil.
Frågan handlar inte så mycket om huruvida det är möjligt. Det är det helt säkert, med rätt planering. Frågan handlar om två saker:
Har någon konkret gjort detta och har erfarenheter av en specifik skidort?
Vad funkade bra och mindre bra? Blev detta en ekonomiskt vettig variant?
Har någon räknat på modellen att ta tåget/bussen och jämfört med att åka bil? Här blir ju boendet en viktig grej. Om boende centralt på orten kostar MASSOR och det går att få till lågpris 3 km bort så kan ju bara den skillnaden täcka upp för ev. merkostnaden för att hyra bil en vecka.
Om det finns billigare alternativ utanför Sverige (oavsett land) så vore det förstås intressant men enligt samma format. Kan man få till det ekonomiskt vettigt med buss eller tåg som färdmedel till skidsemester och i så fall till vilka specifika skidorter? För mig handlar allting här om priser så poängen ska alltså vara att tåget (typ) går till skidorten och att man kan gå till stationen till backen. Exakt så behöver det förstås inte se ut men även resor inom länder kan ju bidra till totalkostnaden.
Dra med en kokplatta TILLREDA Portabel induktionshäll, 1 zon vit - IKEA och koka egen pasta. Kör lite burkmat, typ gaulash eller liknande till?
Blir lite som att campa (tänk stormkök) fast i ett hotellrum. Ska inte vara några problem.
Köp riktigt bröd (fullkornsvarianter alltså) å ta med massäck i backen.
Har tidigare gjort skidsemester typ så (Val Thorens). Fast då har hotellrummet haft en litet trinett. Så man har haft 1-2 plattor att koka på. Budgetvänligt.
Då kan man också ta en Afterski utan att fundera på bilen.
Vi åkte tåg till Åre och bodde på lägenhetshotell där frukost ingick och det fanns möjlighet att laga mat på rummet.
Ski in/ski out, så krävdes ingen bil till backen. Vi gick till och från mataffären och för äta på restaurang i ”centrum”. Lite jobbigt pga lutning (hemvägen) efter en heldag backen men korta avstånd.
Funkade överlag bra och skulle göra om det idag. Har man mycket packning kan man ju ta taxi från och till tåget.
Om man sparar på detta kontra hyra stuga + ta med bil får man väl räkna på, men för oss funkade upplägget iaf bra.
Jag har åkt tåg till Åre och det är väl eg. det bästa sättet att ta sig dit iom att det går tåg ända fram. Men då ska man ju ha boende i Åre, och inte någon annanstans. Det går ju att ha självhushåll ändå, iaf i Åre. Har provat sälen också, lite meckigare iom att det är byte till buss sista biten, men annars inga problem. Men begränsningen är väl att det är inte så många skidorter dit man lätt tar sig med tåg. Men går det, så är det en vettig idé.
Tänk också på om du behöver bil på plats, dvs. om ni vill åka runt till andra skidorter eller liknande. Men annars är det ju rätt skönt att slippa bilen. Rätt jobbigt att köra långt på vintern i mörkret också med halka, vilt etc. om du frågar mig.
Vet inte vart du bor men finns väl backar söder om fjällen.Hammarbybacken om du bor i Stockholm!
Billigt i fjällen är nog svårt om man inte kan åka när som helst.
1 veckas skidhyra i Åre för 2 ungdomar +2 vuxna fick några betala 15,000 kr för.
Jag har åkt till Åre (Duved) med tåg flera gånger under lågprisveckor och sparat en bra slant. Att tänka på är att om man har full skidutrustning så vill man inte gå många meter från stationen till hotell/stuga. Vi bokade cirka en kilometer bort en gång, det låter inte så långt när man sitter hemma framför datorn och bokar men det är JÄTTEJÄTTELÅNGT med skidor, pjäxbag och övrig packning.
Jag var med familjen i fjällen frö några veckor sen. Orten som sådan och stugan i sig låg mycket nära allting så i princip behövdes inte bil på plats.
Men då hade vi en smockfull SUV och en takbox full med kläder, prylar och lite mat.
Skidor, pjäxor och hjälmar hyrde vi på plats så det är inte bara det som skrymmer när man har tre barn…
Jag hade nog inte pallat åka kollektivt och släpa på alla grejer, trängas med folk, inte kunna bestämma tider själv, etc etc.
Lätt värt några tusenlappar att hyra en bil om man nu inte har en.
Jag har åkt tåg till Åre två gånger. Båda gångerna sovit på tåget. Ena gången på klassresa, andra gången med familjen. Var då barn så vet inte hur det skilde sig ekonomiskt. Men vi slapp ju ta in på hotell vilket vi annars hade behövt göra då vi bor långt söderut. Väl på plats bodde vi med självhushåll. Hyrde utrustning så inget sådant att släpa på.
Jag åkte nyligen på skidresa till Sälen. Hyrde bil och utslaget på fem passagerare blev det ungefär 1600 per person inklusive allt. Att ta tåg eller buss hade gått på kanske 1200 tur och retur (och sen taxi på det för att inte behöva gå med all packning) så för oss var valet ganska enkelt.
Är ni några stycken gissar jag att tåg inte blir nämnvärt billigare. Speciellt då det begränsar er till att bara hyra boende nära backen OCH nära stationen. Att åka några kilometer ut i byn sparar ganska mycket pengar verkade det som när vi bokade stuga.
Jag hade övervägt att hyra bil istället. Så löste vi det något år. Vi var inte bilfria då men hade köpt en bil för 5 000 kr som inte gick att lita på under längre resor.
Sist vi var i Sälen råkade min son ut för en mindre snowboard-olycka. Efter besök i sjukstugan slutade det upp med att vi fick köra till akuten i Mora (1,5 timmes körväg). När vi var i Branäs för något år sedan åkte jag på öroninflammation och fick köra till en vårdcentral i ett närliggande samhälle. Hade varit rätt så besvärliga upplevelser utan tillgång till bil.
Nu vet jag inte hur Storlien ser ut men ibland är ju den närmsta butiken inte direkt den billigaste att handla mat i.
Sedan är det ju rätt så praktiskt att inte behöva släpa med allt på ett tåg och behöva ta sig till och från stationer. Det kan vara värt en hel del.
Plussar på riksgränsen, tågstationen är verkligen precis vid hotellet och backen. Mysig resa med nattåg också och vagnarna har normalt skidställ där du kan ställa av packningen.
Vi har tagit tåget till Åre med två små barn och alla med egen utrustning. Det går superbra. Vi har två väskor med hjul och kan hiva upp skidorna på väskorna och bara rulla runt med all packning. Väl där har vi bott på holiday club, så tåget stannar ju i princip i receptionen. Budget-tips är att grilla korv i backen och köpa plocksallad eller färdigmat på Ica (som också ligger precis vid hotellet). För oss blev det mycket billigare än om vi hade tagit bilen, trots att vi har en egen bil. Och tåget gick helt enligt tidtabell
Ett annat tips är att ta tåget till Järvsö. Lite närmre än Åre och Duved!