Jag och min familj med barn på 3 resp 7 år planerar en skidresa till påsken 2024. Förra året var vi i Idre fjäll och tyckte om det mycket. Helt ok backar, bra komfort med sittliftar och ok boende.
Jag som person gillar att upptäcka nytt och söka mig vidare varför jag i år överväger att släpa med familjen till Vemdalen istället.
Argument för Vemdalen är att backarna, vad jag kan bedöma, är längre vilket ger mer tillbaka till oss vuxna. Argument mot är en timmes längre körtid och att ungarna egentligen bryr sig mindre.
Jag har tittat på såväl Björnrike och skalet där björnrike verkar erbjuda en del skogsstigar som sjuåringen nog uppskattar. Argument mot är bara en sittlift.
Prismässigt mellan Idre och Vemdalen blir diffen 2-5 tusen kr beroende på boende.
Så till er. Vad säger ni om Idre respektive Vemdalen? Ge mig input. Om ni har erfarenhet av Vemdalen, vilket område föredrar ni och varför?
Ska tilläggas att jag noga övervägt om vi ska iväg men skidresa är en sak som vi som familj verkligen har roligt tillsammans - det är värt mycket för oss.
Hade valt Vemdalen eller Björnrike alla dagar i veckan om det bara skiljer så lite i restid och pris. Man kan åka i båda systemen med samma liftkort (även Klövsjö/Storhogna) vilket medför att man får väldigt mycket variation i åkningen om man är beredd att köra bil en dag eller två. Sen tycker jag att åkningen och det generella utbudet är generellt bättre runt Vemdalen än Idre.
Har varit i Idre någon enstaka skiddag och i Vemdalsfjällen närmare 10 veckor skulle jag tro.
Jag har besökt alla Vemdalen-systemen och bott i både Björnrike och Vemdalen.
Björnrike är tveklöst mest barnvänligt men Vemdalen är enligt mig den bästa helheten.
Går ju besöka alla tre ställena när ni väl är där också.
Idre har jag bara besökt sommartid och tycker det verkar trevligt. Tycker dock vägen dit var riktigt tråkig. Tråkigare än jag minns vägen till vemdalen.
Har besökt både Björnrike och Storhogna flera ggr när barnen var små.
Fina orter.
Jag skulle boka Björnrike!
Snösäkert, bra för barn, del av stort område, både uför och på längden!
Har varit väldigt mycket i Vemdalen. Synnerhet runt påsk.
Skulle beroende på typ av åkning ni är ute efter välja skalet eller Björnrike atr utgå från. Men se till att ta bilen till de andra (inkl klövsjö/storhogna).
Skalet ligger emellan, så blir långt till Klövsjö från Björnrike.
Givet hur vädersträcken ligger så smälter Björnrike rätt tidigt, snön kan bli blöt och tung om solen ligger på ordentligt ett par dar. Klövsjö håller nog längst.
Skalet har flera vädersträck så där bli en mix. Det är också störst. Hade nog personligen om jag inte åkte specifikt med barn valt skalet och baserat på väder valt vilka dagar jag besökte de andra.
Klövsjö har några trevliga branta nedfarter som gärna håller bra underlag en hel dag.
Skalet blir nog snabbast uppåkt men tar inte lika stor smäll av ett par dagar sol om som Björnrike kan göra.
Så vill du carva på hårt underlag efter sol → skalet/klövsjö.
Vi är ofta i Vemdalen med barn. Om ni har små barn som åker gröna backar är Skalet bra då man kan åka sittlift till en lång grön backe där ganska små barn kan ta sig ner rätt enkelt (våra barn åkte själva i den vid 3 år).
Har man inte behov av den enkla gröna backen skulle jag absolut inte välja skalet över påsk. Alltid otroligt mycket köer där trots många sittliftar.
Björnrike har långa och roliga backar, så även om det bara är en sittlift så tar det lite tid att ta sig ner, så därför blir inte köerna så långa. Men åk inte dit för skogsslingan! Den är ofta stängd över påsk. Tror att den bara är öppen på natursnö. Däremot har Klövsjö en skogsbana som brukar vara öppen vid påsk.
Vi var i Idre ett varv förra vintern. Upplevde att vägen dit mycket tråkigare än vägen till Vemdalen (från Stockholm), men det kan bero på att vi är så vana vid Vemdalsvägen. Annars tycker jag att backarna i Idre ligger i nivå med Björnrike ungefär. Gondolen var dock en bra bonus som ju Vemdalen saknar.
Det lutar nog åt att vi provar Björnrike för omväxlings skull.
Idre var vi i förra påsken och jag tycker det var väldigt bra system. Många stolsliftar som matade upp på fjället från alla sidor. Fint att kunna välja sida, men lite korta åk. Gondolen var Nice men kändes lite onödig på ett så litet fjäll…
Grattis till ett bra val- påsk i fjällen alltid bra förutsättningar för bästa semester.
2024 ligger påsken väldigt tidigt vilket annars påverkar förutsättningarna för bästa skidåkning beroende på hur sent på säsongen.
Bilvägen till Idre upplevs som oändlig särskilt den sista timman, i relation till Vemdalen som känns mer tillgängligt & likaså om man väljer att resa kollektivt. Boende i Vemdalen är mycket nybyggt & generellt en hög standard upplever vi. I Idre kan man få något mer prisvärt boende men på bekostad av mer äkta furu genomgående ;-)….
När det gäller själva åkningen så erbjuder båda destinationerna varierad åkning, bra utbud & kapacitet på liftar och till viss del även restauranger. I Vemdalen som du redan sett i svar så är det enkelt med bil att ta sig till andra närliggande skidområden. Ta en dag i Ramundberget, kanske en eftermiddag med tillhörande bad på Storhogna. I Idre så är det väl Himmelfjäll men i skidvärlden inget som kompletterar Idre Fjäll, utan då är det nog mer Turskidor i Grövelsjön på Kalfjället den dagen kidsen är ungdomar ;-).
Jag skulle satsa på Vemdalen men fick jag välja fritt så skulle jag åkt med familjen mot Åre och valt Tegefjäll. Bra åkning, går att hitta prisvärt liftnära boende, enkelt med logistik & bra med restauranger & fantastiskt för alla oavsett ålder & skill på skidorna. Bra afterski för familj likaså - men ta det 2025