Tågluffa genom Europa - Vad får vi inte missa?

Hej forumet!

Jag har som 30 års present fått av min fina sambo en resa genom europa. Vi är mitt i planeringen för vilka städer vi ska åka till, vad vi ska göra och vad vi vill se.

Vi vill såklart hålla nere kostnaderna men ändå unna oss, vi tänker då att vi prioriterar ner boendet och lägger mer pengar på mat och upplevelser.

Våran plan än sålänge är;
Amsterdam->Paris->Lyon->Nice->Venedig->Bologna->Florence->Rom och sedan flyg tillbaka till Sverige.

Vi har koll på couchsurfing, AirBnb och har köpt ett 7 dagars pass via interrail men tänkte se ifall forumet har bra ideer om vad man absolut inte får missa, ideer om att göra det mer budget vänlig mm.

Tacksam för alla tips och tricks :smiley:

2 gillningar

Spanien har rätt trevliga ställen.

1 gillning

Mina topp tre tips för tågluff:

1. Packa extremt mkt lättare än ni tror ni behöver.

2. Ha inte för många stopp.

3. Boka plats på Köpenhamn-Hamburg. Den trängsta flaskhalsen i hela europeiska tågnätet.

10 gillningar

Bara 2st länder (förutom amsterdam då), känns ganska lite för att vara en resa igenom Europa. Samtidigt ska man ju inte stressa heller, och bara ni vet ju vad ni vill se.

2 gillningar

Grattis!
Förra året var mitt finaste tågmål Riva del Garda i norra Italien. Har lärt mig mycket och inspirerats av Tågsemester, gruppen på Facebook. Undvik juli-aug om möjligt…
Elisabeth

2 gillningar

Till att börja med hade jag avbokat interrailpasset, dom är absurt dyra.

Jag reste runt i Europa några månader för några år sen, vi kikade på interrail men kom snabbt fram till att det är fruktansvärt dyrt för vad man får. Vi reste med allt möjligt hyrbil / båt / buss och tåg.

Kortare sträckor åkte vi mestadels buss, Flixbus funkar kanon till detta och kostar en bråkdel av en tågbiljett! Längre sträckor tåg / båt / flyg.

Interrail är bara värt det om man planerar att åka väldigt långa sträckor, som det ser ut på eran planerade rutt så är det väldigt korta sträckor, och jag kan nästan garantera att det skulle vara billigare för er att köpa tågbiljetterna på plats istället för att ha ett pass!

Bara för att ta ett exempel, antaget att ni betalat ~4135kr (352 EUR i skrivande stund på https://www.interrail.eu/) för interrail för 7 dagar = 590kr per biljett i runda slängar.

Bologna → Florence 250-300kr
Florence → Rom 300-500kr

6 gillningar

Ifall ni ska åka redan i sommar så blir det nog svårt om nattåg är med i planeringen, brukar bli fullbokat snabbt!

Värt att komma ihåg att Paris och Rom är riktigt varma städer på sommaren, om man nu tycker om det :sweat_smile:

2 gillningar

Mitt tips är alltid att resa i östeuropa. Det beror förstås vad ni har för intressen men det är betydligt intressantare länder där om man som svensk vill se något som skiljer sig mer från sin vardag.
Och det är betydligt billigare och i alla fall brukade det vara mycket enklare att få plats på tåg utan att boka i förväg (kan ha ändrats dock).
Bosnien, Slovenien och Kroatien är verkligen fina länder med mycket att se och i det sistnämnda har ni också fina möjligheter för stränder om ni vill ha det.
Sen går det även att åka hela vägen ner till Grekland och ta båt över till Italien och åka upp genom västeuropa om man inte vill ta samma väg tillbaka.

Men vi är alla olika, för mig är det betydligt intressantare att äta Burek på en bakgata i Sarajevo än att åka upp för Eiffeltornet.

Vill också tipsa om att vara flexibla så gott det går. Om ni kommer till en plats ni älskar vill ni kunna stanna någon natt extra. Eller om det blir extremt varmt, som det kan bli i sommar, vill ni förmodligen inte vara i en stad utan ta er till kusten.

Nattåg kan vara dyrt men kom ihåg att ni sparar både tid och slipper en natt på hotell.

10 gillningar

Jag slår ett slag för att dra er mer österut. Berlin-Prag-Budapest etc.

4 gillningar

Medhåll på östeuropa. Berlin->Kraków->Prag->osv.

2 gillningar

Jag är ute på tågluff just nu och tycker att interrail är ganska smidigt i förhållande till de som bokat biljetter. Det var helt hysteriskt igår, och det var enkelt för oss att bara klicka i en annan resa istället för att stå i en kö och boka om en massa…
Men, det är säkert inte billigare, men för mig är smidigheten minst lika viktig eftersom jag reser med två barn. Bara tanken på att lämna dom och packningen någonstans för att stå i kö för ombokning av biljetter, eller sitta i telefonkö… :scream:

Ännu så länge inga mer tips än att sittplats är väldigt trevligt även om det inte krävs för resan :slight_smile:
Får återkomma!

8 gillningar

Vi åker: hamburg-Prag-Budapest-Ljubljana-Venedig-München-Heide-park :joy::woman_shrugging:

5 gillningar

Jag har tågluffat vid två tillfällen, båda gångerna i Östeuropa. Det var bra överlag. Dock tror jag att tipset att undvika Interrail är värt att titta på. Det ger inte minst möjlighet att kombinera olika färdsätt. Tåg är trevligt men inte alltid billigt. Buss kan för vissa rutter vara bättre. Att samåka med bil är ett färdsätt som är betydligt mer utvecklat i flera länder, t.ex. via Blablacar. Det är särskilt bra för kortare sträckor. Jag har använt samåkning i Sverige och liftat en del i Östeuropa och har generellt positiva erfarenheter. Det ger inte minst en “lokal känsla” till resan som ofta är rolig.

2 gillningar

Tack för alla fina svar!

Vi har både tid och semesterveckor som begränsar oss i när och hur länge vi faktiskt kan vara ute, så detta blir ju ingen “Europa runt” tur utan mer en “Genom Europa” tur x)

Vi är båda rätt bekväma av oss vilket gör att vi hellre betalar lite extra för att sitta på ett tåg och har en kortare resa än att pressa priserna genom att ta bussar och dylikt. Vi har dock planerat en framtida resa med tält och bil och ta oss genom Frankrikes landsbygd, ja, jag är nog frankofil, men en stolt sådan :wink:

Östeuropa är något som vi ska resa genom, fast en annan gång, så jag tar med mig det ni skrivit och antecknar i våran lilla “framtida resor” anteckning :smiley:

Är det någon som har lite generella tips ang att komma i kontakt med den lokala kulturen så uppskattas det! Vi tänker att Airbnb och Couchsurfing är behjälpligt där då det ofta är lokalbefolkning som hyr ut eller visar runt där =)

Ang packning så har vi begränsat oss till var sin 25 liters ryggsäck, är det lagom @Pareto tror du ?:wink:

Tar gärna emot fler tips! :smiley:

1 gillning

Jag skulle ha tagit en avstickare och tagit Bernina express eller Glacier Express

2 gillningar

Bra jobbat!
Era ryggar kommer tacka er

1 gillning

Det finns en fantastisk Facebook-grupp som heter Tågsemester, där kan ni få svar på ALLT. Trevlig resa!

1 gillning

När det gäller ryggsäck så är det ju det man stoppar i den, snarare än ryggsäcken i sig, som väger. Det funkar säkert med mindre ryggsäck men större lär också gå bra. Det handlar om att använda utrymmet smart och ha lätt packning.

När det gäller Couchsurfing så har jag en hel del egen erfarenhet. Airbnb och Couchsurfing är två helt olika saker och det är bra att ha det klart för sig. Couchsurfing handlar normalt om att komma i kontakt med lokala personer. Syftet är alltså att man ska umgås, inte främst att ”bo gratis”. Det är bra att ha den utgångspunkten för att det ska bli bra.

Couchsurfing är oftast bäst på ”tråkiga” platser, alltså ställen dit turister normalt inte kommer. Där finns ofta ett genuint intresse av att välkomna besökare. Ställen med massor av turister är ofta mindre intressanta. Sedan är ju stora städer blandade. Det finns ju både ”turistkvarter” och helt andra stadsdelar fria från turister.

1 gillning

Apropå ryggsäck så delade jag upp det: en ryggsäck och en rullväska, eftersom jag har en kass fotled och inte våga riskerar för tungt i ryggsäcken. Ännu så länge var det ett genidrag, förutom att barnen gärna sätter sin väska på min rullväska så de slipper bära… (framför allt den yngre förmågan…)
Idag i Prag var det dock mycket kullersten :see_no_evil:
Men men, vad gör inte en stackars mamma mer än att dra väskan med sonens packning på? :woman_shrugging:

1 gillning

Det kan vara smart att ta med sig olika typer av plastlådor och liknande som möjliggör smidig hantering av matsäck. Exakt lösning finns nog flera varianter av men bra att ha med tänket.

1 gillning