Frågor om roadtrip med en plåtis till Schweiz / norra Italien slutet av juni/början av juli

En fråga till er som kan. Vi funderar på att göra en roadtrip i sommar. Till följd av inspiration från er har vi hyrt en plåtis. Men eftersom vi aldrig har haft en sådan, aldrig har campat så känns det skitläskigt. :joy: Eller, kanske scary exciting.

Således några frågor:

• Är 14 dagar rimligt för en resa Malmö - Schweiz - Norra Italien och tillbaka?
  • En plåtis, behöver man stå vid en camping för att det ska fungera?
  • Hur ofta ska jag räkna med att vi behöver fylla på vatten, el och sådant på en camping?
  • Om ja, behöver man boka camping i förväg? Är det fortfarande möjligt?
  • Vad ska jag tänka på som total amatör?

Om du har andra tips på rutt, campingar, ställen eller något helt annat så tar jag gärna emot alla tips. :heart:

12 gillningar

Nu har jag aldrig bilat i Europa men däremot tågluffat i två vändor om 3,5 och 4,5 veckor. Spontant känns 14 dagar kort om tid. Det ändå är en del körande för att komma ner till Schweiz, och sedan tycker jag att man bör stanna minst två nätter vid varje stad så att man har en hel dag att utforska.

PS fotbolls-EM som spelas i Schweiz böjar i början av juli :grin:

1 gillning

Har bara kört ner till Österrike en gång med camper-van så min erfarenhet är begränsad. Men ett tips är i alla fall att undvika motorvägen förbi Hamburg och nedåt Kassel. Så in i helvete med trafik och bara fult. Ta småvägar, softa och boka in campingar i före. Tyckte det var svårt att hitta trevliga platser att stå på i Tysland.

3 gillningar

haha, känns som relevant info. :joy: Hade ingen aning. :see_no_evil:

3 gillningar

Åh, vilket härligt äventyr! :bus::heart_eyes:
Kan ni inte göra en ekonomisk break down på det efteråt och dela med er i ett avsnitt? Typ ”ett rikare liv - vägledning för excelknarkare”? :smiley:

6 gillningar

Har bilat runt i Alperna (med personbil alltså) ett par gånger. Att tänka på är att det kan vara MYCKET TRAFIK under högsommaren på smala vägar. Många stora husbilar som ska fram på de mest otänkbara ställen. Nåt som slår en är att vi har gott om plats i Sverige.

1 gillning

Vad kul! Vi reste mycket runt Europa med familjen i plåtis när jag var liten. Vi har kört liknande sträcka genom Schweiz och till Norditalien. Spontant tycker jag 14 dagar känns lite tight. Skulle lägga på en 5 dagar till kanske på det ungefär just för att det är jobbigt att köra bil långa sträckor och ni som kör ska också få njuta lite av semestern! :smiling_face: kan inte svara på de andra frågorna då jag aldrig kört en sådan sväng själv.

1 gillning

Härligt! 14 dagar är lite tight men full görbart. Sikta på att plöja autobahn på söndagar när lastbilar ej får köra.

Med husbil behöver man sällan stå på camping. Batteriet laddas när du kör och ni kommer ju köra en hel del. Sen beror det så klart om ni har solpaneler och litiumbatteri etc, då kan man stå still länge om vädret är bra. Vattentanken brukar vara på 100L och räcker 2-7 dagar beroende på hur man snålar.

Ladda ner appen park4night där kan ni se camping, ställplatser och andra ställen man kan stå med betyg från community. Även ställen där man kan fylla vatten osv.

Står man på ställplats eller parkeringar behöver man sällan boka bara man kommer fram runt lunch på dagen man ska dit. I schweiz rekommenderar jag starkt Lauterbrunnen och där kan det vara bra att boka camping någon vecka i förväg (se park4night) även om vi fick plats utan bokning i juli.

Vissa campingar är fullbokade långt innan, men vi tycker att möjligheten till spontanitet är det roligaste med plåtis så vi bokar aldrig långt i förväg och klarat oss bra även i högsäsongen.

2 gillningar

14 dagar är lite kort om tid för så lång resa tycker jag. Blir väldigt mycket körande. Man blir trött som förare när man är ovan vid bilen (och kanske trafiken) och soffan till baksäte är ingen höjdare att sitta i för många timmar. Ska ni åka alla 4? Blir rätt trångt att bo i plåtis, Freja är väl tonåring nu?
Vatten får du fylla efter ett par dar, el borde inte va ett problem om ni kör nästan dagligen och får laddning då.

1 gillning

Vad skulle du rekommendera i dagar och resrutt?

Det är 160 mil till Milano (norra Italien). Min känsla är att det är för kort tid, räkna 2-3 dagar ner och lika länge hem. Då är det bara en vecka på plats. När vi är ute med husbil så kör jag sällan längre än 50 mil per dag.
Fyra ovana campare i en plåtis, det ska bli spännande att lyssna på det avsnittet :thinking: Min första tanke: “Är dom galna?”
Försök hyra samma plåtis en långhelg innan så ni har tid att lära känna plåtisen och dess funktioner. Det kan nog spara mycket irritation och frustration. Det kan också lära er att leva trångt, det kräver betydligt mer än att ta sina väskor och checka in på ett hotell längs vägen. De flesta av de vardagliga sysslorna för man göra utomhus. Ett annat tips angående vattnet, se till att ha egen kanna eller vattenslang. Det där vattenmunstycket kan nyss varit inuti någon annans latrintunna, helst om färskvattnet finns i anslutning till toatömningen. Jag gissar att det inte finns duch i den plåtisen. Då kan 100 liter räcka en vecka om ni inte diskar under rinnande vatten. Vi har 100 liter vattentank, det räcker i tre dagar med dusch var dag (2 personer)
När vi körde skottland runt för två år sedan så vi alla plåtisar på campingarna, mycket av tiden går åt att flytta packning. Det är mycket att packningen som inte är direkt åtkomlig eller lättillgänglig.
Ett tips när ni ska till så varmt land är att skaffa silverfilt för att skydda mot den stekande solen när ni sitter ute. Det är en halvgenomskinlig filt som stoppar 90% av solinstrålingen.

Tillägg: Jag är van husbilsåkare men skulle bli tokig i en plåtis, det är alldeles för trångt. Jag vill inte skrämma er men om en person står och lagar mat så kan man inte gå förbi om inte den personen flyttar sig. Många av funktionerna är inte tillgängliga samtidigt. Tex säng ELLER soffa, dom finns helt enkelt inte samtidigt utan man gör om soffan till säng. Hyr den en långhelg och testa, bestäm er sen om ni ska göra en långresa i den.
Titta på dokumentärserien Vanlife, jag tycker den visar väl hur livet i en plåtis är.

5 gillningar

I Alperna är det en hel dags göra att ta sig 10 mil (och ta in utsikterna och stanna till på fina ställen).

1 gillning

De stora avgiftsbelagda tunnlarna förkortar restiden om man så vill.

1 gillning

Glöm inte att Jan utgår ifrån rätt ände av landet så han har ju 6-8 timmar tillgodo på någon som du. :wink:

4 gillningar

Bra prat i Fikatillsammans nyss!
Tänkte skriva redan igår men gör det nu. Du tror inte att det blir väldigt varmt att sova i en plåtis mitt under högsommaren?
Vi har rest till Spanien under 15års tid och vi åker aldrig på sommaren utan på våren och hösten. Vi har själva planer på att resa med husbil men då på våren/hösten när det inte är värmebölja och när det förhoppningsvis inte är lika mycket turister ute på vägarna.

2 gillningar

Har ingen erfarenhet av husbil, men väl att köra på kontinenten. Mitt råd är skippa Italien den här vändan. Ta lite roligare vägar genom Tyskland än bara sträckköra Autobahn, och ta ett vänstervarv runt i Schweiz och se så mycket ni kan.

Ju fler små stopp ni gör på museer, caféer, loppisar och medeltida stadskärnor utan att behöva stressa, desto roligare tror jag ni får det.

2 gillningar

Har åkt en del i hyrd plåtis och California. Jag hade åkt med flyg till Milano och hyrt den där. 2 veckor är lagom men om det finns möjligt för 3 skulle jag vil rekommendera detta i stället.
Kolla appen park4night för bra ställplatz på vägen.
Lycka till

1 gillning

Om det var jag skulle jag flyga till Basel i Schweiz, som gränsar till både Frankrike och Tyskland, och hyra husbilen där det är som mest fördelaktigt. Lauterbrunnen, som nämnts på andra ställen, är en verkligt fantastisk plats med Aletschglaciären på ena sidan av dalen, med en fantastisk järnväg hela vägen upp och sista sträckan med en tågstation inne i själva berget. Piz Gloria finns på den andra sidan och är en roterande restaurang på en bergstopp.

Något helt fantastiskt med Schweiz är deras järnvägar, speciellt Bernina Express som finns med på Unescos världsarvslista; Europas högsta järnväg.

3 gillningar

Åh lyckliga ni har iofs aldrig gjort det, men velat ha en plåtis i många år för att ge mig ut på äventyr :heart:

1 gillning

Hej,

Har en del erfarenhet kring camping i Europa, så nedan är mina erfarenheter och tips, andra kanske har andra idéer :wink:

Är 14 dagar rimligt för en resa Malmö - Schweiz - Norra Italien och tillbaka?
Hur långt räcker 1 000 000 kronor? :wink:
Tiden beror ju helt på vad ni vill göra, för att bara köra sträckan, så är det gott om tid, vill man stanna till och titta på/uppleva saker så kan ju 4 veckor vara för lite.
Det är första gången ni campar, jag hade tagit med lite extra “slack” i planeringen och räknat med ca 3 veckor för den turen. Jag och frun skall ner på liknande trip i sommar och jag räknar med 3 veckor +/- nån dag.

En plåtis, behöver man stå vid en camping för att det ska fungera?

Detta antar jag är extremt personlig smak, men du är väl på semester och behöver inte leva som en student?
Ställplatser ser jag som en nödlösning/pengasparande grej.
Vem vill inte ha tillgång till ett bevakat område med gräsmattor, bord, stolar, duschar, toaletter, butiker osv.
Bilen är bara ett transportmedel, ni vill spendera så lite tid i den som möjligt! Laga mat osv kan man med fördel även göra utanför bilen med gasolkök.
Jag säger campingplatser 100 dagar av 100. Leta fram staden/byn ni vill bo kring på Google-maps, skriv in camping och det brukar dyka upp ett helt gäng.
Gå efter betyg (minimum 4* från Google-användare brukar jag ha som mål), men kolla även recensionerna, ibland kan campingarna få dåliga betyg för att folk inte får avboka gratis osv, sånt brukar jag bortse ifrån.
Om möjligt, be att få se toaletterna innan ni checkar in, säger extremt mycket om standarden på campingen.
Med det sagt, jag har bott på massvis (100+?) campingar runt om i Europa, och 99% av dem håller väldigt bra standard.
Bonus är att många campingar även ligger naturskönt, så man kan ta en kvällspromenad eller gå till byn och äta en glass/middag.

Hur ofta ska jag räkna med att vi behöver fylla på vatten, el och sådant på en camping?

Jag campar med tält (taktält på bilen) så ingen erfarenhet kring detta, men om ni bor på campingar, bör er vattentank räcka väldigt länge. Batterierna laddas väl när ni är ute och kör, så beroende på hur länge ni stannar på campingen så kanske det räcker för det ni gör av med. Annars tar ni bara en plats med el, det skulle jag säga att de flesta har.

Om ja, behöver man boka camping i förväg? Är det fortfarande möjligt?

Nu kör vi oftast lite tidigare på säsongen (mitten/slutet Juni till mitten/slutet Juli, de flesta européer har väl senare semester), så vi har aldrig* bokat innan vi kommer till campingen, det har fungerat bra i nu snart 15år. Tror vi har missat en plats en gång, då kunde vi på närliggandes hotells gräsmatta, funkade fint :+1:
Men kör ni europeisk högsäsong, ring och kolla innan ni anländer. Gör ju hela det spontana med “kolla toaletterna” tricket lite svårare, men värsta fall är det ju bara att tacka nej och åka därifrån och hoppas att någon annan camping har plats.
Worst case, hotell :wink:

• Vi har bokat plats när vi skall till storstads-campingar som ligger i/nära storstäder, typ Paris osv, där kan det ta slut och då är det ibland lite långt till staden från andra campingar.

Vad ska jag tänka på som total amatör?

• Njut av semestern. Det är ingen tävling i att rigga i ordning bilen snabbast osv, bara ta den tid det tar och håll lugnet :blush:

• Räkna med max 5 timmar i bilen per dag (skulle säga att det är ganska mycket), lägg in vilodagar när ni står helt still och bara slappar, gärna då på en camping med pool eller annat för kunna roa sig lite (beror ju helt på personliga preferenser).
    En resdag kan ju innebära nån timme på restaurang, äta glass, plocka jordgubbar, kolla på nån cool sak osv osv, så den kan ju bli lång, men just tiden i bilen bör minimeras så att säga, men samtidigt vill man ju komma fram till målet nån gång …

-Bilen är hög! Tänk på det om ni skall till storstäder, parkeringshus är oftast begränsade till 1,9 - 2,1m. Så antingen googlar ni parkeringen innan, eller så gör ni som vi brukar göra, bo på en camping i närheten och ta kommunalt/taxi till och från staden, så slipper man dessutom noja över inbrott i bilen när den står parkerad i stan.

• När ni kör genom Tyskland (speciellt), vid 1100 tiden när man börjar tänka på lunch, välj “undvik motorväg” på GPSen, så blir ni guidade genom massvis av trevlig små byar som alltid har god och vällagad mat, dessutom till ett bättre pris än Autobahn-ställena.
    Ja det tar extra tid, men ni är på semester …

• I somras missade jag att Schweiz inte är med i EU och inte har (fri) roaming, så Google-maps (?) ledde oss helt enkelt runt landet på väg söder ut, det tog en stund innan jag insåg det :grin: Detta löser man ju enkelt med e-sim idag.

• Testa bilen och funktionerna innan ni beger er iväg, så ni slipper stå 100% hjälplösa om något händer.

• Ni skall campa i Europa, det har miljontals människor gjort innan er, det löser sig!
    Och, folk är alltid extremt hjälpsamma när jag har behövt hjälp med olika saker.

Lycka till och trevlig resa/semester! :partying_face:

6 gillningar