Hej,
Har en del erfarenhet kring camping i Europa, så nedan är mina erfarenheter och tips, andra kanske har andra idéer 
Är 14 dagar rimligt för en resa Malmö - Schweiz - Norra Italien och tillbaka?
Hur långt räcker 1 000 000 kronor? 
Tiden beror ju helt på vad ni vill göra, för att bara köra sträckan, så är det gott om tid, vill man stanna till och titta på/uppleva saker så kan ju 4 veckor vara för lite.
Det är första gången ni campar, jag hade tagit med lite extra “slack” i planeringen och räknat med ca 3 veckor för den turen. Jag och frun skall ner på liknande trip i sommar och jag räknar med 3 veckor +/- nån dag.
En plåtis, behöver man stå vid en camping för att det ska fungera?
Detta antar jag är extremt personlig smak, men du är väl på semester och behöver inte leva som en student?
Ställplatser ser jag som en nödlösning/pengasparande grej.
Vem vill inte ha tillgång till ett bevakat område med gräsmattor, bord, stolar, duschar, toaletter, butiker osv.
Bilen är bara ett transportmedel, ni vill spendera så lite tid i den som möjligt! Laga mat osv kan man med fördel även göra utanför bilen med gasolkök.
Jag säger campingplatser 100 dagar av 100. Leta fram staden/byn ni vill bo kring på Google-maps, skriv in camping och det brukar dyka upp ett helt gäng.
Gå efter betyg (minimum 4* från Google-användare brukar jag ha som mål), men kolla även recensionerna, ibland kan campingarna få dåliga betyg för att folk inte får avboka gratis osv, sånt brukar jag bortse ifrån.
Om möjligt, be att få se toaletterna innan ni checkar in, säger extremt mycket om standarden på campingen.
Med det sagt, jag har bott på massvis (100+?) campingar runt om i Europa, och 99% av dem håller väldigt bra standard.
Bonus är att många campingar även ligger naturskönt, så man kan ta en kvällspromenad eller gå till byn och äta en glass/middag.
Hur ofta ska jag räkna med att vi behöver fylla på vatten, el och sådant på en camping?
Jag campar med tält (taktält på bilen) så ingen erfarenhet kring detta, men om ni bor på campingar, bör er vattentank räcka väldigt länge. Batterierna laddas väl när ni är ute och kör, så beroende på hur länge ni stannar på campingen så kanske det räcker för det ni gör av med. Annars tar ni bara en plats med el, det skulle jag säga att de flesta har.
Om ja, behöver man boka camping i förväg? Är det fortfarande möjligt?
Nu kör vi oftast lite tidigare på säsongen (mitten/slutet Juni till mitten/slutet Juli, de flesta européer har väl senare semester), så vi har aldrig* bokat innan vi kommer till campingen, det har fungerat bra i nu snart 15år. Tror vi har missat en plats en gång, då kunde vi på närliggandes hotells gräsmatta, funkade fint 
Men kör ni europeisk högsäsong, ring och kolla innan ni anländer. Gör ju hela det spontana med “kolla toaletterna” tricket lite svårare, men värsta fall är det ju bara att tacka nej och åka därifrån och hoppas att någon annan camping har plats.
Worst case, hotell 
- Vi har bokat plats när vi skall till storstads-campingar som ligger i/nära storstäder, typ Paris osv, där kan det ta slut och då är det ibland lite långt till staden från andra campingar.
Vad ska jag tänka på som total amatör?
-
Njut av semestern. Det är ingen tävling i att rigga i ordning bilen snabbast osv, bara ta den tid det tar och håll lugnet 
-
Räkna med max 5 timmar i bilen per dag (skulle säga att det är ganska mycket), lägg in vilodagar när ni står helt still och bara slappar, gärna då på en camping med pool eller annat för kunna roa sig lite (beror ju helt på personliga preferenser).
En resdag kan ju innebära nån timme på restaurang, äta glass, plocka jordgubbar, kolla på nån cool sak osv osv, så den kan ju bli lång, men just tiden i bilen bör minimeras så att säga, men samtidigt vill man ju komma fram till målet nån gång …
-Bilen är hög! Tänk på det om ni skall till storstäder, parkeringshus är oftast begränsade till 1,9 - 2,1m. Så antingen googlar ni parkeringen innan, eller så gör ni som vi brukar göra, bo på en camping i närheten och ta kommunalt/taxi till och från staden, så slipper man dessutom noja över inbrott i bilen när den står parkerad i stan.
-
När ni kör genom Tyskland (speciellt), vid 1100 tiden när man börjar tänka på lunch, välj “undvik motorväg” på GPSen, så blir ni guidade genom massvis av trevlig små byar som alltid har god och vällagad mat, dessutom till ett bättre pris än Autobahn-ställena.
Ja det tar extra tid, men ni är på semester …
-
I somras missade jag att Schweiz inte är med i EU och inte har (fri) roaming, så Google-maps (?) ledde oss helt enkelt runt landet på väg söder ut, det tog en stund innan jag insåg det
Detta löser man ju enkelt med e-sim idag.
-
Testa bilen och funktionerna innan ni beger er iväg, så ni slipper stå 100% hjälplösa om något händer.
-
Ni skall campa i Europa, det har miljontals människor gjort innan er, det löser sig!
Och, folk är alltid extremt hjälpsamma när jag har behövt hjälp med olika saker.
Lycka till och trevlig resa/semester!