Jag och sambo (båda är 25år) tänkte fira att vi har en relativ god eknomi, ska gifta oss och planerar skaffa barn om ca 1 år. Vi har tänkt och göra en stor roadtrip genom Europa under vår/sommaren 2023. Vi båda har körkort och har kör bil ibland men har inte ägt en bil på 5+år. Vi har inte heller tänkt att äga bil i längden då vi bor i Malmö och har inget behov av bil i längden. Men för själva roadtripen behöver vi ju det… Så min fråga är om folk som kanske har gjort en roadtrip eller kan något om bilar har tips/idear på vad borde vara det bästa alternativet eller kanske för och nackdelar med varje alternat (hyra/köpa ny/köpa begagnad/lease bil)?
Roadtripen ska vara på ca 2-4veckor, tänkte åka runt bland de centrala europa länder + kanske Kroatien/Albanien området. Majoriteten av pengarna vill vi ska gå på själva upplevelsen så vi vill spendera så lite pengar på själva bilen så den bör nog inte kosta mer än 20-30 tusen,har dock ingen anning om detta är rimligt eller inte?
Jag skulle hyra. Det är bra att kunna välja en lite bättre bil om ni ska åka långt. Inte kul att ligga på autobahn med en bil som har svag motor och låter mycket. Det landar på nånstans mellan 8-12000 för en månad att hyra.
Dock väldigt viktigt att ni kollar vad som gäller med hyrföretaget när ni ska köra utomlands. Det kan vara så att de behöver veta vilka länder ni ska köra i av försäkringsskäl mm. Ofta får man betala lite extra för att köra en bil utomlands när man hyr (typ några hundringar per vecka).
En del hyrfirmor kräver att man kommer in och låter uthyraren kolla av bilen efter ett visst antal körda mil. Det skulle kunna bli rätt osmidigt om inte det lokala uthyrningskontoret vill ta över ansvar och kostnader från ursprungslandet. Skulle gissa att det mer eller mindre är vattentäta skott mellan exempelvis Hertz Sverige och Hertz Kroatien.
Skulle jag gjort samma sak hade jag nog valt att köpa en bil som jag kunnat köra utan oro och sedan sålt den igen när jag inte längre hade behov av den.
Ok tack, har du hyrt bil från någon firm och eller kan rekommendera någon firma? Är som sagt helt nybörjare på bilar osv, vad menar du med en bättre bil? Något som är max 5 år gammalt t.ex?
De allra flesta hyrbilar är nya. Om ni däremot köper en bil lär det vara en äldre bil. Om ni hyr, ta inte den billigaste med liten motor när ni ska köra långt. Ta en med lite starkare motor. Ta dock inte en stor bil eftersom det är mycket smala gränder i en del byar, särskilt i södra Europa.
Jag har en skåpbil (caddy maxi), det har varit riktigt bra när vi har roadtrippat några veckor då och då. Vi har då ställt in en säng i bak och sedan lagat mat och allt utanför på ett stormkök. Det vi kännt är fördelen med en skåpbil mot en husbil har varit att man kan stå på alla parkeringar där det är campingförbud utan att någon märker att man campar. Den drar inte heller så mycket, är inte överdrivet stor och vår är också relativt billig. Angående storleken gäller det bara att den är tillräckligt lång så att den säng går in i bak. Nackdelen kan möjligtvis vara att det låter lite mycket när man kör fort, men det är det värt enligt mig!