Jag har en dröm om att köpa husbil om Max 5 år. Jag har ALDRIG haft koll på
Pengar, dom har bara varit en plåga som aldrig räckt en hel månad. Jag har 1,5 år kvar på min skuldsanering men bara 6 månader att betala. Nu vid 52 års ålder och med vuxna barn har jag äntligen lyckats få ihop en budget som funkar. Kan även spara mellan 200-500 kr /månad . Fortfarande förstår jag inte allt med ekonomi men är glad över att slippa undra hur jag ska ha pengar till mat sista veckan i månaden och liknande små saker.
Jag har verkligen kämpat i ca 1 år för att få ihop det och det är först dom sista 2 månaderna jag fått det att fungera fullt ut … dvs jag har i princip 0:- som sparande och absolut 0:- i buffert.
Har jag nån chans öht att nå min dröm om husbil eller ska jag lägga ner den
Har du något hum om hur mycket pengar du kommer få över per månad efter skuldsanering som du kan spara?
Vad tänker du dig för prisklass på husbilen? Kontantköp eller låna och bara betala kontantinsats?
5 år är ju relativt kort sparhorisont så det du kan spara hade jag satt endast på sparkonto med insättningsgaranti och med ränta. Möjligtvis 20% i en global indexfond i några år.
Första prio bör dock vara att skaffa en buffert ASAP! Detta bör går före allt annat sparande och konsumerande.
Drömmen om en husbil är bra, och förmodligen något som kan hjälpa dig att hålla din motivation uppe! Du har precis börjat få till en förändring, så gör vad du kan för att hålla i detta. Skulle du kunna skriva lite om hur din månadsbudget ser ut idag? Vilka intäkter och utgifter har du varje månad, och vad har du gjort annorlunda sista tiden för att kunna spara lite varje månad?
Eftersom jag betalar ca 1600 till skuldsaneringen nu kan jag ju räkna med att jag har den summan ”över” när saneringen är slut, dock har jag några privata skulder att betala också. Men dom finns det inga tvingande betalningsplaner på så jag skulle som exempel kunna dela summan mitt av, mellan spar och avbetalning.
Min drömbil ligger på 500.000 men den är ny och absoluta DRÖMMEN, jag kan även tänka mig en begagnad på ca 200.000
Jag tänker att oavsett så hinner jag inte få ihop hela summan så kontant + lån är nog enda möjligheten.
Men det tar lite emot att skaffa nya skulder när jag precis blivit av med allt jag levt med sedan jag var 20 typ…
Okej då förstår jag. Om du inte har möjlighet att sänka utgifterna och/eller öka inkomsterna så ser det ju lite tajt ut, det för det faktiskt. Om du dessutom då har andra lån kvar att betala.
Jag skulle nog sikta på att faktiskt även göra mig av därmed de privata lånen först. Så att man står på egna ben och inte är beroende av någon annan. Det sänder också goda signaler tänker jag till långivaren och en skön känsla för dig själv personligen.
Har du bolån? I så fall kanske det finns möjlighet att baka i en husbil i det om det finns utrymme att öka det lånet. Jag förstår dock att du inte vill ta nya lån efter detta, och det är en sund inställning trots allt tycker jag.
Istället för att köpa en husbil, så kanske du skulle kunna låna/hyra en någon sommar då och då?
Annars är det nog helt enkelt att vänta längre period än 5 år samt försöka öka marginalerna i ekonomin så att du kan spara mer som gäller.
Nej inget bolån, bor i hyresrätt… det KAN ju vara så att jag kan flytta till mindre men än så länge har jag vuxna barn som bor hemma. Lite kanske det ändrar sig med lägre hyra men å andra sidan minskar ju inkomsterna också, eftersom iaf en av dom betalar hemma nu.
Jag har funderat på att hyra men det låter så dyrt med 7-8000 för en vecka . Jo jag vet att äga bilen också kostar en hel del …
Testa hyra en period! Kanske har du någon i din omgivning som har en husbil eller vagn du kan låna mot en platta öl eller ett par flaskor vin? Billigt sätt att testa livet i husbil och få ett hum om hur det är och lite insikt i vilken typ av bil du vill ha
I mina utgifter räknar jag in allt utom sparande, alltså även mat och min hobby
Jag sparar från dom tusen som blir över men eftersom jag inte har nån buffert blir det alltid nåt ”hoppsan!” - denna månaden var det dammsugaren som inte ville vara med längre, förra månaden var det bilen … ja, du fattar:-)
Ja, jag måste ha bil eftersom det inte går några bussar :-/
Sån tur har jag tyvärr inte men jag var mycket ute med husvagn när jag var yngre så i princip vet jag vad det är men jag ska absolut överväga att hyra …
Fast det känns som att när jag lyckas få ihop 7-8000 så vill jag inte slösa dom på bara en vecka
Glömde svara på din sista fråga där … det jag gjort annorlunda är att jag helt enkelt inte handlar nåt jag inte behöver. Ett typ av köpstopp kanske men jag vill inte sätta den etiketten för då blir det ett förbud och jättejobbigt. Så jag undviker helt enkelt alla affärer utom livsmedel
Har du varit ute med hus bil och rullat nått? Själv så fick jag möjligheten att testa under 3 sesonger, svärföräldrarna hade en. Jag kom fram till att jag föredrog husvagn så jag kunde ställa av den på lugna och vackra platser för att sedan göra utflykter med bilen i området.
Blir också billigare med husvagn. Med detta sagt så vill jag inte sprida negativitet kring din dröm. Men testa gärna lite innan du investerar ett par hundra tusen.
Spenderar ett par hundra tusen. Även om det är trevligt med husvagn eller husbil så är det inte en investering. Vi kan inte förvänta oss att vi får tillbaka det insatta beloppet + avkastning när vi köper en husbil.
Om du är händig och klarar av lite risk för strul längs vägen borde det inte vara omöjligt.
Jag skulle dock rekommendera husvagn. Jag har ägt två och de dyraste gav jag 20.000 Sek för och sålde för exakt samma pengar ca 8 år senare. Den var 30+ år gammal när jag sålde den. Allt fungerade. Inget utbytt annat än däck mm. Allt annat original.
Man behöver inte försäkra den. trafikförsäkring går på bilens. Bilen jag drog med var värd ca 20.000 den också. Bra med 2 liters motor med turbo. Äldre Volvo eller Saab kanske. Jag brukar montera krok själv om det saknas. 2000 Sek brukar delarna kosta.
Husbil är svårt att hitta för mindre än ca 80.000. typ slutet 80- tal. Många håller liv i sina länge. Reservdelar kan vara dyra. Och ex beg motorer är riktigt dyra. Räkna med rejält mycket högre kostnader och mer att serva.
Att köra med släp var lite trixigt men man vande sig som man gör med allt annat
Jag tänker att oavsett vad du bestämmer dig för att köpa så blir det ett fantastiskt sätt att tillbringa semester och helger på.
Var inte för hård mot dig själv med tidshorizonten utan se det som ett mål att jobba mot så når du det tillslut. Och framför allt får du sen många år av nytta/glädje av din husbil.
Det går ju att njuta av husbilsliv på enklare sätt, medan du sparar en längre tid. Varför inte börja med att hyra en husbil nån vecka per sommar tex! Så slipper du dessutom alla kringkostnader med reparation, besiktning, skatt, försäkring osv. Och så kan du satsa på kunna köpa en egen lagom till pensionen istället
Hur kommer ditt användandemönster se ut tänker du, och hur mycket trior du att du kommer använda en husbil per år? Bara räntekostnader för en begagnat husbil på ett lån på 200 000.- kommer ju landa på över 8000:- per år (om räntorna sjunker en bit ner mot pre-inflationsräntor, i dagens ränteläge pratar vi nog uppemot 15000 per år, och sen tillkommer underhållskostnader och värdeminskning.
Just den här meningen gör mig lite orolig, kanske beror på hur jag läser den. Tycker nästan att du likställer dessa privata lån som oviktiga. I mina öron (ögon) framstår det som att du kommer prioritera konsumtion, d.v.s. köpa husbilen vs. göra dig kvitt lån.
Du kommer onekligen från en tuff ekonomisk situation, där din prioritet är att städa upp din ekonomi. Gäller även de privata lånen.