Inget är hopplöst om man vill gå långt
Dock finns det sura känslor med kostnader som kommer med tiden. Vill man göra det bästa av det så ska man nog tänka 3 gånger innan kontot är tomt.
Jag tänkte också på denna. Hur mycket har du kvar i privata skulder, och till vilken ränta har du på dessa? Om sparandet ger sämre avkastning (högst troligt) är det ju en mycket bättre idé att först betala av skulderna innan du börjar spara (såklart är det bra att ha en buffert, men att bli av med räntekostnader bör vara högsta prioritet före du börjar spara).
Vill du ha ett ärligt och rakt svar?
Jag tänker lite annorlunda än de flesta här.
Jag tycker du skall/bör fokusera till 100% på att försöka öka dina inkomster .
Om du kan öka inkomsterna med några tusen per månad så kan det förändra möjligheterna att spra radikalt.
Rakt svar: Nej, din dröm är inte ouppnålig, men den är ju helt orealistisk i din nuvarande livssituation och utan massiva förändringar. Du är en låginkomsttagare med så små marginaler att du inte klarar den minsta lilla motgång ekonomiskt. Kapitalet du får över som ska sparas för att senare köpa en husbil (vilket skulle ta runt 100 månader minst), skulle knappt täcka fordonsskatten om du råkade äga en sådan redan idag. Därutöver ska du betala försäkring, bensin, och reparera en växellåda för sisådär 50k lite plötsligt en trevlig vårdag vilket för dig i nuläget skulle betyda att du fick ställa bilen i ett antal år för att spara ihop pengarna till verkstaden.
Jag har själv funderat på husbil, med en inkomst flera ggr större, och stort kapital sparat, men kommit till slutsatsen att det är ju skitdyrt.
Du måste ju ha möjlighet att skaffa ett jobb med bra mycket högre lön om du vill hålla denna drömmen vid liv. Grannungen som inte orkar plugga sökte jobb på en fredag på ett vårdhem och började jobba på måndagen, med 24 i ingångslön och möjlighet att jobba i sort sett närsom helst.
Ta några år och dra in några tusen extra i månaden och det går bra mycket snabbare att förverkliga drömmen.
EDIT: Fick för mig du hade 21 brutto. Så inte så illa som jag trodde. Ändock, du har noll utrymme redan nu, och behöver således öka dina inkomster oavsett för att göra detta realistiskt.
Jag tycker att folk inte är raka här. Det finns ingen anledning till det. Du skriver ju en ärlig fråga och förtjänar ett ärligt svar.
Din dröm är absolut ouppnåelig och du har INTE råd att drömma om en husbil. 1. Du tjänar för lite. Alldeles för lite. 2. Som du skriver själv, du har dålig koll på pengar. 3. Husbilar är dyra i inköp, dyra att försäkra, skatten är svindyr och att serva är inte ett dugg billigare. 4. Husbilar är ett lyxnöje för folk som verkligen verkligen har råd. Du verkar inte vara där. 5. Du behöver en buffert för att ha en husbil, det har du inte heller.
Att tänka: “jag lägger 1600 i skuldsanering nu och när den är klar så kan jag lägga den på husbilen i stället”. NEJ. Hör du inte hur dumt det låter. Det är som att du varit med i “lyxfällan” och inte lärt dig något. Köp du dig en husvagn för 10 000 kr i stället och ge dig ut på vägarna. MVH Sven
Jag håller med dig, Sven snickare. Jag vill inte vara den som krossar drömmar (utan fortsätt för all del att drömma om husbil). Men det känns som orealistiskt att köpa en dyr husbil när du knappt har råd att hålla den vanliga ekonomin flytande. Det är ingen mänsklig rättighet att köpa husbil och jag håller med som nån tidigare skrev: prioritera att betala tillbaka samtliga skulder, även de privata. Bara för att det inte finns några tvingande betalningsplaner hos dina vänner, så kanske de när en dröm som de vill uppfylla men saknar pengar som du har lånat av dem.
Livet kan ibland vara en kamp och du verkar ha gjort en fantastisk ekonomisk resa och tagit dig ur stora skulder. Gör inte liknande misstag igen.
Hade jag lånat ut pengar till en vän, och denne sedan väljer att lägga pengar på hög för att köpa en husbil istället för att betala tillbaka skulden, hade denne vän fått ett rejält tjuvatag på sina bröstvårtor tills denne överlämnat sitt bankID till mig och jag kunde ta över ekonomin.
Kan du tänka dig att bo permanent i husbilen och således göra dig av med dina nuvarande boendekostnader?
Att drömma är bra och motiverande och alla drömmar behöver inte vara realistiska eller uppnåeliga.
Vad det gäller drömmen om husbil, vad är det som lockar dig med att ha en husbil? Och finns det något sätt för dig att kunna ta del av det du söker utifrån dina nuvarande förutsättningar? Om det t.ex. (jag känner inte dig och vet inte vad du gillar utan detta är bara ett påhittat exempel) är friheten i naturen som lockar, tanken på att övernatta någon natt vid en naturvacker sjö under sommarsemestern istället för att sitta i lägenheten så i väntan på att realisera husbilsdrömmen på något vis, skulle det fungera med att tälta?
Mitt svar är att din dröm om att åka på semester i husbil kan vara möjligt men att jag tror du ska ändra hur du tänker kring det.
Jag ska använda min erfarenhet om några års erfarenhet inom finans och innan det många års utbildning kring hur man får maximalt utbyte från begränsade resurser för att get dig en möjlig väg
. Helt gratis som omväxling från min vardag.
Kostnaden
Köpa husbil begagnat: 200 000 kr (utan lån):
- Håller 10 år: 20 000 / år + försäkring och reparation
- Håller 20 år: 10 000 / år + försäkring och reparation
Spara i åratal och kanske en dag har du en chans, eller se alternativ rubriken nedan.
Med lån:
Nej, helt omöjligt du tillintetgör din ekonomi igen till ingen nytta.
Alternativt
Årsbesparing 1 600 * 12 = 19 200
'- En slant för de privata lånen
'- Hyr för (enligt din egen beräkning) 7000 - 8000 kr
'+ Spara mellanskillnaden i 50% sparkonto + 50% indexfond.
Kanske 50% till privata skulderna och 50% till sparandet raden ovan.
Fördelen är att du kan åka på semester i husbil redan nästa år och du har pengar över. Efter ett par år har du till och med ett litet kapital som ger lite avkastning.
Du kommer kunna upfylla din dröm och ha det bättre ställt efter att du betalat din semester än vad du har det nu.
Du kommer också ha mer “makt” över din egen vardag. Om 5 år kan du se dig i spegeln, eller kanske till och med nästa år, och tänka att du skulle kunna åka på en spontan husbilsutflykt utan att ha ett enda lån på grund av det men att du väljer att vänta tills du sparat ihop de där 7000 kronorna detta året också så du kan se dig i spegeln nästa år också och inte ha en skuld på grund av din dröm.
Så tänkte jag också. Jag irriterar mig på dom som är långsamma och har svårt att inte köra för fort. Men Att dra husvagn på semester är något annat OM man har en bra stadig bil. Man får avspänd lunk. Vi åkte långt. Ända ner till Italien.
Man får köra 80 i Sverige men att sätta farthållaren på säg 87 gpsfart brukar gå bra det också. Dragbil med fulltrycksturbo går det fint att köra om med när man behöver. (Testat en resa med en sämre bil utan turbo med svajig bakvagn. Det var Hemskt. Körde inte om något på 3 veckor och otäckt wobbel kom vid 80 km/h) .Jag hade en hyfsat lätt 1100 kg vagn. Inget wobbel från vagnen om man har vettig bil med bra däck med högst 55 profil. I Österrike fick man köra 100 på motorväg. Gick helt stabilt.
Din dröm är inte i linje med din ekonomi/dina möjligheter. Välj en annan dröm! (T ex att vara helt skuldfri, med klok ekonomi där det finns en ordentlig buffert och en realistisk budget för dina semestrar.)
Allt är möjligt ge aldrig upp och sluta aldrig!! Att kämpa och tro på din dröm.
Grattis och bra kämpat med att du är där du är med din ekonomi. Men vad jag tycker saknas i din dröm är VAD du ska ha husbilen till. Jag ser den som ett (ganska dyrt) verktyg för att uppnå något annat t ex resa. Eller är det för att bo billigare och avyttra nuvarande boende och bil. Är en husbil för x tusen den smartaste vägen för att nå slutliga drömmen med den ekonomiska situation du har?
Din dröm är definitivt inte omöjlig att uppnå, men du behöver ändra saker i ditt liv och antagligen försaka andra saker som är viktiga för dig och som ger dig glädje. Det skulle krävas uthållighet över år med ett väldigt aktivt och målinriktat sparande. Du skulle behöva spara ca 4000kr/månad i 5 år utöver att du behöver betala tillbaka dina lån för att kunna köpa den som du beskriver som begangnad och ha en buffert för att kunna använda och reparera den om något händer.
Att lyckas spara 4000kr/månad kan du göra genom att t.ex. börja arbeta alla lördagar någonstans eller skära ännu hårdare i vad du spenderar pengar på.
Ta inte ett nytt lån för att köpa den, det kommer göra att du inte kommer kunna njuta av den som du tänkt när du väl är ute och reser.
Till TS @AL72
Skit i jantelags typerna som skall tala om för dig hur du skall hantera din dröm…
Det gäller att drivas av sina drömmar, vakna upp varje morgon och se den komma närmare.
Här är tiden din vän. När du väl har sparat ihop några 100.000 så är husbilen som nu kostar 500.000kr betydligt billigare.
Tycker inte det är någon in tråden som velat TS något dåligt, utan baserat på de förutsättningar som TS beskriver tycker jag hen har fått goda råd. Klart, drömmar ska man ha men det får inte heller hindra en från att se sanningen.
TS säger att hen vill ha husbil om MAX 5 år. Hen har dock mellan 6-18 månader skuldsanering kvar. Under dessa 6-18 månader har hen ingen möjlighet att lägga undan några som helst pengar. TS skriver att idag går hen plus/minus 0kr varje månad.
Därutöver har TS även några privata skulder som han nämner, framgår dock inte hur mycket, avbetalningstid etc.
Rent konkret innebär det att TS kan tidigast börja spara om 6-18 månader, och då “endast” 1600kr/månad. Jag säger endast då jag lägger det i relation till objektet hen vill köpa för 200 000 - 500 000kr.
Det är bara att börja räkna, ponera att TS vill köpa en begagnad för 200 000kr, bilhandlaren går med på 15% kontant och resten på avbetalning. Ränta 8.5%. Om TS ska lägga undan dessa 1600kr som frigörs av att hen längre ej har skuldsanering så tar det TS 19 månader att få ihop pengarna. So far so good.
Via bilfirman tar TS lån på resten, 8.50%. Bara räntan på den summan (170 000kr) så ligger den på 1204 kr/månad. Därutöver ska husbilen betalas av, låneupplägget är 170 000kr på 84 månader = 2024kr per månad.
Så avbetalning och ränta hamnar då på totalt 3228 kr/månad.
Redan nu, om TS inte ändrat sina inkomster under tiden, så hamnar hen återigen i ekonomisk knipa. Och då har jag inte ens tagit hänsyn till försäkring, service & reparationer, drivmedel etc. etc. etc.
Mvh,