Vi är inne på samma tankegångar som Olydia beskriver. Skillnaden är att vi vill ha dubbla långbäddar bak vilket ganska få 6m plåtisar har. (De flesta har dubbelsäng på tvären längst bak vid den längden) Finns betydligt större utbud om du går upp till 632-690cm men då blir de lite större för parkering och kan bli tillägg vid färjeöverfarter osv.
En plåtis verkar ha betydligt mindre risk för fukt än traditionella.
Besöker man handlarna beskriver de att det senaste året/åren varit stort sug och ökad efterfrågan på Plåtisar. Ofta har de inte så många att välja på och de säljs ofta snabbt. “Vanliga” husbilar finns det däremot ganska stort utbud utav, både nya och begagande.
Väldigt många husbilar bygger på Fiatchassi där de kom med “vanlig automatlåda” till årsmodell 2020 om du funderar på sådan. Annars på äldre bilar är det växlingsrobot. Dvs en robot som växlar en vanlig växellåda. Enklare uppbyggd och gör de ganska långsamma att växla och inte så lämpliga/enkla att kryp/smygköra med i stressiga situationer.
Observera att det är rejält hög skatt första åren MEN du kan ställa av den med 4 dagars karenstid regelbundet för att hålla ner skattekostnaden.
Säng ÄR jätteviktigt att den är skön, håller med.
Euro 6 motor vill du ha (kom ca 2016) då vissa städer kräver det för att få köra in.
Cykel kan man även ha på en dragkrok med vanligt löst cykelställ. Du vill egentligen inte ha något fast monterat baktill så bilen blir lite längre än 6m. Då faller liksom en del av konceptet/fördelarna att hålla sig under 6m. Går oftast att förvara cyklar invändigt, åtminstone tillfälligt vid båtöverfarter osv.
Ska du driva något mer effektkrävande som airfryer, AC, Micro eller liknande så görs det bäst stående ansluten till 230V eller med elverk. Ett 12V batteri töms väldigt snabbt med en inverter 12-230V. I teorin tömmer du ett fullt 100Ah batteri på 30 min om du kör en 1500W 230V apparat med en inverter med 60% verkningsgrad.
Kompressorkylskåp drar mindre ström men jag tror då inte att de går köra via Gasol. Därför blir solceller och kanske ett extra batteri extra viktigt i så fall.
Räkna med att allt inte är perfekt/tiptop på en husbil/husvagn. Alltid nått som sitter lite snett, är löst eller lite trasigt känns det som. Gäller i princip oavsett om du köper en ny eller begagnad! Eftersom allt är lättviktsbyggt är det ofta klena konstruktioner på olika saker i bodelen.
Alla tillval på nya husbilar är dyra. Så vill du ha mycket utrustning är ofta en begagnad betydligt mer prisvärd.
Köp inte en hemmabyggd om ni inte kan/gillar att skruva själv.
Finns även husbilar baserade på MB och VW chassi. De är mer sällsynta och ofta lite dyrare.
Finns också de baserade på Peugeot/Citroen/Ford men även de är betydligt ovanligare än Fiat.
Är du/ni allergisk se upp då ganska många har haft hundar i de.
Lite större motor är alltid trevligt men avstå helst från de som är chiptrimmade i efterhand. (Blir aldrig samma sak hållbarhetsmässigt & utsläppsmässigt som de från fabrik med högre effekt). 130hk som många har räcker till på en mindre husbil/Plåtis för att hänga med i trafikrytmen men omkörningarna blir inte blixtsnabba om man säger så. Har man däremot 170-190hk så blir det genast trevligare men det blir fortfarande inte som en personbil eftersom en husbil ofta väger dubbelt så mycket som en vanlig bil. Så viss är det trevligt med hk men det mesta funkar. Söker man en med större motor sjunker utbudet snabbt.
3,5 ton ger lite begränsad lastvikt MEN då får alla köra de oavsett när man tagit körkort, de räknas som personbil överallt i olika sammanhang och håller också högre 2:a handsvärde. Observera att tjänstevikten som anges är bil i grundutförande utan tillval, utan passagerare, med tomma vattentankar, utan det ni vill ha med er osv. Så 400kg lastvikt låter kanske mycket men är egentligen inte så mycket. 250kg lastvikt är väldigt lite osv.
Ska ev barn eller barnbarn med så tänk till så det blir en praktisk lösning. En säng som sänks ned och spärrar stolar/sittgrupp framtill gör det t ex svårt att använda säng/stolar samtidigt.
Hög bil kan ju ställa till det vi förvaring beroende på garagehöjd och i vissa trånga passager i städer osv. 260-290cm helt ok men när de börjar vara över 3m så börjar det bli lite högt. (Tänk även på uppstickande AC, ventiler, takluckor osv.
En husbil med 2,3 m bredd och längd på 7-9m kan upplevas både svajig när man kör i sidvind och otymplig i städer och på trånga bergsvägar. Där har Plåtisen sin styrka med bredd på 2-2,1m och längd på 5,5-6,5m. Även bränsleförbrukningsmässigt blir det skillnad på en fullstor eller en Plåtis, framförallt om man vill gasa på lite snabbare tempo.
Stor husbil är trevligare när man väl står på en plats kan breda ut sig med markis, möbler osv. Då blir också smidiga utvändiga förvaringsfack/luckor/garage värdefullt. En Plåtis är smidigare när man vill flytta sig ofta och kanske mer ser husbilen som en mer utpräglad sov/matplats. Då kan å sidan de öppningsbara bakdörrarna vara ett stort plus för att t ex ställa in backar med fritidsgrejor, cyklar osv.
Är man bara två personer känns det ofta som förvaringen räcker till i de flesta husbilar om man bara är ute någon vecka. Ska man däremot vara 2 + 2 barn ställer det däremot snabbt krav på mer förvaringsutrymme.
Utformning av kylskåp med frysfack är ganska olika. Här beror det nog på vad man vill ha och hur man lagar mat. Går ju ganska enkelt att komplettera med en BRA 12V kompresorkyl/frys (Typ Domectic) om man ibland behöver mer kyl/frysutrymme.
På en Plåtis är det ofta bara två spisplattor. På de större husbilarna ofta tre. Här går ju alltid att komplettera med en liten separat 230V induktionshäll, gasoldrivet trangiakök eller liknande om man enstaka gånger behöver fler plattor.
Värmesystem har de flesta Truma luftburet. (Alde är ovanligt på Plåtisar). Här kan det vara en finess med att Trumavärmaren kör på diesel från bilen. Då har man i princip obegränsat med värmebränsle och behöver inte fundera på om gasolen börjar ta slut.
Ska man köra mycket vintertid blir isolering och uppvärmd avloppstank, värme mm viktigt. Samtidigt har en framhjulsdriven vanlig husbil ingen fantastisk framkomlighet om vi säger så. Då kan man fundera på att överväga en bakhjulsdriven eller ännu hellre en 4x4 även om utbudet då minskar drastiskt. En husbil är också tung och har ungefär 750-1000kg tryck på VARJE hjul så de sjunker snabbt ner på mjuk/sank mark. Så man bör tänka sig för innan man kör ut på t ex ett blött fält eller liknande. (Även terrängkörningslagen förbjuder i princip att man avviker från vägen) Ett tips är att ha med snökedjor eller åtminstone slirplattor om man riskerar köra fast.
En bra början är ju att besöka ett par stora handlare och gå in i olika bilar och klämma/känna hur de känns och hur planlösningen ser ut i verkligheten. Många bilder/teckningar på nätet känns sämre när man ser de i verkligheten än de gör på bild. Bilderna är ofta tagna med vidvinkelobjektiv och gör det ofta svårt att uppfatta volym/rymd/utrymmen.
Känns också på olika toalett/dörr/skåpslösningar. I teorin kan de vara jättesmarta men i praktiken känner man att de kärvar/hakar fast eller känns väldigt bräckliga att hålla på med.
Gillar ni att vara utomhus fundera på hur blöta/fuktiga kläder ska förvaras!