Stora husbilstråden | Tips inför köp eller ägande av husbil

Jag har sett och hört flera som, liksom jag, vill köpa en husbil som en del i livsplanen.

I den här tråden tänkte jag att de som har erfarenheter av köp och användning av husbil lämnar tips om vad man ska tänka på och vi som längtar efter en husbil passar på att fråga.

Jag börjar med att tagga @Karin_och_Ingemar som tidigare erbjudit sig att lista upp vad de kom fram till när de letade husbil.

Jag känner mig helt ostrukturerad men man behöver väl titta på förvaring, plats för cykel, kök, säng (är jätteviktigt enligt mig), hästkrafter, mått och vikt?

2 gillningar

Vi tänkte på detta i flera år och förra våren köpte vi till slut en plåtis. Ville ha en mindre, 6 m, som man kan ta sig fram med i mindre byar och ut i naturen, samt parkera hyfsat lätt. Maxvikt 3,5 ton.

Dieselvärmare och elpatron samt en liten gasoltub till spisen. Höj-och sänkbar säng i bak- då kan man ställa in grejer, ex vis cykel i bilen. Kylskåpet uppe för att slippa krypa på golvet.
Solceller på taket.

Vi är två vuxna och två medelstora hundar-retrievers- som vi bältar i bilsele, de ligger på golvet när vi kör.
Vi försöker hålla nere grejer vi tar med men har aldrig känt att vi inte har med det vi behöver. I köket är man en person i taget-annars blir det trångt…

Himla mysigt att åka iväg och inte ha detaljplan- vi kör dit vi har lust och där vädret är med oss- finns jättebra appar med tips på ställplatser, campingar, parkeringar och annat.

Kan bara rekommenderas!

8 gillningar

Det var ungefär något sådant jag var ute efter, tror jag. Hur är värmen i en sån när det är kallt ute respektive hur varm blir den när det är varmt? Har ni AC?

1 gillning

Vi har stått till kanske - 5grader och det funkar jättebra. Vi har inte AC och kommer nog inte att sätta in-då måste man stå på el för att köra den , om vi fattat rätt, eller ha en inverter, men man kan ändå bara köra kortare tid.

Däremot finns det någon slags fläkt, maxxfan, man kan ha - kanske kan bli framöver om vi känner att det behövs. Än så länge har det funkat bra utan, vädrar innan läggdax och har tackluckor öppna. Varit ner till södra Spanien i vintras och det var perfekt- men vi kommer aldrig att åka till 35-40 grader på sommaren- för varmt för både hundar och oss…

2 gillningar

Puffar upp detta ämne då det tidigare låg i en annan del av forumet och jag flyttade det hit.

2 gillningar

Grundtipset från vänner som har eller har haft husbil, köp en begagnad som är under 1 år gammal. Då är troligtvis alla ev. fel åtgärdade av förra ägaren. :oncoming_bus:

2 gillningar

Vi är inne på samma tankegångar som Olydia beskriver. Skillnaden är att vi vill ha dubbla långbäddar bak vilket ganska få 6m plåtisar har. (De flesta har dubbelsäng på tvären längst bak vid den längden) Finns betydligt större utbud om du går upp till 632-690cm men då blir de lite större för parkering och kan bli tillägg vid färjeöverfarter osv.

En plåtis verkar ha betydligt mindre risk för fukt än traditionella.

Besöker man handlarna beskriver de att det senaste året/åren varit stort sug och ökad efterfrågan på Plåtisar. Ofta har de inte så många att välja på och de säljs ofta snabbt. “Vanliga” husbilar finns det däremot ganska stort utbud utav, både nya och begagande.

Väldigt många husbilar bygger på Fiatchassi där de kom med “vanlig automatlåda” till årsmodell 2020 om du funderar på sådan. Annars på äldre bilar är det växlingsrobot. Dvs en robot som växlar en vanlig växellåda. Enklare uppbyggd och gör de ganska långsamma att växla och inte så lämpliga/enkla att kryp/smygköra med i stressiga situationer.

Observera att det är rejält hög skatt första åren MEN du kan ställa av den med 4 dagars karenstid regelbundet för att hålla ner skattekostnaden.

Säng ÄR jätteviktigt att den är skön, håller med.

Euro 6 motor vill du ha (kom ca 2016) då vissa städer kräver det för att få köra in.

Cykel kan man även ha på en dragkrok med vanligt löst cykelställ. Du vill egentligen inte ha något fast monterat baktill så bilen blir lite längre än 6m. Då faller liksom en del av konceptet/fördelarna att hålla sig under 6m. Går oftast att förvara cyklar invändigt, åtminstone tillfälligt vid båtöverfarter osv.

Ska du driva något mer effektkrävande som airfryer, AC, Micro eller liknande så görs det bäst stående ansluten till 230V eller med elverk. Ett 12V batteri töms väldigt snabbt med en inverter 12-230V. I teorin tömmer du ett fullt 100Ah batteri på 30 min om du kör en 1500W 230V apparat med en inverter med 60% verkningsgrad.

Kompressorkylskåp drar mindre ström men jag tror då inte att de går köra via Gasol. Därför blir solceller och kanske ett extra batteri extra viktigt i så fall.

Räkna med att allt inte är perfekt/tiptop på en husbil/husvagn. Alltid nått som sitter lite snett, är löst eller lite trasigt känns det som. Gäller i princip oavsett om du köper en ny eller begagnad! Eftersom allt är lättviktsbyggt är det ofta klena konstruktioner på olika saker i bodelen.

Alla tillval på nya husbilar är dyra. Så vill du ha mycket utrustning är ofta en begagnad betydligt mer prisvärd.

Köp inte en hemmabyggd om ni inte kan/gillar att skruva själv.

Finns även husbilar baserade på MB och VW chassi. De är mer sällsynta och ofta lite dyrare.

Finns också de baserade på Peugeot/Citroen/Ford men även de är betydligt ovanligare än Fiat.

Är du/ni allergisk se upp då ganska många har haft hundar i de.

Lite större motor är alltid trevligt men avstå helst från de som är chiptrimmade i efterhand. (Blir aldrig samma sak hållbarhetsmässigt & utsläppsmässigt som de från fabrik med högre effekt). 130hk som många har räcker till på en mindre husbil/Plåtis för att hänga med i trafikrytmen men omkörningarna blir inte blixtsnabba om man säger så. Har man däremot 170-190hk så blir det genast trevligare men det blir fortfarande inte som en personbil eftersom en husbil ofta väger dubbelt så mycket som en vanlig bil. Så viss är det trevligt med hk men det mesta funkar. Söker man en med större motor sjunker utbudet snabbt.

3,5 ton ger lite begränsad lastvikt MEN då får alla köra de oavsett när man tagit körkort, de räknas som personbil överallt i olika sammanhang och håller också högre 2:a handsvärde. Observera att tjänstevikten som anges är bil i grundutförande utan tillval, utan passagerare, med tomma vattentankar, utan det ni vill ha med er osv. Så 400kg lastvikt låter kanske mycket men är egentligen inte så mycket. 250kg lastvikt är väldigt lite osv.

Ska ev barn eller barnbarn med så tänk till så det blir en praktisk lösning. En säng som sänks ned och spärrar stolar/sittgrupp framtill gör det t ex svårt att använda säng/stolar samtidigt.

Hög bil kan ju ställa till det vi förvaring beroende på garagehöjd och i vissa trånga passager i städer osv. 260-290cm helt ok men när de börjar vara över 3m så börjar det bli lite högt. (Tänk även på uppstickande AC, ventiler, takluckor osv.

En husbil med 2,3 m bredd och längd på 7-9m kan upplevas både svajig när man kör i sidvind och otymplig i städer och på trånga bergsvägar. Där har Plåtisen sin styrka med bredd på 2-2,1m och längd på 5,5-6,5m. Även bränsleförbrukningsmässigt blir det skillnad på en fullstor eller en Plåtis, framförallt om man vill gasa på lite snabbare tempo.

Stor husbil är trevligare när man väl står på en plats kan breda ut sig med markis, möbler osv. Då blir också smidiga utvändiga förvaringsfack/luckor/garage värdefullt. En Plåtis är smidigare när man vill flytta sig ofta och kanske mer ser husbilen som en mer utpräglad sov/matplats. Då kan å sidan de öppningsbara bakdörrarna vara ett stort plus för att t ex ställa in backar med fritidsgrejor, cyklar osv.

Är man bara två personer känns det ofta som förvaringen räcker till i de flesta husbilar om man bara är ute någon vecka. Ska man däremot vara 2 + 2 barn ställer det däremot snabbt krav på mer förvaringsutrymme.

Utformning av kylskåp med frysfack är ganska olika. Här beror det nog på vad man vill ha och hur man lagar mat. Går ju ganska enkelt att komplettera med en BRA 12V kompresorkyl/frys (Typ Domectic) om man ibland behöver mer kyl/frysutrymme.

På en Plåtis är det ofta bara två spisplattor. På de större husbilarna ofta tre. Här går ju alltid att komplettera med en liten separat 230V induktionshäll, gasoldrivet trangiakök eller liknande om man enstaka gånger behöver fler plattor.

Värmesystem har de flesta Truma luftburet. (Alde är ovanligt på Plåtisar). Här kan det vara en finess med att Trumavärmaren kör på diesel från bilen. Då har man i princip obegränsat med värmebränsle och behöver inte fundera på om gasolen börjar ta slut.

Ska man köra mycket vintertid blir isolering och uppvärmd avloppstank, värme mm viktigt. Samtidigt har en framhjulsdriven vanlig husbil ingen fantastisk framkomlighet om vi säger så. Då kan man fundera på att överväga en bakhjulsdriven eller ännu hellre en 4x4 även om utbudet då minskar drastiskt. En husbil är också tung och har ungefär 750-1000kg tryck på VARJE hjul så de sjunker snabbt ner på mjuk/sank mark. Så man bör tänka sig för innan man kör ut på t ex ett blött fält eller liknande. (Även terrängkörningslagen förbjuder i princip att man avviker från vägen) Ett tips är att ha med snökedjor eller åtminstone slirplattor om man riskerar köra fast.

En bra början är ju att besöka ett par stora handlare och gå in i olika bilar och klämma/känna hur de känns och hur planlösningen ser ut i verkligheten. Många bilder/teckningar på nätet känns sämre när man ser de i verkligheten än de gör på bild. Bilderna är ofta tagna med vidvinkelobjektiv och gör det ofta svårt att uppfatta volym/rymd/utrymmen.

Känns också på olika toalett/dörr/skåpslösningar. I teorin kan de vara jättesmarta men i praktiken känner man att de kärvar/hakar fast eller känns väldigt bräckliga att hålla på med.

Gillar ni att vara utomhus fundera på hur blöta/fuktiga kläder ska förvaras!

25 gillningar

Vi brukar hänga blöta grejer i badrummet. Med värme på blir det snabbt extra varmt där och torkar snabbare. De blöta hundarna får badrock…

Jag byggde en själv av en Peugeot Boxer. Alldeles för mycket pengar att köpa en ny för den lilla tid man har tid att åka med den. Möjligtvis när jag blir pensionär.
Bygger man själv så får man det som man vill. Och är man inte nöjd när man testat ett tag så ändrar man bara. Dessutom kul att bygga, lite som att bygga koja när man var liten.
Jag har kört med den två somrar och den funkar jättebra nu tycker jag.
Har kostat ca 200000kr allt som allt.

2 gillningar

Tack för ett uttömmande svar @Skogstomten! Jo det bästa är nog att åka runt hos handlarna och kolla ordentligt.

Terrängkörning hade jag inte tänkt mig men för att kunna ersätta min nuvarande bil (fyrhjulsdriven dieselkombi) med en elbil att pendla med så finns det en tanke på att om jag ändå ska köpa en husbil så kan jag köpa en fyrhjulsdriven med dragkrok så att vi kan dra skotersläpvagnen (eller vad vi nu råkar ha i en 4,9 m släpvagn med kåpa). Men det kanske var att utmana motor och väghållning väl mycket…
Körkortsbehörigheten är inget problem.

Bra kombination!

Hade jag aldrig hört talas om! Bra att veta.

Vi har haft husbil i 3 år nu och är jättenöjda. I sommar har vi varit i Skottland och kört North Coast 500 som är en roadtrip runt kusten i norra Skottland. På campinplatserna var det väldigt många plåtisar och vår reaktion är att de är väldigt väderberoende. Mycket av de dagliga sysslorna görs utomhus. Och stor del av tiden ägnas åt att packa in och ut packning samt flytta den (sängkläder oftast) inifrån till lastutrymmet bak. Det är inte roligt att sitta och äta frukost i 15 grader, duggregn och blåst.
En långsemester som vi gjorde (3 veckor) skulle jag aldrig klara av i en plåtis. Att köra med husbil (6,4m) 82 mil på de smala vägarna var absolut inga problem. Så tänk efter ordentligt innan ni köper i plåtis eller hyr och gör en semestervecka i den för att se vad ni tycker.

Övriga råd: Lastvikt är jätteviktigt! Vi har kompisar som enbart har 330kg och dom kan aldrig fylla vattentanken helt och förlorar därmed bekvämligheten att kunna duscha i husbilen. Vi har 500kg lastvikt och klarar oss i tre dagar (med vatten, 100 liter) och kan duscha båda två varje dag.
Cyklar är viktigt att kunna ta med sig. Dom är smidiga för att underlätta besök närliggande sevärdheter eller handla i en närbutik.
Om bodelsbatteriet är ett litiumbatteri och det finns solpaneler så är det en stor fördel. Vi hade bara elplats på 3 ställen på vår 3-veckors resa. Och ingen av dom hade behövts. Det var capingar där man inte kunde välja bort el-plats eller det vara samma kostnad med/utan el.
Lithiumbatteri och solpanel kan man eftermontera, jag gjorde det själv för ca 10000kr för delarna.
Ugn är en sak jag saknar i vår husbil.

6 gillningar

En sak som kanske är självklart för somliga men främmande för andra är var man ska parkera den mellan turerna.

Vi kunde få en längre provtur över natten med den vi tittade på (strax under 7m) och vilken chock det var när den kom hem på uppfarten.

Var tidigare en sån där grej som jag tänkt ”det löser sig”.

Skulle jag köpa nytt idag så skulle det bli en plåtis av så många skäl.

En annan viktig aspekt (och här är vi ju olika) är fysikens lagar. Väldigt vanligt att se dumt lastade / inredda husbilar där en krock eller panikinbromsning skulle få förödande konsekvenser. Vettig inredning så att man kan enkelt kan stuva undan lösa saker (och faktiskt gör det) är ju väldigt bra.

7 gillningar

Vi var ute en månad i vintras, söderöver, och det funkade finfint m plåtis, 2 vuxna och 2 rätt stora hundar. Vissa nätter hade vi minus, ibland lite regnskvätt men det funkar bra ändå. Jag tror man har olika behov ifråga vad man tar med och anpassar livet efter det- vi har inte saknat något när vi var ute. Vanlig ugn har vi inte men en omnia-ugn som faktiskt är helt ok.
För oss är nog en grej med det hela enkelheten-att inte ha mer än nödvändigt.
Och ja -parkera måste man ju och det kan vara bra att kunna koppla in el ibland.

2 gillningar

För lite inspiration om plåtisliv med barn kan man kolla in cirkus Cederström på instagram- de gästade Stora Husbilspodden häromveckan, två vuxna och tre barn som rullat runt i Europa i sommar- härliga äventyr! Stora Husbilspodden är också trevlig!

1 gillning

1 gillning

Många bra inlägg och jag håller med om det mesta som skrivits.

Själv trivs jag med min plåtis och saknar varken dieselvärmare (som också har vissa nackdelar faktiskt), lithiumbatterier eller solceller. Jag klarar mig med dubbla bodelsbatterier lätt tre nätter utan elanslutning, då med kompressorkylskåpet igång, och batterierna laddas sedan på någon timmes körning tack vare den standardmonterade laddningsboostern. Vad jag menar är att man kan testa utan först och se vad man behöver, om man inte får med vissa saker vid bilköpet.

Sedan har generellt en plåtis bättre krocksäkerhet och lägre bränsleförbrukning än en traditionell husbil, kanske är värt nämna. (Bara att googla om någon undrar över ”källa på det?”.) Jag ligger hittills på 8,4 liter per 100km i förbrukning på min plåtis med 9-växlad automatlåda och då har jag ändå kört mycket bränslekrävande motorvägskörning. På landsväg kör man lätt runt 7-7,5 l per 100km om der inte är kraftig motvind.

Men visst har traditionella husbilar helt andra utrymmen och bättre komfort, isolering etc, det går inte att komma ifrån. Behovet får styra.

3 gillningar

Får man bumpa denna tråd?

Jag funderar lite till och från till om man skulle prova på husbilsdrömmen. Vi är två vuxna och två barn under 4 år. Suget efter att stå på campingplats är likställt med noll, men däremot så skulle vi vilja se världen och komma nära natur och städer. Spontant innebär det väl att man skulle vilja ha en ganska liten bil, men att vara fyra i plåtis låter kanske ändå ansträngt.
Vi vet ju inte om husbil är något för oss så man vill helst komma ganska billigt undan ifall man ångrar sig. Kanske någon jättevanlig modell där marknaden är “likvid” och typfelen är välkända och lättlösta. Planlösningsmässigt tänker jag direkt att alkov + dubbelsäng är bäst, men det verkar som att de går hutlöst dyrt på begagnatmarkanden jämfört med exempelvis helintegrerade husbilar som är några år gamla.
Prismässigt tycker jag det är jätteklurigt. Ska man testa en billig häck och ta ev. reparationer eller ska man betala värdeminskningen?

Vad hade ni erfarna tänkt utifrån dessa förutsättningar?

1 gillning

Det låter som att hyra några veckor är en bra grej…?

1 gillning

Exakt. Många underskattar att värdet av “prao:a” mycket mer i livet.

3 gillningar

Ja, det är naturligtvis steg ett! Men ändå - för att testa tanken lite :smiling_face::smiling_face:

1 gillning