Husvagnstankar, har ni några tips till en vilsen?

Hej
Jag är en 30 åring med familj som vill ha en husvagn. Jag jobbar just nu på BE kort då jag har en bil där jag inte kan dra några mängder med B96-kort och så klart ännu mindre med det pesiga B kortet.

Finnanser:
230 000 i buffert
230 000 i huskonto (typ till renoveringar, det kommer gå åt inom kort)
800 000 på börsen enligt konstens alla regler.
13 000 på lönekontot.
Lön på 44ksek/mån (döm mig inte du välbetalda stockholmare, jag jobbar och bor i en håla :slight_smile: )
Innehar en villa. Köpt med dålig tajming i början av året (sålde dock en annan villa med bra tajming så jag petade en en miljon kontant i nuvarande villa, 30% cach)
Obelånad bil. Volvo XC60
Inga andra krediter

Ni med husvagn, vad har ni för tips, allt från finnansiering, till modell. Just nu är jag inne på att cacha en billig för runt 150 (med buffertpengarna) med barnkammare bara för att lära mig och göra misstagen med en billig vagn. Eller är det värt att åka till en större handlare och köpa något modernare med finnansiering från start?
Vi är två vuxna och två barn där det ena är snart 2 och det andra är snart 4.

Jag är rätt händig så det skrämmer mig inte alls att behöva lätt uppgradera/renovera/avkontaminera en äldre vagn. Dock har jag inte tiden som krävs för större renoveringsobjekt. Men några timmar här och där går än. Kan typ rekonda, lätta snickerier och reparationer invändigt och utvändigt, renovera bromssystem, installera solceller. Har haft båt och äldre struliga tyska bilar innan så lite kanske man har lärt sig…

Har bara ett sånt jävla sug för ett andra hem på hjul. Det hade inte heller varit fel då villan vi har nu inte är överjävligt stor att ha den som “gäststuga” på tomten.

Ni campingnissar, jag vill bli en av er, så har ni några bra tips till en vilsen?

Edit: nej jag vill inte ha husbil, vill kunna parkera vagnen och åka till ica utan bekymmer (cykel).

3 gillningar

Största risken är väl att ni köper fel husvagn då det finns väldigt många olika layouter och funktioner där det är svårt att veta vad ni verkligen behöva. Om ni inte är vana campare skulle jag rekomendera att ni köper en billig husvagn för typ 40-50 ksek samt använder den en-två sommar för att testa på campinglivet samt vilka layoutkrav och funktioner som ni vill ha i er framtida husvagn. Sen kan ni sälja husvagnen för inköpspris och satsa på er dröm husvagn.

Vi valde till slut att satsa på ett campingtält istället för husvagn som ställs upp på en elplats på en camping. Till tältet har vi induktionsplatta, kylskåp, luftmadrasser, stolar, bord, kökskåp, kupevärmare så blir typ som en husvagn när man campar.

tältet vi köpte,
https://www.outwell.com/sv-se/ecommerce/talt/montana-6pe

5 gillningar

Ett tips är att HYRA ett par olika med olika planlösning. Blir lätt att man ändrar sig vad man vill ha när man väl börjar prova lite olika (Att slippa använda sittgruppen som sovplats är tex trevligt). Samma sak att kunna lägga barnen i en lite avskild del från sittgruppen är också smidigt.

En sak som man kanske inte tänker på är att husvagnar (Jämfört med båtar osv) är uppbyggda som ett “papier mache”. Dvs galet tunt och spinkigt i ALLLT för att spara vikt. Ett tips är att fuktproblem är det du INTE vill hålla på med att laga. Så ett fukttest innan köp rekommenderas. I övrigt inga konstigheter. Rekommenderar de svenska Polar/Kabe/Cabby om det är lite större vagnar i den prisklassen ni kollar på.

5 gillningar

Bra tips! Hade inte ens tänkt på att hyra innan :slight_smile:

2 gillningar

Låna eller hyr en vecka först. Det må se glamoröst ut med fräscha campingar på drönarbilder men det kräver en viss typ av människa för att tycka om gemensamma utrymmen med framförallt pensionärer och deras barn som ofta heter Jonny, Ronny och Conny.

1 gillning

Det låter ju spännande, berätta gärna mer om era erfarenheter av detta :pray:

Vet inte hur vanligt det är med ugn i husvagnar, men det är något jag saknar rejält i min husbil. Har en micro med varmluftsfunktion i bagaget men den går bara att använda när man står på strömplats. En gasugn vore toppen.

1 gillning

Går ofta att eftermontera, Det gjorde vi. Tyvärr ganska dyrt då det i regel kräver att t ex ett skåp offras och sen behövs det gasolinstallation om man vill ha full frihet. (utan el)

Lite osäker vad du vill veta men första gången satt vi upp vårt tält på en campingplats på en campingplats i mellansverige. Bil+takbox var helt fullpackat ihop med att vi hade 3 cycklar på dragkroken :man_shrugging:.

Första natten var det 8 C i tältet så frun frös. Fick bli en snabb vända till affären där en ordentlig sovsäck köptes till frun samt en värmefläkt till tältet. Efter dessa inköp så löstes problemen med kylan som räddade semestern :joy:.

Annars fungerade campinglivet som att bo i husvagn eller husbil men vi hade 2 sovrum samt vardagsrum och kök i en öppenplanlösning. Största fördelen jag ser med husvagn istället är att man kan ha med sig fler stollar så slipper bära dom in och ut hela tiden, mer plats att packa i samt enklare att hålla värmen inomhus.

Däremot skulle jag inte rekommendera denna typ av tält om man vill bo en natt per plats. I såna fall är det bättre att köpa ett mindre mer lättpackat tält.

Material som vi köpte (utöver tältet)

Finns ju en enkel variant att ha på spisen,
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/omnia-camping-ugn.html

2 gillningar

Omniaugn har vi, jättebra men inte som en riktig ugn.

Hej!
Vi började med en liten vagn som start, kök, toa o våningssäng, den var 4,50 m tror jag. Inget fancy, kostade 99.000:- Lätt att dra omkring på, smidig att ta över helgen, kunde backa in den på en liten vägstump o sova över.
Sedan fick vi blodad tand och ersatte den med en splitt ny KABE. Golvvärme o all lyx, 2,5 bred och 6.20 lång + dragstång. Ingen jättevagn men klart “bulkigare”.
Det var en klar miss såhär i efterhand!
Helt plötsligt var det svårare att bara sticka iväg, jobbigt om någon gick in med sandiga fötter eller satt med badbyxor i soffan. Lite knepigare att bara rulla in på en skogsväg, tänk om något repar min fina vagn…
Vi sålde den efter tre år och förlorade minst 100.000 på affären.

Slutsats, köp något enkelt o billigt att testa med och håll i det ett tag!!

Nu har vi köpt en 18 år gammal Polar som gäststuga på tomten.
Lycka till!!!

3 gillningar

Århundradets kallaste natt

1 gillning

Ett tips är att vänta tills slutet av säsongen (Augusti) och sedan shoppa runt. Du har inte samma valmöjligheter men du kan hitta riktigt fina klipp. Mina föräldrar köpte en utställningsvagn med alla finesser inkluderade till priset för standardutgåvan samt ett förtält inkluderat.

Det var en bra deal.

1 gillning

Vi har en äldre vagn i gott skick som vi har höjt standarden på:

Vi har tagit bort ena sittgruppen så att det blivit en “riktig” säng. Pocketresårmadrass från IKEA som vi också har likadana som bas i andra sängar. Så att vi vet att vi trivs. Bäddmadrass och madrassskydd. Bäddar med överkast och har ett sängbrickbord så jag kan fika på sängen när jag ligger och kollar film.

Vi har installerat laddstationer både över soffgruppen och sängen.

Vi har enkelt klätt om sittgruppens dynor genom att använda tubtyg, mudd som jag enkelt fäst med säkerhetsnålan på baksida/undersida.

Lagt in en heltäckningsmatta. Supersnygg från bauhaus. Hög mysfaktor. Vi har hund och dammsugare. Mattan håller sig mycket fräsch.

Köp INTE nålfiltsmatta - mycket svår att dammsuga

Bytt ut alla rullgardinerna. Köpta på IKEA.

Sytt nya gardiner. Måttat av de som fanns på plats.

Satt in extra lampor.

I förtältet, inköpt på biltema, har vi en luftmadrass, inköpt på jysk tjock ca 150 bred som tjänstgör som dagbädd/soffa. Bäddad med ett överdrag och några kuddar.

I förtältet har vi också ett matbord och stolar.

Det blir flera olika ställen att hänga på - på liten yta.

3 gillningar