Inköp av camperbil

Hallådär!
Vi är i ett skede att vi tittar på ett inköp av ny bil. Vi får tillökning om inte allt för länge och känner att våra trånga småbil inte riktigt räcker till för längre semesterresor längre. För att göra det enkelt punktar jag upp fakta:

• Bor i Tyskland
  • Resor kommer göras till kringländerna inkl. Sverige
  • Friluftslivsinriktad familj
  • Möjlighet att omvandla för att sova i bilen (då snackar vi ej i bakåtlutat förarsäte)
  • Bilen ska kunna användas även till vardag (alltså letar ej husbil)
  • Bilen skall EJ vara ren camper-bil (dvs med typ inbyggt kök å sånt)
  • Rymma 2 vuxna + 2 barn i barnstol, inga djur.
  • Mycket packning
  • Ska gå ganska långa sträckor i taget, så vill inte sitta på en träpall.
  • Budget: ca 150-200k SEK

Camperbilar är väldigt vanligt här i Tyskland, men till min vetskap inte alls så i Sverige. Men värt att fråga iaf.
Biltyper likt Sedan är ju helt utom fråga. Combi är väldigt tveksamt.

Har tittat in en del på modeller likt: Renault Kangoo, Citroën Berlingo & Peugeot Partner
Drömmen vore en Mercedes Benz Vito med tak (bild). Men de ligger utanför budget och är tämligen opraktiska för vardagen också.

Tankar?

1 gillning

Trabant hade väl någon modell av samma typ som du hade på bilden. Det är nog därifrån de har tagit inspirationen. Vet inte vad en sådan kan kosta.

California Beach har inget kök men annars som Ocean med uppgälbart tak med tvånplatser + två pltser nere.

I stort en Transporter så skön att köra och med mycket plats.

Landar nog i samma klass som Mercedes Benz Vito, utanför budget.
Med lyftbart tak är nog bara en våt dröm med nuvarande budget. Är nog mer lutat mot skåpbil, typ Caddy. Fast byggd mot familj och inte industri.

hehe vilken är deras senaste årdmodell? 1991? :laughing:

Valfri tuff bil med ett taktält kanske?

VW Caddy Maxi :+1: Har en släkting som använder en sådan till vardags och slänger in en madrass när de ska campa någonstans. Mycket nöjd.

2 gillningar

Jag kanske är bortklemad men fasen vad skönt det var med elbil när jag tvingades sova i bilen härförleden.
Stängda rutor, AC igång. Inga mygg och lagom temp.
Tog 5% batteri på en hel natt.

2 gillningar

Jag köpte en fräsch Caddy Maxi Life från 2017 som gått knappt 10.000 för strax under din budget, använder den bl a för att sova ute i. Life är people movern med fönster och fem eller sju säten, Maxi är den längre versionen som har sju säten (2+3+2), men man kan ta ut de två bakre raderna hyffsat enkelt. Den rymmer då en 120 cm bred madrass och lastutrymmet bakom förarsätet blir ca 230 cm. Med madrassen i får man inte plats med så mycket annat bredvid och med andra raden säten i blir det kortare, men ryggarna kan fällas fram så jag har sett folk som lägger in moduler med lådor som rymmer packning och kan bli till säng ovanpå när sätena fälls. Jag satte på takrails och en ganska slim takplattform (så att den fortfarande är under 2 m och smidig som en vanlig bil) där jag kan fästa en markis. Man skulle också kunna sätta på ett taktält. Har du något du undrar är det bara att fråga.

3 gillningar

Hur gör ni generellt med kondens, temperaturreglering ocg myggj@vlar när ni sover? Vindavvisare, myggnät och varm sovsäck? Jag sov som sagt bra i min elbil men i en fossilfrie måste man ju lösa klimatiseringen.

Körde inte du id4? Trodde bara tesla hade ’camper mode’?

Om man startar bilen genom att trycka på startknappen utan att sitta i förarsätet så stänger den inte av sig själv automatiskt och man kan köra AC/fläkt tillsvidare. Gäller alla VW ID bilar.

3 gillningar

Nej men min fru gör iofs. Det var en e-tron jag sov i.
Både Audin och ID4:an kan hålla igång AC hela natten med lite tweak (den stänger tändningen om man är obältad och lyfter rumpan från förarstolen samtidigt som man öppnar dörren, lätt att undvika). Det finns inget dedikerat dog eller camper mode men slutresultatet blir detsamma.

1 gillning

Mja, inte i evighet, kanske beroende på mjukvara men den stänger sig efter nån halvtimme om man inte har bältet i och dörren stängd. Inget problem bara man vet hur det funkar.

Hursomhelst skitbra för camping. ID Buzz lär ju vara bästa icke-husbilen att sova i. Men alla elbilar i rätt storlek är ju över budget för TS och vi kan släppa det nu :slightly_smiling_face:

Alltså, varför inte? Har tyckt att de är förbannat dyra. Men i förhållande till en stor camper-bil med lyft-tak, är det inte så farligt.

Jo så äre jue, men jag har spanat in ID-Buzz på mässa och måste säga att det absolut är en cool bil!

Låter som ett kap! När? Känns som att priserna gått upp en hel del för alla bilar. Särskilt inom camper-sektorn. Titta bara på husbilar & husvagnar under corona-åren. (Yikes…!)

Tack för tipset! Antar att det kan påverka saker såsom färjor o liknande?

Tips på vad man bör tänka på och leta efter vid sökning av bil? Hur många miltal? Rost? Vanliga problem? Fallgropar? :slight_smile:

Ja, vindavvisare och en vädringskrok för bakluckan, typ en sådan här. Täcke, filtar eller sovsäck beroende på temperatur. Har inte hunnit sovit i den i sommarvärme ännu. Har ett batteri så funderar på att undersöka olika fläktar om det behövs. Inga mygg där jag sovit.

Ja så känns det verkligen, köpte senaste året. Letade länge och hade lite tur. KVD bil, så auktion. Var leasad av ett företag innan så fick ta bort lite dekor och plocka ur en alkomätare men det var inte så farligt.

Ja precis, och parkeringsplatser och parkeringshus som har maxhöjd på 2 meter.

2 gillningar