Husbilsdröm med småbarn - hur?

Hej allihopa!

Vi är ett par med två små barn som är sugna på friheten i husbilslivet. Förra sommaren hyrde vi en bil med alkov och hade verkligen superkul, även om den stora, klumpiga lådan var hemsk att köra. Det skramlade, krängde i kurvorna och accelerationen var obefintlig. Dessutom var bilen för står för att komma åt de hetaste platserna.

Till vardags bor vi så att vi kan cykla överallt, och vår familjekombi används mest till veckohandling och utflykter. Nu undrar vi hur klokt det vore att ersätta vår bil med en plåtis för fyra? Det finns ju modeller med våningssäng bak som verkar rymma hela familjen – vore det smart att köra en sådan som enda bil?

Eller kanske är det bättre och billigare att ha en skruttig alkovbil och en skruttig kombi på uppfarten?

I och med att vi är på RT tänker jag också följande: Går det att eftermontera våningssäng i en standardplåtis? Finns det enkla DIY-lösningar värda att kika på? De modeller som har våningssäng är snuskigt dyra och vi vet ju inte hur fort man tröttnar på husbilandet.

Ni får gärna ge mig alla tips, trix och snåltips kring hur man på bästa sätt gör detta!

Beror självklart på hur ni vill använda bilen och hur ni väljer att ställa er för övernattning.

Själva har vi provat bil+tält, husbil 3 år varav 6 månader heltid. Nu är barnen 7 & 10 år. För tillfället kör vi en bil man kan bädda ner (går med de flesta kombi bilar, vi kört dock en multivan vw) och ett taktält. Kanonlösning med hög nyttjandegrad på bilen i det vardagliga. Man slipper köra runt på dusch, gas, vatten, toalett, etc. Vi väljer dock mer sällan fricamping nu.

2 gillningar

Prismässigt så har husvagn en uppsida tänker jag först, för samma utrymmen är husbilen ungefär dubbelt så dyr vill jag minnas.

Jag kanske är orimligt negativ, jag tänker om något havererar är möjligheterna små och lösningar blir dyra.

Under mina år på vägarna så har jag sett, rent subjektivt förstås, att husbilar rör sig mycket långsammare i trafiken där jag från mer än ett håll fått förklaringen att skåpet blir en resonanslåda och av ren bekvämlighet åker man långsammare. Husvagnar (och tillhörande fordon) däremot har jag blivit omkörd av både på 80- & 90 vägar.

Jag ska tillägga att jag aldrig ägt eller bott i en husbil, hade husvagn för 25år sedan och skulle idag mycket väl kunna tänka mig en husbil för två personer.

2 gillningar

Ni kan ju prova att hyra en husvagn denna sommar och se om det är något för er först. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Vi är en friluftsfamilj och har valt att gå tält-vägen. 2 vuxna + 2 barn (2 & 5).
Tält är nice för att man är så flexibel. Det är däremot o-nice för att det inte är lika bekvämt. Man måste ändå ta med sig mycket mer än man tänker först.
Madrasser och sovsäckar för allt å alla tex. Tar upp enorm plats.
Matlagningsmöjligheterna blir begränsade.
Har man dåligt tält är regn inte kul… har man ett bra tält, är priset inte kul.

Egentligen tror jag mest på husvagn. Kör dit man vill. Ställ huset. Åk på utflykt. Man har mycket plats att packa saker. Kan kan stå över natten på någon halvmörk parkering utan större ansträngning om man bara behöver övernatta. Kan ta bilen med cyklar o dyl dit man vill när man satt upp camp. Man åker också bekvämt i sin egna bil.
Priset är väl såklart en fråga.

Min tank i Er situation är att en plåtis eller camper likt California med 2+2 sits. Antingen med taktält som fälls upp inifrån eller sovplatser inne. Båda fungerar. Taktält fungerar också men är en extra kostnad och drar med soppa.
Detta i combo med ett 2-mantält till barnen. De är ofta enkla att slänga upp och barnen får sitt egna lilla krypin. (det är ipc vår tanke fast vi kör med 3+2-man-tält). Man har med sig kök å bekvämligheter likt en husvagn och slipper böket som finns med tältet.
Fördelen är att campern kan nyttjas till annat även när man inte campar. Till skillnad från en husbil eller husvagn.
Camperbilar är ju dock snuskigt dyra… iaf om man ska ha någon standard på dem.
Likt husbilen så kan man inte köra på utflykter lika enkelt såsom husvagn+personbil.
Dessa typer av bilar är sjuuukt vanliga i Tyskland.

Plåtis med samma funktion som ovan är såklart ett mer budget-alternativ som då kompromissar med bekvämligheten.
Då är kanske taktält något att kombinera med.

2 gillningar

Jag har åkt en del husbil och det finns en stor nersida som många missar(om man vill åka runt som vi). Det är att du behöver boka en plats och hålla dig kvar där om du vill vara säker på att kunna sova på samma ställplats/camping nästa natt.

Styrkan med Husvagn som jag har upptäckt är att du kan låsa den och haka av på din ställplats för att sedan göra utflykter i närområdet. Då vi sällan stod på stora campingar där du hyrde en plats under en vecka eller X tid så var Husbilen ett hinder för oss att kunna hitta en mysig ställplats och tillbringa tiden där. Ofta så var platsen tagen av någon annan om man bor lite off och åkte för att handla, eller för att titta på något kul i området.
Efter ett par säsonger med Husbil så kom vi fram till att en Husvagn gav oss exakt samma möjligheter som en husbil när vi bodde på Camping med platsbokning och andra familjer som var där en vecka. Men så fort vi skulle röra oss i ett område, under några dagar, där vi skulle hitta på aktiviteter och inte ville bo på Böda eller dylikt ställe. Då var en husvagn överlägsen då den lät oss haka av vagnen och åka iväg några timmar för äventyr och sedan komma tillbaka till “vår” plats på alla de härliga obemannade ställplatserna runt om i landet.

5 gillningar

Hej!

Nybliven plåtisägarfamilj här!

“Till vardags bor vi så att vi kan cykla överallt, och vår familjekombi används mest till veckohandling och utflykter. Nu undrar vi hur klokt det vore att ersätta vår bil med en plåtis för fyra? Det finns ju modeller med våningssäng bak som verkar rymma hela familjen – vore det smart att köra en sådan som enda bil?”

Om den inte är otymplig att köra där ni brukar röra er och de milen extra på den inte blir väldigt dyra i värdeminskning så kommer jag inte att tänka på några betänkligheter. Ni får högre bränslekostnad, men det är eg. det lilla med fordon. Kamremsbyte är det ofta var 5:e år (åtminstone för stellantis Fiat Ducato / Citroën Jumper / Peugeot Boxer, eller var typ 15k mil) så det inträffar oavsett hur mycket ni fritidskör. Låter som en vettig idé att testa, åtminstone :slight_smile:

Det går säkert att eftermontera våningssäng, men tänk på att de flesta har skåp där bak så det avgör höjden. De med våningssäng har ofta den undre lägre. Det är också en del kablar ibland rör (gas, vatten etc) i väggar så var försiktiga. Jag hade nog siktat på att köpa en av de modeller som verkar fylla behovet. Vi har köpt en 2+1 (trots att vi ska med 2 barn), men vi kommer beställa en “Cabbunk twin”. En typ av våningssäng (2x1) man hänger över sätena.

De modeller vi var intresserade av var:
Knaus boxstar 600 dq
Weinsberg carabus 600 dq (i princip samma som ovan)
Westfalia 600d
Adria twin family (sp)
Dreamer family van
Pössl Summit 600/640 med popup

Gemensamt är att de alla har sänglösningar för 4(+). I vårt fall blev det en annan som vi ramlade över till vad vi hoppas är ett bra pris, och med “Cabbunk twin” då som lösning för barnen.

Andra ganska viktiga egenskaper för oss har varit:
solceller, bra batteri, dieselvärmare, mycket lastyta bak (t.ex kunna ha flera cyklar inne under färd), dragkrok. Vi landade i att göra en mycket kort kravlista samt en större önskelista. När jag tänker efter var det eg. mest viktigt att få så ny bil som möjligt till bra peng (och med inte alltför högt antal mil) - gas/diesel och alla andra parametrar kan man nog leva med. Nå väl, om ett par år har jag kanske landat i hur vi borde tänkt och vad vi borde ha köpt :slight_smile:

1 gillning

Underbart! :joy::joy:
Tack för bra tips! Du får också gärna återkomma med åsikt om våningssängslösningen. Som du säger så är prispåslaget för att få till den fjärde sovplatsen minst sagt rejält… Instämmer i att ålder och mil egentligen borde vara prioriterat om det är möjligt.

Nu har vi valt att inte gå med en av de extra sängarna men jag kan berätta lite mer om hur vi tänkt. Först och främst verkar det fantastiskt med en extra (140cm) dubbelsäng, oavsett bak eller i taket. Jag menar absolut inte att argumentera för att inte skaffa en sådan, men vi tänkte så här kring de mindre positiva aspekterna:

Alla bilar med extra säng är dyrare och mindre vanliga, man kommer alltså behöva större tålamod eller större plånbok för att hitta rätt.

Som jag nämnde i tidigare inlägg har en extra bak implikationer för hur lastytan. Det är en nackdel (men vi hade antagligen siktat på just denna modellen).

En med nedfällbar taksäng ovanför dinetten verkar också smidig, men flera modeller är extra höga. Lite fulare, lite sämre vinddrag, antagligen ganska mycket mer extra vikt än föregående lösning.

Popup. Ser så himla fiffigt ut, framförallt på sommaren. Och om man inte störs av ljud. På vintern lär det bli rejält kallt. Och vad händer om “tyget” åsamkas? De flesta sådana täcker i likhet med förra alternativet takluckan när sängen är uppfälld (har sett ett enstaka exempel som löste det på ett smidigt sätt).

Nå väl, vi köpte nästan en weinsberg carabus 600 dq med extra säng bak, men backade dels för att vi inte var redo att “pull the trigger”, men också för att den var 640 lång. I vårt fall ramlade vi över den vi köpt, och valde helt enkelt att förlita oss på att vi kan lösa sängen på annat sätt. Man får se om man ångrar valet :slight_smile:
Vi har precis (nu ikväll) beställt en cabbunk twin från england, så lär ta en vecka eller två innan vi kan testa den.

Ja, exakt! Jag tänkte på cabbunk-lösningen när jag skrev våningssängen :sweat_smile:

Hur stora är barnen?

Jag tycker det är svajigt att dra runt på 3-4 ton plåt när man reser. Ge ungarna backpacks och köp tågbiljett / flygbiljett. Hyr plåtis några dagar på plats. Hur långt kommer man hemifrån innan det är dags att åka hemåt igen om man utgår från sin hemstad?

1 gillning

Mina föräldrar har haft två olika Hymer-husbilar de senaste 15 åren. Innan dess husvagn i 25 år. När jag och mina bröder var små så åkte vi runt i husvagn varje sommar. Nu åker mina föräldrar runt med sin husbil så ofta de kan. De har med sig barnbarnen i olika sessioner, åldrarna 3-18.

De har köpt vikcyklar (numera el) som de har med sig när de är på sina resor och de fungerar hur bra som helst.

Enligt dom själva är de mycket mer mobila nu med elcyklarna nu när de är pensionärer. Har inga problem oavsett om det är i Sverige eller Europa de kuskar runt i. Är lite avundsjuk emellanåt. :sweat_smile:

1 gillning

7 och 9 (med tio tecken)

Och jag tycker att det är äckligt med frukt i sallad.

Jag tycker det är gott med vattenmelon när dom har det på lunchställen till salladen speciellt nu på sommaren, trots att det aldrig är särskilt varmt här i Suecolandia. Men det får mig att dagdrömma att jag liksom bor i ett sydeuropeiskt land, och känna mig så där gött kontinental för ett ögonblick.

1 gillning