Camping runt Medelhavet

Jag bor för tillfället ganska nära Medelhavet och vi har möjlighet att spendera tid där mer än normalt. En idé vi tittade på när vi flyttade hit var att campa. Det är ganska utbrett med camping i t.ex. Grekland. Campingplatser finns det en hel del av.

Jag undrar nu om någon har egen erfarenhet av att campa vid Medelhavet. Jag tänker då främst på camping i tält. Min bild är att det lätt skulle bli olidligt varmt. Eller har jag missat något väsentligt? Nu i somras hyrde vi en lägenhet och körde med AC varje natt. Det behövdes.

Jag båtluffade i den grekiska övärlden i min ungdom. Nu är det 25 år sen men jag minns fortfarande hur det var att vakna upp myggbiten, bakfull och genomsvettig i ett tält på en sandstrand. Hade huvudvärk i två veckor. :sweat_smile:

Tälta söder om Alperna sommartid gör jag bara över 1500 m höjd, annars kokar ihjäl innan 7 på morgonen.

De som campar där nere är som husvagnscampingar, det är inte Hilleberg Nallo utan stora stå raklångtält i så det är kanske lite luftigare. Och med rejäla luftmadrasser, campingbordset osv och faciliteter inom räckhåll så man slipper bajsa i ett hål i marken, typ.

Det har sin charm, men det är en annan typ av semester när man bär med sig allt och lämnar bara det som hamnar i hålet…

1 gillning

Det är denna typ av camping frågan handlar om. Jag handlade på mig ett komplett paket av alla de där prylarna innan vi lämnade Sverige. Jag föreställer mig ändå att det blir väldigt varmt även i vårt tält med 2m takhöjd. Sedan ligger campingarna normalt väldigt nära havet. Det kanske fläktar på där i mer naturlig form?

Jo, och det finna ventilationshål som ventilerar.

Havet ger fukt, så det är kanske så man har tältdörren öppen men myggnätet stängt.

Jag har bott så en gång och det är helt ok. Rätt trevligt att somna med vågljud och börja dagen med ett dopp.

1 gillning

Du behöver iofs inte campa i juli-aug. Man kan ju campa på mindre heta månader. Har inte kollat badtemperatur den senaste veckan men det är väl fortfarande 20+ grader i vattnet nu tex.

Sen är nog gissningsvis mycket stängt när det är lite of season. Har rest mycket i södra Frankrike och mitt intryck där är att många badorter är relativt döda förutom just under juli-aug.

Personligen skulle jag hellre köra airbnb. Min bestämda uppfattning är att som vuxen människa måste man få sova i en rimlig säng.

Mjae. Juli augusti är väl varmt om man inte har AC… Åkte husvagn ner till medelhavsländer och medelhavet för länge sedan med husvagn utan AC i Juli typiskt. Det var ofta riktigt varmt inte sällan 35 grader eller mer. Transportdagarna gick halvhyfsat då man fick några timmar i sval bil innan man tog in på ny camping runt kl 3 för att få plats eftersom vi aldrig förbokade något.
Att sitta i skuggan i t-shirt och kortbrallor med en kall öl/läsk var inte helt fel. På dagar man bodde kvar kunde man gör långa svalkande bilturer i omgivningnarna.
Det var verkligen svårt att sova innan tolv och några få nätter var faktiskt hemska. Myggnät och takfläkt behövdes. Minns speciellt en 30 grader varm natt med duggregn och nära 100% luftfuktighet i norra Italien nere på slättlandet. Då sov jag inte mycket alls. Jag kan tänka mig att nära vattnet och/eller på 1000 meter höjd minst är det säkert bättre.
Nu 25+ år senare skulle jag nog helst vilja ha någon typ av AC på nätterna i husvagnen som man kan köra på en Campingplats dvs som inte bullrar och klickar för mycket dvs en Invertervariant som går jämnt och som inte bränner säkringarna. Ibland fick man bara 6A. Kanske är 10 A nuförtiden standard?.

Jag håller helt med.
Men en del resonerar nog tvärtom så att varför ska man ligga bekvämt i en skön säng, utan mygg, i bra temp, när man lika gärna kan jobba ihop till ett ryggskott medan man delar en bastuvarm påse av tyg med allsköns blodsugande kryp. Det är ju mycket mysigare. :sweat_smile:

Håller också med, om man är 80+.
Fan vad känsliga folk verkar vara här på forumet :slight_smile:

Nu har vi inte varit så långt söderut som till Grekland men vi har har bott flera somrar i Juli på campingar runt både Italien och Kroatien. Ofta fantastiska lägen direkt vid vattnet som man hade fått betala multum för om man hade tagit in på hotell. Generellt är standarden på Campingarna hög och min känsla är att de som gnäller mest på camping är de som inte provat :slight_smile:

Vi sover två vuxna (på en skön 10cm madrass) i vår lilla WV Multivan och 2 barn på taket i taktält. Viktigast är att det går att öppna upp lite så man får lite korsdrag. Visst, det kan vara lite varmt ibland och tjocka täcken behövs inte direkt men tycker det brukar bli OK temp efter solnedgång och trots att jag är lite kinkig med sömnen tycker jag inte alls det är något större problem att sova ( även om man inte direkt drar sig många minuter i sängen på morgonen).

Några enstaka myggbett har man väl fått men ändå ingenting jämfört med vår tur runt Höga kusten :slight_smile:

Min upplevelse so far är att det går bra utan både AC och fläkt och jag tror också att det ofta kan bli betydligt varmare i en lägenhet än på en camping

Kör hårt! campinglivet är skitkul! :slight_smile:

1 gillning