Stora husbilstråden | Tips inför köp eller ägande av husbil

Vi hade en vw t4 innan vi hade barn som vi sålde och behöver nu någonting som har plats för alla 4, 2 vuxa 2 småbarn Är det nån som har erfarenhet av plåtisar som var typ kommun tjänstebilar. De kan vara ganska ny typ 8år men har gott 35000mil. När många delar har bytts ut senaste åren, är det ända för "gammalt " för att vara värd det?

Vad tycker ni är ett vettigt sätt att finansiera en husbil?

1. Från kontanta medel.
  2. Höja bolånet.
  3. Fritidslån med husbil som säkerhet.
  4. Annat typ av lån.

Och om lån är nödvändigt, vilken belåningsgrad vid köp är rimlig? Pratat vi 75, 50 eller 25 procent?

Sedan finns en massa finlir med avbetalningstid, restvärde med mera.

Jag är lite orolig för att husbil skulle förstöra privatekonomin. Så tar tacksamt emot tips på just finansiering.

Husbil (som inte är substitut för ordiarie bostad) är ren konsumtion.
Skulle du ta ett lån (alternativ 2/3/4) för charterresa ?
Om svaret är ja är alternativ 2 att föredra.

1 gillning

Har någon här en California/Marxo Polo.

Hade gärna köpt en Plåtis. Men behöver en bil som går att använda som vardagsfordon också.

En liten plåtis går att använda till allt.

1 gillning

Inte andra som har köpt husbil nyligen?

Jag har precis köpt en VW California Ocean T6.1. Precis varit ute på premiärturen och är väldigt nöjd. Vi ska testa att ha den som bruksbil.

2 gillningar

Hej,
Jag är stark spekulant på en plåtis att använda både som rekreation men oxå övernattning när man hälsar på skäkt o vänner. Många bor trångt så det underlättar när man kan ta me sin egen sängplats.
Plåtis gäller då jag kommer ha den utomhus året runt. väljer mellan 600 och 640-modeller. Jag förstår att en 600 och en 640 har ofta samma bodel/dusch men tvärbädd och här är min fundering - blir tvärbädd för kort om man är 190cm lång?

1 gillning

Finns tvärbädd där man expanderar sidorna (fakefönster) något. Plåtisar är ju ofta ca 2m breda så tvärbädd blir ju aningens begränsande.

Finns även några få 6m med långbädd men de är inte alls lika vanliga.

Hej,
Jag har sett några 600 med långbädd men tycker dom blir så trånga i badrum framför allt.
Det blir en långbädd 640 tänker jag baserat på ditt inlägg och andra jag snappat upp tidigare.
I en annan tråd frågade jag om växellåda och 9-vx verkar inte vara nödvändigt så jag öppnar för 6-vx eller manuell, alltså 2017-2019 är rimligt mht växellåda.

Jag har snöat in på Malibu eller Pössl road cruiser (med toa i korridoren).
Någon som har erfarenhet / kommentarer om dessa två bilar i 640-storlek?

Vi blev med en Hymer tidigare i år och har varit iväg på några kortare resor för att öva då vi är nybörjare. Ställplatser har funkat kalasbra hittills och det tekniska har löpt på bra när vi väl hittade en dold kran för gasolen. Har dragit mindre diesel än vi räknade med. Gillar mest fricampingmode när vi väl fick igång gasolen. Det här att stå packade som sillar på en i övrigt fin ställplats är inte så lockande för mig. Maken bekommer det inte…Ända jag har att gnälla lite på är att jag sitter rätt obekvämt på passagerarsätet. Jag är runt 1,63 men fast jag har sätet på lägsta blir det dåligt med stöd för fötterna. Även själva sätet ger mig risigt med stöd när det kränger. Jag löser det med att bulla upp med kuddar på sidorna mot armstödet och passagerardörren…

1 gillning

Då blir min fundering, vad är fördelen med en 600 jämfört med en 640 utöver storlek på parkering och kostnad på färja?

Är det någon av er som köpt eller planerat köpa husbil/plåtis som försökt sig på att göra en sammanställning av olika märken/modeller och funktioner och som dessutom kan tänka sig att delge den till oss andra?
@Skogstomten
@Olydia
@Nepeta

Går det att säga för- och nackdelar med olika märken?
Som att Kabe är bra vid vinterbruk eller hur de olika chassina står sig mellan varandra. Bara för att Fiat är vanligast behöver det ju inte vara bäst.

1 gillning

Som nyligen arbetsfria 60+ har vi har börjat umgås med tanken att köpa husbil till nästa år. Föjler tråden med intresse och tackar speciellt @Skogstomten för som vanligt kanonbra inlägg!

Vi är helt noviser (rudis!) på det här men tänkte starta “jakten” nu i höst genom att besöka mässan på Elmia och gå vidare därifrån. Får se vad vi kommer fram till avsende fabrikat, utrustning, bredd, längd, höjt, vikt, etc. och hur utbudet ser ut.

1 gillning

Vill också tacka @Skogstomten för bra inlägg.

Själv letar jag mer campervan (plåtis) under 6 meter för två personer. Mitt “enda” krav är toalett i eget utrymme. Tar gärna tips på vilka märken och modeller som ni har erfarenhet av.

Läste på Facebook en intressant frågeställning gällande husbilar (ej direkt campervans) och deras serviceintervaller. Diskussionen gick ut på att det är extra viktigt att serva bilen regelbundet, varje eller vartannat år för att undvika problem? Vad är era erfarenheter runt detta? Känns dyrt att lämna in husbilen varje år på service även om man “bara” använder den 3-6 månader?

1 gillning

Vi blev sugna på husbil för några år sen och började titta lite smått och läsa på. Till skillnad mot många andra var det ingen livsdröm eller något som vi planerat i flera år. Det var mest en kul grej som lockade oss så vi köpte på vintern efter någon månads letande. Så mitt tips är att inte överanalysera. Köp och njut och om ni inte är nöjda med bilen så an ni sälja och köpa en annan.
Ett tips om ni vill ha en liten husbil är Sunlight V60 eller V66. Vi har V60 och den är 6 m lång och har jättebra lastvikt. Det är en hybrid mellan plåtis och husbil då den är smalare än normal husbilsstd. men du har raka väggar till skillnad mot en plåtis. Vi har trivts jättebra med den.
V66 har långbäddar men är 6.60 lång. I övrigt identisk.

3 gillningar

Den så väldigt intressant ut. Hur länge har ni haft den och hur ofta servar ni den?

Vi är inne på tredje året nu och jag servade den för första gången nu i april. Vi köpte den nyservad och då hade den gått 328 mil och efter två år hade vi kört knappt 1500 tot.
Det är vår första husbil och vi är mycket nöjda. Vi kör bara fricamping i princip och tar oss fram på de smalaste grusvägarna.

2 gillningar

Är inte fördelen med en plåtis just att det är en plåtbil?
Jag tänker ha min bil ute hela året och kommer inte ha någon vinterförvaringsplats.
Jag har fattat att en plåtis klarar det mycket bättre än en plastbil.
Är det någon som har annan upfatting?
Jag tänkte ha en luftavfuktare i den när den står här hemma vid uthuset.

Har samma uppfattning. Ett plåtskal kan få en buckla utan att börja läcka, möjligen rosta, men det ser man tydligt. Det finns anledningar till att man fukttestar husbilar byggda av plastbitar, lister och gummitätningar…speciellt när plasten skumpat runt på vägarna i 15-20 år.

Sedan är min personliga uppfattning också att plastisar oftast är fula och krocksäkra som mjölkpaket. Men andra tycker nog annorlunda.