Stora husbilstråden | Tips inför köp eller ägande av husbil

Vi körde en plåtis, Bürstner C601 förra året och fricampade lite och var en del på ställplatser och camping. Dock är det störande med Fiat som har kamremsbyte var fjärde år. Vi sålde bilen förra hösten för att den var för trång för två vuxna och ett barn. Planlösningen var En soffa med vändbara kaptensstolar. Soffa i lastutrymmet som enkelt gjordes om till säng och över den en elektriskt höj och sänkbar tvärställd dubbelsäng. Två vuxna får inte plats bra i en sådan översäng då man inte kan ligga utsträckt och undersängen var alldeles för obekväm för att vuxna skulle kunna ligga där. Bilen hade också en robotiserad automatlåda som var rätt frustrerande att köra tidvis. Man behöver komma upp i MY22 på Fiat för att få en modern automat, om det är vad man önskar. Även ratten blir multifunktion och höjer utseendet på förarmiljön avsevärt.

I år letade vi istället efter en bil på Ford-chassie med automat. Det föll på en RollerTeam Kronos 274TL -22. Automatlådan på denna är mycket bra och åkkomforten för oss tre är utmärkt. Trots att bilen är 7,40m lång upplevs den inte klumpig eller för stor. lastvikten med all monterad utrustning är kring 300kg.

Barnkammare med våningssäng bak. Dessa är 1m breda vilket gör dem helt okej även för vuxna. Centralt i bilen är en längsgående soffgrupp med elektriskt höj/sänkbar taksäng som vi vuxna sover i. Måtten är inte mycket större på sängen än i föregående bil, men det finns luft till väggarna, vilket gör att det inte upplevs det minsta krampaktigt att ligga där. Garaget är stort och rymmer utemöbler och större grill m.m. Bilen har även dragkrok, cykeställ för 3 cyklar och markis. Vi har använt bilen hela sommaren på camping och ställplatser. Förtält är inget vi saknat hittills så vår uppfattning är att markisen täcker de allra flesta behov. Bilen har även solcell men då vi inte fricampat ännu kan jag inte lämna särskild rapport på hur det funkar. Externt gasoluttag installerades också vid köp för att enkelt kunna koppla på grillen. Vi är helnöjda och behåller nu denna… Vilket jag är glad för då det är sånt himla jobb med både excel och att åka och titta, klämma och känna på varje objekt innan man hittar rätt.

Vi övervägde också varianter med sovalkov för att få bättre ytor i bilen. Dock är det få modeller som erbjuder någon form av vettig umgängesyta av alkovbilar upp till 3500kg.

6 gillningar

Jag har nog kommit fram till att en Plåtis utan chassi-modifiering är det jag vill ha.
Jag forskat lite kring växellåda oxå och jag tror att manuell är det mest prisvärda och robusta alternativet - men då har jag som person inte något mot att växla och ha kontrollen i händerna.
Flera säljare / verstäder har vittnat om att en plåtis är mycket indre känslig för fukt och mögel, tidens tand går inte lika hårt åt.
Visst är det mindre plats i en plåtis men tänker jag ska använda den som ett mobilt övernattningsrum när man visiterar släkt och vänner. En och annan semesterresa kanske det blir, F1 på Spa eller inköpsresa till tyskland - men huset vill och kan jag inte lämna många dagar.
Bilen kommer oxå stå ute året runt och det tala för en plåtis som jag fattar det.

3 gillningar

Jag hade heller inte haft något emot en manuell låda. Faktum är att det i husbilsdjungeln råder samma dilemma som för vanliga bilar när det kommer till nyare modeller; nästan ingen köper en manuell när de köper nytt. Så det begränsar ditt urval.

Vad gäller plåt vs plast vet jag inte om det på moderna bilar är någon skillnad att tala om. Jag skulle oavsett ha något form av tak för bilen om den skulle stå ute för att slippa snö och sådant som ligger på bilen i längre perioder. Oavsett variant är det ju nya håltagningar på en husbil som inte finns på en arbetsbil på samma chassi. Solceller, takfönster, vatten osv. För att behålla andrahandsvärdet är det bra med papper på årliga fukt- och gasolprover också. Då är det nog snarare en fördel om den stått ute när du gör provet för att få verkliga resultat.

Men räkna med att de blir skitigt och påväxt under vinterhalvåret om den står. Vi lämnar in på vinterförvaring. Det handlar om några tusenlappar för det där halvåret. Jag snålar inte där med tanke på vad det kan kosta i andra änden.

2 gillningar

Hurra, tidningen Husbil & husvagn har just kommit ut med specialnumret ”Köpa husbil 2024”. Beställde den direkt från OK-förlaget till brevlådan men den går säkert att köpa där tidningar av den här sorten finns.

Artiklar om hur det ser ut, hur det funkar och vilka alternativ det finns. Bra bilder och beskrivningar.

3 gillningar

Vi hyrde en plåtis i sommar vilket gjorde att jag började kolla runt på modeller. Hade jag köpt en så hade det blivit en Affinity One (företag som ägs av Kabe). Gillar att toan är längs bak och köket så att det blir en öppnare känsla i bilen. Smart lösning på våningsängen också.

6 gillningar

Snygg! Hur många personer anser du får plats i denna under en vecka? Är det bara för två vuxna eller går det att få med barn också? I vilka åldrar i så fall?

1 gillning

Nu var det inte denna utan en WV Grand Carlifonia 600 vi hyrde ( lite mindre och annan planlösning ). Vi var två vuxna där jag är över 190cm, en 10-åring och en (liten) hund. Vi var borta en vecka med mycket regn men det funkade bra för oss, stod bara på campingar. Men hade jag köpt en egen hade det varit Affinityn ovan.

1 gillning

Hur mycket pyssel måste man lägga ned själv av att äga en husbil? Klarar man sig om man är ohändig?

Undrar samma sak! Jag är helt ointresserad och kan inget gällande motorer och solceller/inverters/batterier.

Jag önskar en plåtis som håller tätt och där ovanstående saker fungerar utan handpåläggning. Sen förstår jag att saker kan gå sönder, men gärna inte så ofta :blush:

1 gillning

Exakt. En bensindriven modell för ”den ohändige” som gärna kan funka som ”andrabil” vid tex längre körningar. Finns det en sådan?

Det är inte så mycket pyssel och mek om man köper nyare grejer. Som vilken bil som helst.

Men får man problem med solceller etc är det väl bra att ha koll på komponenter som regulator, batteri och solcellens relation för att kunna göra enkel felsökning. Kolla kablarnas kontakter osv. Sen hamnar man ändå på verkstad om det är något fel som inte är uppenbart. Regulator och batteri har ofta app och BT-anslutning för att hålla koll på dem.

En bensinare tror jag inte du hittar.

1 gillning

Finns det plåtisar som även kan användas som personbil utan att för den skull vara ”bökiga”

Så är det säkert. Men det är stor skillnad på en plåtis och en husbil när det kommer till utrymme.
Så man får välja vad som är viktigt för en själv.
Personligen gillar jag en mindre husbil.

Vi har en VW California som enda bil. Funkar fint. Men så cyklar vi mest i vardagen.

1 gillning

Ett av mina syfte är tt plåtisen ska gå att använda som “vanlig” bil.
Jag tänker ha plåtis med dragkrok, köra längre sträckor med, stanna över hos släkt som bor trångt osv.
Sen tänker jag byta in min nuvarande bil till en LITEN elbil jag laddar hemma och använder den till det dagliga körandet.
Plåtisen kommer jag använda med släp till tipen osv, den lilla elbilen till allt annat.

2 gillningar

Jag är nyfiken på detta upplägg. Kan du berätta mer om hur ni har tänkt att göra och hur det sedan blev?

1 gillning

Tänkt och tänkt :joy: Vi var sugna på en campervan efter att ha tältat länge och slog helt enkelt till.

Vi bytte in vår Passat och har alltså nu enbart Californian. Kände att det var svårt att motivera två bilar då vi bor centralt i storstad och behöver ingen bil till eller från jobbet. Handling och lämning av barn löser vi med lådcykel året om.

Vi har kört längre resor på sommaren samt spontant året om. Senast igår var jag och ena barnet och sov vid stranden.

5 gillningar

Lite OT men ändå relaterat. Vi har just kommit hem från vår hittills längsta trip med Hymer (köpt i våras). Vi har varit iväg till Römö och motorfestivalen och vi har haft en kanonresa. Allt har funkat bra och vi har fricampat i fyra nätter, tidigare har vi mest stått på ställplats. Lärdom denna trip - planera resan så att det blir max 40 mil per dag.

1 gillning

Får du in fyra personer i en sån liten bil? Är det bekvämt eller trångt? Finns det något lastutrymme? Hur länge tror du man pallar vara iväg i en sådan?
Är det mycket fix för att göra om bilen från vakenläge till sovläge? Kan föräldrarna sitta nere och prata medan barnen sover där uppe, eller hur funkar det i praktiken? Hur fungerar det med värme i tält-delen?

Vi upplever det som att det finns massor med plats (vi har en T6.1 Ocean), bättre än vår tidigare kombi. Mkt plats i baksätet och ordentligt med lastutrymme i bagageluckan (mängd beror på vilket läge jag har den bakre soffan) och utöver det smarta förvaringslösningar inne i bilen.

Efter ett par gånger tar det bara ett par minuter till sovläge.

Vi håller oss till max 10 dagar, sen vill ungarna hem till kompisar.

Det går alldeles utmärkt att sitta där nere eller ute när ungarna sover. Eftersom det trots allt är ett tält skiftar det och kan bli både svalt (regleras dock bra med bilens värme) och varmt. Finns lite olika lösningar för att isolera tältet bättre.

Bör tilläggas att jag får minst ett sammanbrott per resa och säger “aldrig mer igen” men det det är snabbt glömt :smile:

2 gillningar